Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-28, 22:48   #46
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Lurigt med svank i böj. Tar man ut för mycket svank i början så kan man bli tvungen att släppa lite på svanken då man kommit ned lite och inte har tillräcklig rörlighet för att behålla denna svank. Kommer man i ett sådant läge är det svårt att tajta till bålen och stabilisera ryggraden i en bra position inför resten av böjen. Lättare att bibehålla en lite mindre svank genom hela rörelsen istället.
Kan nog fixa lagom svank i startläget iallfall, men det var jättesvårt att känna svanken röra sig i bottenläget.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 00:59   #47
Henchman
Registered User

Reg.datum: May 2007
Ser ut som att smalbenet lutar ut åt sidan från foten när ska ner och få plats mellan benen. Fötternas placering blir kvar på samma exakta ställe som du börjar och hela kroppens rörelse kommer påverkas av var fötterna är.
Istället för att fråga om råd så ta själv reda på vilken fotplacering som skaver minst, som gör att det känns skönt att resa sig från att stå på huk.

Genom att sitta på huk obrydd om ryggen är rak eller ej, prova flytta fötterna, vrid ut foten och lårbenen från höften, du vill hamna med tyngden från knäet mitt ovanpå foten, inte för långt fram och inte för långt bak. Prova så många olika fotsättningar du vill, res dig upp och se hur det känns. Du kommer kanske inte samma dag hitta det bästa läget men efter en tids övning hittar du nog vilket läge du känner att du kan utveckla mest kraft friktionsfritt. Sedan är du redo att anpassa resten av kroppen till rörelsen.

Senast redigerad av Henchman den 2015-09-29 klockan 01:02.
Henchman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 08:10   #48
Hyperion1
Registered User

Reg.datum: Jun 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
50 kg 6 reps.

Ser att du flexar handlerna, dem bör vara raka. Onödigt att lasta dem med det trycket som blir från skivstången och vikterna.

Se nedan länk för vidare inspiration/info för greppet.

http://www.allthingsgym.com/mark-rip...-bar-position/
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 09:11   #49
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Henchman Visa inlägg
Ser ut som att smalbenet lutar ut åt sidan från foten när ska ner och få plats mellan benen. Fötternas placering blir kvar på samma exakta ställe som du börjar och hela kroppens rörelse kommer påverkas av var fötterna är.
Istället för att fråga om råd så ta själv reda på vilken fotplacering som skaver minst, som gör att det känns skönt att resa sig från att stå på huk.

Genom att sitta på huk obrydd om ryggen är rak eller ej, prova flytta fötterna, vrid ut foten och lårbenen från höften, du vill hamna med tyngden från knäet mitt ovanpå foten, inte för långt fram och inte för långt bak. Prova så många olika fotsättningar du vill, res dig upp och se hur det känns. Du kommer kanske inte samma dag hitta det bästa läget men efter en tids övning hittar du nog vilket läge du känner att du kan utveckla mest kraft friktionsfritt. Sedan är du redo att anpassa resten av kroppen till rörelsen.
Bra råd
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-30, 17:40   #50
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Uugh, mycket att tänka på nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Mycket bättre!

Skulle dock föreslå lite mer abdominal bracing. Ser ut som du börjar med en överdriven svank som sen planas ut för att sedan återgå till en överdriven svank.

Lång video men väldigt bra info avseende andning och bålstabilitet under en böj
https://www.youtube.com/watch?v=U5zrloYWwxw
Kikade på videon. Påminner om hur man andas i karate.

Citat:
Ursprungligen postat av Henchman Visa inlägg

Förstår inte vad du menar med "vrid ut foten och lårbenen från höften"?
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Gammal 2015-09-30, 19:07   #51
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Dagens video. Det var massa folk där, så jag kunde inte palla upp mobilen som jag brukar, så jag var tvungen att be en annan filma. Då blev jag så jävla nervös att jag glömde alla tips. Lägger upp filmen iallafall, man kanske omdevetet har utvecklats.

Gammal 2015-10-02, 22:08   #52
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Körde lite idag igen, ingen film.

Jag klarar bara 50 kg 5 reps med den nya tekniken, är det normalstarkt, eller måste jag göra nåt fel?

Och hur ska man andas? Man ska ju trycka ut magen mot "skärpet", men då kan man ju inte trycka ner mer luft i magen, så ska man andas med bröstet?
Gammal 2015-10-04, 18:20   #53
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Kollade instruktionsvideon en gång till, nu tror jag jag fattar andningen!
Gammal 2015-10-04, 19:42   #54
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
En viktig aspekt som kvarstår är att du viker dig på mitten runt en axel precis under bröstkorgen. Tänk dig, till nästa pass, att du skjuter rygg precis där. Det kan hjälpa att låta bli att böja rakt framför en spegel.

Bröstkorgen ska titta rakt ner i bäckenet och bäckenet rakt upp i bröstkorgen. Gör de inte det så har du antingen en svank (eller krum) eller så har du tippat bröstkorgen framåt eller bakåt. Du vill inte göra något av det.

Nästa sak är att du ökar din svank på väg upp ur bottenläget för att söka starkare vinklar. Detta vill du undvika, istället kan du gå fram lite med knäna i det läget och ta höften med dig och på så vis rikta upp överkroppen.

Sist: låt bli att svanka på väg ner - sitt istället bak mot botten.

Sistare: jag tycker att du skulle tjäna på att smala av stansen lite och även vinkla in fötterna något. Knäna styr du fortsatt ut lika fint som idag.
Gammal 2015-10-04, 20:52   #55
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg

Bröstkorgen ska titta rakt ner i bäckenet och bäckenet rakt upp i bröstkorgen. Gör de inte det så har du antingen en svank (eller krum) eller så har du tippat bröstkorgen framåt eller bakåt. Du vill inte göra något av det.

Nästa sak är att du ökar din svank på väg upp ur bottenläget för att söka starkare vinklar. Detta vill du undvika, istället kan du gå fram lite med knäna i det läget och ta höften med dig och på så vis rikta upp överkroppen.
Vad betyder det? Att om man ser ner i bröstkorgen och bäckenet ovanifrån, som en cylinder, så ska cylindern inte böjas när man knäböjer? Man ska matcha vinkeln i bäckenet med bröstkorgen? Väldigt kort sammanfattat, hela ryggraden ska vara helt rak genom hela lyftet?

Försöker inte få dig att låta rörig utan vill fatta, jag behöver också bli bättre i böj.
Gammal 2015-10-04, 21:00   #56
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Vad betyder det? Att om man ser ner i bröstkorgen och bäckenet ovanifrån, som en cylinder, så ska cylindern inte böjas när man knäböjer? Man ska matcha vinkeln i bäckenet med bröstkorgen? Väldigt kort sammanfattat, hela ryggraden ska vara helt rak genom hela lyftet?

Försöker inte få dig att låta rörig utan vill fatta, jag behöver också bli bättre i böj.
Precis det jag menar med den lilla korrigeringen att den (ryggraden) inte ska vara rak utan att den ska behålla samma form genom hela lyftet. Jag har hört utgångsläget eller -formen för lifters neutral.
Gammal 2015-10-04, 21:11   #57
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Förstår precis vad du menar, hurril. Tack så mycket!
Gammal 2015-10-04, 21:32   #58
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Förstår precis vad du menar, hurril. Tack så mycket!
Grattis till fina förbättringar från första videoklippet i tråden!
Gammal 2015-10-04, 21:41   #59
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Precis det jag menar med den lilla korrigeringen att den (ryggraden) inte ska vara rak utan att den ska behålla samma form genom hela lyftet. Jag har hört utgångsläget eller -formen för lifters neutral.
Jag tror jag förstår.

Jag har alltid strävat efter att ha vikten på fötterna så långt bak jag kan, nästan på hälarna, för det är så jag har i marklyft mer eller mindre. Känns så åtminstone.

Är det dåligt? Ska jag ha vikten mer jämnt fördelad över foten? Kan tänka mig att jag får mer användning av framsida lår om jag gör så.
Gammal 2015-10-04, 21:43   #60
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag tror jag förstår.

Jag har alltid strävat efter att ha vikten på fötterna så långt bak jag kan, nästan på hälarna, för det är så jag har i marklyft mer eller mindre. Känns så åtminstone.

Är det dåligt? Ska jag ha vikten mer jämnt fördelad över foten? Kan tänka mig att jag får mer användning av framsida lår om jag gör så.
Jag har hört det där mycket och även gjort det själv förr. _MIN_ personliga Bro-linje är att man ska stå jämnt fördelat över hela fötterna i både böj och mark. Möjligen se till att man inte trycker med tårna så man kan testa att liksom lyfta dem i skorna om man vill. Har aldrig förstått varför man skulle stå på hälarna men utesluter inte att det kan ha sina meriter. För närvarande är det inget jag råder folk att göra.

EDIT: hamnar man mycket över tårna så blir det snabbt fel i avslutet i både knäböjen och i marklyftet. Man blir liksom hängnade och vill tippa framåt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:53.