Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-22, 09:13   #46
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Reg.datum: Mar 2011
Så pass? Brukar det inte vara lite tilläggsavgifter på varje köp osv? Beror väl förmodligen på vilket kort/bank man har. ICA-banken skall enligt utsago vara fri från uttagsavgifter/andra avgifter i utlandet, men det har jag inte och hinner inte heller få innan jag drar.

Men 10 000€ (det där är för övrigt logotypen för Quake 2 och inte euro) är ju som sagt liiiite mer än jag planerat att föra in.
Gammal 2014-12-22, 11:06   #47
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
Uttag brukar vara avgiftsbelagda, men inte kortköp
Gammal 2014-12-22, 14:36   #48
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Reg.datum: Dec 2009
Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
En fråga till dig LoveMachine:

Öppnade du ett konto när du var där eller hur löste du den ekonomiska biten? Jag ska iochförsig bara vara där i 3 månader och det mesta är betalt, så funderade på att växla in 20 000 sek till yen och ta med mig, men vad är smidigaste sättet att få över mer pengar när man väl är där utan att åka på en massa straffavgifter och dåliga växlingskurser?
Första gången jag bodde där så öppnade jag ett japanskt bankkonto. Det hjälpte nämligen skolan till med och behövdes på grund av det stipendium vi fick. Men ska du bara vara där i tre månader så är det inte värt, eller för den delen möjligt, att öppna ett konto. För att kunna öppna ett konto krävs ett så kallat Alien Registration Card vilket man bara får om man har någon form av visum för längre vistelse.

Rent generellt så kan du gott och väl släpa med dig kontanter då risken för att bli blåst eller rånad är väldigt, väldigt lite. Du kan ju undvika att ta med hela sedelbunten om du ska på illegal spelklubb i Roppongi eller ett Soapland i Kabukicho, men annars så är det lugnt. Att betala med kort är inte särskilt vanligt i Japan, framför allt inte på mindre butiker och restauranger. Så att vara inställt på att använda kortet kan bli besvärligt, jag skulle hålla mig till kontanter.

Du kommer få betala en avgift på nästan alla ställen men det var en smäll jag fick ta. Senast jag bodde där så stannade jag i sex månader och löste mina ekonomiska problem genom att göra så stora uttag som möjligt så sällan som möjligt. Inte idealiskt men acceptabelt. Det kan ibland vara lite lurigt att hitta en bankomat som accepterar ens kort, för även om automaten visar att den tar Visa/Mastercard/... så betyder det inte att den tar ditt kort. Säkrast och mest pålitligt är att ta ut pengar på SevenEleven eller JapanPost.

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System

Senast redigerad av LoveMachine den 2014-12-22 klockan 14:37.
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-22, 17:03   #49
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Reg.datum: Mar 2011
Just det, kanske skulle nämnt att jag var där i september.
men tack för svaret. En del saker jag inte visste/tänkt på.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:32.