Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-04-16, 12:03   #46
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Skrev precis ett långt svar som tydligen inte postades.

Jag fick arthrosamid injicerat för cirka 3,5 månader sedan. Har inte kunnat gå ordentligt i trappor, köra knäböj, stöt, djupa mark osv på cirka 2 år. Injicerade detta och kunde gå i trappor direkt efter jag gick ur rummet.
Atros i bägge knän med tydliga rifter. Dock inga svullnadssymptom så generellt mild atros

Kostade 25k för ett knä, (har bara satt i vänster än så länge) men kan som sagt gå i trappor, hoppa, stöta, marklyfta och i förra veckan böjde jag 200kg för två reps utan smärta.

Dom kallar det injicerbart implantat och ser ut som silikon, lent som tusan. Dom fyller upp hela knät med det och det lägger sig sen över dina broskytor och minskar friktionen samt hjälper till att ta ner inflammation.
Deras egna studier hävdar upp till 10år effekt. Personligen är jag nöjd om det håller två år. Det går att fylla på efter 9 månader om man inte anser att man fått full effekt.

Kanske värt för dig att lägga lite google på och se om det kan vara nåt för dig?
https://hcp.arthrosamid.com/se
Ser ut som att det mest är en grupp personer från Danmark som forskat på det, men låter helt klart intressant, något att följa framöver..!
Gammal 2025-04-17, 06:32   #47
R0B
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
Detta är en produkt framtagen av ett Dansk företag, ämnet har använts i människor länge men som typ fillers, i hästar har det använts av samma anledning som jag nu fått det för.

Det är godkänt i Sverige sen ett par år tillbaka men endast för injektion i knän. Dock vet jag att den har använts i både rygg, fötter och händer och att det ligger under utredning för att tillåtas i andra delar av kroppen.

Kommer en ny produkt från USA inom ett par år ( dom kör mänskliga studier nu) där en titanskruv med en bred skalle sätts i det skadade broskområdet är. På skallen har dom satt detta ämnet som athrosamid består av. Blir som permanent ny broskyta och verkar väldigt lovande för oss med atros.

Men som sagt, mitt knä är bättre än det varit på flera år, det håller kanske inte för massa tunga böj (har som sagt inte provat ännu) men att kunna gå normalt och känna att knät rör sig helt lent och obehindrat är nice. Tar en stund att lära bort sig förväntan av smärta man haft ett par år dock och att börja lita på knät. Väldigt lustig känsla.
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-04-17, 06:34   #48
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Detta är en produkt framtagen av ett Dansk företag, ämnet har använts i människor länge men som typ fillers, i hästar har det använts av samma anledning som jag nu fått det för.

Det är godkänt i Sverige sen ett par år tillbaka men endast för injektion i knän. Dock vet jag att den har använts i både rygg, fötter och händer och att det ligger under utredning för att tillåtas i andra delar av kroppen.

Kommer en ny produkt från USA inom ett par år ( dom kör mänskliga studier nu) där en titanskruv med en bred skalle sätts i det skadade broskområdet är. På skallen har dom satt detta ämnet som athrosamid består av. Blir som permanent ny broskyta och verkar väldigt lovande för oss med atros.

Men som sagt, mitt knä är bättre än det varit på flera år, det håller kanske inte för massa tunga böj (har som sagt inte provat ännu) men att kunna gå normalt och känna att knät rör sig helt lent och obehindrat är nice. Tar en stund att lära bort sig förväntan av smärta man haft ett par år dock och att börja lita på knät. Väldigt lustig känsla.
Kul att det funkar för dig!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:47.