2004-08-15, 19:03
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Peter
En tanke på nr 2 också, kan det inte vara så att träningen ger en ökad proteinnedbrytning under pågående aktivitet som överstiger minskningen tre timmar efter?
|
Man fann ingen proteinnedbrytningen alls, faktiskt, utan proteinsyntesen stimulerades med en ökad proteinbalansen under dygnet som helhet som följd, något som antogs förklaras med ett högre proteinintag totalt (20 % av energiintaget rörde det sig om) än genomsnittintaget.
Citat:
Du som läst hela studien, man tränade alltså på fastande mage med 75% av VO2. Men hur länge tränade man, åt man något direkt efter träningen och när under 3 timmarsperioden gjordes mätningen?
|
Jag har inte tillgång till fullängdsartikeln nu under helgen, och jag minns inte hur länge träningen utfördes. Men jag rekommendar runt 20 minuter, och träningen i studien pågick i alla fall längre än så.
|
|
|
2004-08-15, 19:06
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Nja, har skummat ettan men såg inget om högintensiv träning, nr 2 och 3 har jag bara läst abstracten på.
|
Ettan gällde "moderate intensity", 90 minuter, men det var mer förbränningen av protein under dygnet som helhet som illustrerades och det faktum att aktiviteten utfördes på fastande mage.
Edit: förbränningen av protein under själva aktiviteten var lägre genomfört på fastande mage, jämfört med efter några måltider.
Senast redigerad av King Grub den 2004-08-15 klockan 19:10.
|
|
|
2004-08-15, 19:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Man fann ingen proteinnedbrytningen alls, faktiskt, utan proteinsyntesen stimulerades med en ökad proteinbalansen under dygnet som helhet som följd, något som antogs förklaras med ett högre proteinintag totalt (20 % av energiintaget rörde det sig om) än genomsnittintaget.
|
Pratar du om studie 1 eller 2 nu?
Jag har nu läst hela studien från Uppsala och hittar fortfarande inget om högintensiv träning innan frukost i den.
|
|
|
2004-08-15, 19:52
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Tvåan. En lätt förväxling här. Ettan var 90 minuter moderat träning före frukost, med resultat som visar att "Devlin et al. showed that leucine oxidation decreased postexercise when the subjects exercised at 75% of VO2 max until exhaustion. Our study shows a similar effect during a fast period in response to low-to-moderate physical exercise. From our previous paper in this series, it is clear that the increased leucine oxidation during exercise is compensated for within a 24-h time frame, at least when the intake of leucine exceeds estimated physiological requirements... there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values". Det är tvåan som är högintensiv. Om man nu kan anse 75% VO2 max vara intensivt... men det kan man nog.
Även ettan illustrerar att inte ens 90 minuters aktivitet för frukost är muskelnedbrytande. Och det är en viss skillnad på 20 minuter och 90, särskilt om man efteråt inmundigar en delvis vasslebaserad frukost.
Senast redigerad av King Grub den 2004-08-15 klockan 20:07.
|
|
|
2004-08-15, 20:01
|
|
bicepsmått...med pump!!
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Jag tycker inte du skall köra någon intensivare form av cardio på tom mage. Då riskerar du verkligen muskelnedbrytning. När du kör riktig intensiv cardio är det inte i huvudsak fett du använder som bränsle under själva ansträngningen, utan kolhydrater. Därför är det bäst om det finns lite näring i kroppen att tillgå.
|
Källa
Det verkar som att min idol motsäger sig själv.
|
|
|
2004-08-15, 20:07
|
|
bicepsmått...med pump!!
|
Citat:
Eller ännu bättre: spring senare, när du har ätit, så både förbränner du och får bättre kondition, utan att riskera muskelnedbrytning.
|
En till källa
|
|
|
2004-08-15, 20:07
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av 30cm
Källa
Det verkar som att min idol motsäger sig själv. 
|
Den tråden är ett ÅR gammal. På stenåldern rekommenderade jag godis efter träning och att blanda vassle i mjölk också. Om allt detta har jag ändrat uppfattning. Jag förbehåller mig rätten att ändra mig.
Du kan hitta massvis av gamla trådar där jag har en annan uppfattning än vad jag har idag. Bara för att jag en gång har sagt något står det inte skrivit i sten. Och inte behöver det nödvändigtvis vara korrekt heller. Det är mina åsikter, och jag garanterar inte att du blir lyckligare eller får framgång för att du följer dem till punkt och pricka. Gör du som jag säger och det går åt helvete får du skylla dig själv.  Jag tar inget ansvar. Ofta gör jag det inte själv (cardio före frukost, separera cardio och styrka, vassle+druvsocker före träning t e x).
Senast redigerad av King Grub den 2004-08-15 klockan 20:14.
|
|
|
2004-08-15, 20:15
|
|
Registered User
|
Citat:
Tvåan. En lätt förväxling här. Ettan var 90 minuter moderat träning före frukost, med resultat som visar att "Devlin et al. showed that leucine oxidation decreased postexercise when the subjects exercised at 75% of VO2 max until exhaustion. Our study shows a similar effect during a fast period in response to low-to-moderate physical exercise. From our previous paper in this series, it is clear that the increased leucine oxidation during exercise is compensated for within a 24-h time frame, at least when the intake of leucine exceeds estimated physiological requirements... there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values". Det är tvåan som är högintensiv. Om man nu kan anse 75% VO2 max vara intensivt... men det kan man nog.
Även ettan illustrerar att inte ens 90 minuters aktivitet för frukost är muskelnedbrytande. Och det är en viss skillnad på 20 minuter och 90, särskilt om man efteråt inmundigar en delvis vasslebaserad frukost.
|
Ok, ref nr 2. Att man undviker nedbrytning om man äter ordenligt (the intake of leucine exceeds estimated physiological requirements) är ju inte så kontroversiellt.
Förstår dock fortfarande inte i vilken av de tre studierna man kan se att "Intensiv konditionsträning före frukost har visat sig innebära minst muskelnedbrytning" det vill säga mindre muskelnebrytning än intensiv konditionträning på kvällen, lågintensiv på morgonen, medelintenisv på eftermiddagen osv. (Om vi ska hårddra det kan vi ju till och med börja räkna upp styrketräning vid olika tidpunkter och fortfarande med förutsättningen att vi äter bra).
Att det går bra att träna på morgonen kan jag utläsa från studierna men inte att det är bäst att träna högintensivt just på morgoen. Det verkar ju gå bra att träna med låg intenstiet på morgonen också enligt ref nr 1 och jag är inte helt säker på att det innebär större muskelförlust att träna högintensivt på kvällen heller.
|
|
|
2004-08-15, 20:17
|
|
bicepsmått...med pump!!
|
Jo, det är klart, världen står ju inte stilla. Men det får en att undra hur mycket man kan lita på dagens studier. Det är nog viktigt att själv gå på känsla och resultat. Men om dessa nya studier stämmer tycker jag det bara är bra. Då kan man spara tid på att springa 15-20min istället för att seglunka i en hel timme.
|
|
|
2004-08-15, 20:33
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Förstår dock fortfarande inte i vilken av de tre studierna man kan se att "Intensiv konditionsträning före frukost har visat sig innebära minst muskelnedbrytning" det vill säga mindre muskelnebrytning än intensiv konditionträning på kvällen, lågintensiv på morgonen, medelintenisv på eftermiddagen osv.
|
Nu förstår jag vad du menar, och att jag uttryckte mig klumpigt från början. Byt ut ordet "minst" mot "mindre". Alltså mindre jämfört med vad man tidigare trott.
Eftersom jag inte har tillgång till fullängdsartikeln förrän i morgon får jag citera Monika Wieckowski :"Tvärt om vad man skulle kunna tro från de tidigare studierna är det till och med visat att en intensiv aerobisk aktivitet (75 % VO2max) som genomförs på fastande mage före frukost, påtagligt minskar förbränningen av leucin 3 timmar efter passet. I denna studie noterades att ett intensivt aerobiskt pass före frukost inte alls ökade proteinnedbrytningen utan endast stimulerade proteinsyntesen, och därmed ökade proteinbalansen. En förklaring till att den aerobiska aktiviteten av högre intensitet ökade proteinbalansen kan vara att försökspersonerna i denna studie hade ett högre proteinintag (20 E%)"
Samt att utsöndringen av kortisol vad lägre vid aktivitet på fastande mage än efter frukost.
Senast redigerad av King Grub den 2004-08-15 klockan 20:40.
|
|
|
2004-08-15, 20:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av 30cm
Jo, det är klart, världen står ju inte stilla. Men det får en att undra hur mycket man kan lita på dagens studier. Det är nog viktigt att själv gå på känsla och resultat. Men om dessa nya studier stämmer tycker jag det bara är bra. Då kan man spara tid på att springa 15-20min istället för att seglunka i en hel timme.
|
Lita och lita... Jag skriver i alla fall vad jag tror. Jag lämnar absolut ingen som helst garanti för att allt stämmer till 100% eller att du får det eller det resultatet om du gör så. Det är bara mina åsikter, även om jag oftast försöker ha någon grund för mina påståenden. Men som sagt: inga garantier. Men det säger väl sig självt?
Dessutom blir jag gärna överbevisad! Jag vill lära mig nya saker.
Senast redigerad av King Grub den 2004-08-15 klockan 20:54.
|
|
|
2004-08-15, 20:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Nu förstår jag vad du menar, och att jag uttryckte mig klumpigt från början. Byt ut ordet "minst" mot "mindre". Alltså mindre jämfört med vad man tidigare trott.
Eftersom jag inte har tillgång till fullängdsartikeln förrän i morgon får jag citera Monika Wieckowski :"Tvärt om vad man skulle kunna tro från de tidigare studierna är det till och med visat att en intensiv aerobisk aktivitet (75 % VO2max) som genomförs på fastande mage före frukost, påtagligt minskar förbränningen av leucin 3 timmar efter passet. I denna studie noterades att ett intensivt aerobiskt pass före frukost inte alls ökade proteinnedbrytningen utan endast stimulerade proteinsyntesen, och därmed ökade proteinbalansen. En förklaring till att den aerobiska aktiviteten av högre intensitet ökade proteinbalansen kan vara att försökspersonerna i denna studie hade ett högre proteinintag (20 E%)"
|
Ok, då förstår jag vad du egentligen menade.
Du får gärna återkomma när du har tillgång till fullängdaren. Det jag undrar är om det är som det verkar i abstractet att man bara mätte en gång några timmar efter aktiviteten. Då kan det ju faktiskt vara att man tränade på morgonen och hade en muskelnedbrytning under och direkt efter träningen, sen åt man OPTIMAL måltid direkt efter träningen med kolhydrater och protein och sen gjordes mätningen någon timme efter det. Åt man sedan bra under hela dagen är det ju ingen direkt skräll att det gick bra i slutändan också, men kanske lite förhastat att tillskriva succén till att man tränade med just 75% av VO2 max innan frukost. Men som sagt, har ingen koll på denna studie så det kanske inte är alls så som jag spekulerar, men återkom gärna när har tillgång till den under veckan.
|
|
|
2004-08-15, 21:12
|
|
bicepsmått...med pump!!
|
Jag måste ju göra det jag tror på. Frågan är om jag ska lita på studier, mina egna erfarenheter eller andras erfarenheter. Det rimligaste är väl en blandning av studier och andras erfarenheter eftersom jag själv inte har någr erfarenheter inom jusst detta området. Jag frågar inte dig vad jag ska lita på, jag bara säger att det är svårt. De flesta på kolo litar nog ganska mycket på dig Grub, jusst därför att du motiverar dina slutsatser.
|
|
|
2004-08-15, 21:15
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Den tråden är ett ÅR gammal. På stenåldern rekommenderade jag godis efter träning och att blanda vassle i mjölk också. Om allt detta har jag ändrat uppfattning. Jag förbehåller mig rätten att ändra mig.
Du kan hitta massvis av gamla trådar där jag har en annan uppfattning än vad jag har idag. Bara för att jag en gång har sagt något står det inte skrivit i sten. Och inte behöver det nödvändigtvis vara korrekt heller. Det är mina åsikter, och jag garanterar inte att du blir lyckligare eller får framgång för att du följer dem till punkt och pricka. Gör du som jag säger och det går åt helvete får du skylla dig själv.  Jag tar inget ansvar. Ofta gör jag det inte själv (cardio före frukost, separera cardio och styrka, vassle+druvsocker före träning t e x).
|
aha, en öppning för att slippa sökfunktionen och bara ställa frågorna rätt ut,
kan ju vara gammal inaktuell information i gamla trådar när man söker.
30cm: sista dagen idag om jag ser dig imorgon här, så ska du få ett pm så du kopplar ner datorhelvetet.
|
|
|
2004-08-15, 21:39
|
|
bicepsmått...med pump!!
|
Jo, jag vet. Undrar hur jag ska klara det
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:22.
|

|