Detta är en produkt framtagen av ett Dansk företag, ämnet har använts i människor länge men som typ fillers, i hästar har det använts av samma anledning som jag nu fått det för.
Det är godkänt i Sverige sen ett par år tillbaka men endast för injektion i knän. Dock vet jag att den har använts i både rygg, fötter och händer och att det ligger under utredning för att tillåtas i andra delar av kroppen.
Kommer en ny produkt från USA inom ett par år ( dom kör mänskliga studier nu) där en titanskruv med en bred skalle sätts i det skadade broskområdet är. På skallen har dom satt detta ämnet som athrosamid består av. Blir som permanent ny broskyta och verkar väldigt lovande för oss med atros.
Men som sagt, mitt knä är bättre än det varit på flera år, det håller kanske inte för massa tunga böj (har som sagt inte provat ännu) men att kunna gå normalt och känna att knät rör sig helt lent och obehindrat är nice. Tar en stund att lära bort sig förväntan av smärta man haft ett par år dock och att börja lita på knät. Väldigt lustig känsla.
|