2014-01-04, 15:04
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Att ta bort distraktioner är för att man skall uppleva hur det är att äta - utan att tänka på annat/ha ångest i en hetsätning.
Helt enkelt äta vanlig mat på ett vanligt sätt och uppleva det utan att skydda sig med andra aktiviteter samtidigt.
Att äta då och då framför datorn på jobbet är nog inget problem för någon utan problem men att äta regelbundna ordentliga måltider är viktigt vid hetsätningsstörning/bulimi, man skall uppleva hur maten smakar och hur man känner inför sitt ätande. Det är riktigt tufft till en början och kan vara förknippat med en god portion ångest men det blir bättre desto längre tiden går.
|
|
|
2014-01-04, 15:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Märker faktiskt också stor skillnad beroende på om jag äter på jobbet eller hemma. Hemma blir det alltid i soffan framför någon serie eller film och på jobbet sitter man bara och äter vid bordet. Känner mig mycket mättare snabbare om jag äter utan någon distraktion och äter även långsammare.
Känns så jävla tråkigt bara att sitta helt solo i köket hemma och trycka i sig mat, halva nöjet är ju att ha en bra serie att käka mat till :P
|
|
|
2014-01-04, 16:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av mela
Jag fick förbud mot att ha distraherande moment när jag skulle äta. Det hade också att göra med att du inte skulle betinga tv/dator med mat. Det var en stor grej i min familj då vi alltid haft TV vid köksbordet och därför minns jag den förändringen så väl.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
|
det här är jäkligt viktigt, att man slutar associera mat/skräpmat med film, dator eller spel, ect, annars börjar man ett betingat beteende, tänk pavlovs klocka. varje gång man sätter siig med en film känner man suget liksom. myycket bättre att associera det med att stirra in i väggen. hur kul blir det då liksom?
Senast redigerad av timoat den 2014-01-04 klockan 16:36.
|
|
|
2014-01-04, 18:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Uppskattar verkligen alla tips och klocka kommentarer!
Samtidigt är det lite skönt att veta att man inte är ensam med sina problem, eftersom det ingår en hel del skam i sitt beteende också.
|
|
|
2014-01-04, 18:35
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Vill du får du gärna skriva i pm med mig austria. Är väldigt väl insatt i ätsötrningsbehandling (är dietist) och var även själv drabbad av bulimi för några år sedan.
Det gäller alla som läser detta och känner att de har problem och vill ha en stödjande hand.
|
|
|
2014-01-04, 19:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs
Vill du får du gärna skriva i pm med mig austria. Är väldigt väl insatt i ätsötrningsbehandling (är dietist) och var även själv drabbad av bulimi för några år sedan.
Det gäller alla som läser detta och känner att de har problem och vill ha en stödjande hand. 
|
Jäklar vad snällt Anton. Uppskattar verkligen att du engagerar dig.
Just nu tror jag att jag har fått en "grundkoll" på vad jag "borde" göra i ett första steg.
Dyker det dock upp en fråga framöver (vilket det säkert gör) känns det kanon att kunna bolla med ett proffs, som dessutom har haft problem själv och kan prata utefter egna erfarenheter.
Tack än en gång!
|
|
|
2014-01-04, 20:02
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz
Märker faktiskt också stor skillnad beroende på om jag äter på jobbet eller hemma. Hemma blir det alltid i soffan framför någon serie eller film och på jobbet sitter man bara och äter vid bordet. Känner mig mycket mättare snabbare om jag äter utan någon distraktion och äter även långsammare.
Känns så jävla tråkigt bara att sitta helt solo i köket hemma och trycka i sig mat, halva nöjet är ju att ha en bra serie att käka mat till :P
|
samma här...
serie och käka e guld...
jag tkr mat förknippat med distration e helt naturligt.
finns mkt olika.
mat framför tv,dator, teater, korsord, radio, tom med vänner är ju en typ av Live distration.
|
|
|
2014-01-04, 20:04
|
|
#curl4lajf
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27
jaekla skulle inte klara mig utan det hemma iaf...
bor singel, och äter jag middag hemma vill jag inte sitta och stirra in i en vägg själv vid ett matbord.
|
Trots att jag kan kontrollera maten i dagsläget (trots eventuella dieter osv) så hetsäter jag fortfarande om jag sitter vid datorn eller framför TVn medan jag äter. Får i mig så väldigt mycket mer mat än vad jag behöver och FORT går det. Turligt nog är det inte förknippat med ångest i dagsläget och jag kan sluta efter måltiden och fortsätter inte med glassen/chipsen/bullarna/whatever som finns tillgängligt.
|
|
|
2014-01-04, 20:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Trots att jag kan kontrollera maten i dagsläget (trots eventuella dieter osv) så hetsäter jag fortfarande om jag sitter vid datorn eller framför TVn medan jag äter. Får i mig så väldigt mycket mer mat än vad jag behöver och FORT går det. Turligt nog är det inte förknippat med ångest i dagsläget och jag kan sluta efter måltiden och fortsätter inte med glassen/chipsen/bullarna/whatever som finns tillgängligt.
|
TIllgängligt? Jag har aldrig snask hemma, det försvinner direkt. Man kan vara hemma hos en kompis och äta en halv påse chips och lämna den där, för att återkomma nån månad senare så är den kvar, obegripligt! Måste vara skönt att inte ens behöva tänka på det, ätaq lite när man vill och sen inte ens fundera på det. Extremt mycket av min tid går åt till att tänka och planera. Eller gick åt ska jag väl säga! Hemma hos mig hade den försvunnit sekunden polaren stängde dörren. När jag svullade gick jag ut på en shoppingrunda! Det jag inte orkade äta upp slängde jag så jag inte skulle äta det dagen efter, men lik förbannat slutade det oftast med att jag knatade ner till affären ändå och köpte mer. USCH!
|
|
|
2014-01-04, 20:21
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
Citat:
|
okay =)
jo jag äter mer kanske också vet ej...
dock är jag under bulk, och blir jag proppmätt får jag ingen ångest endå =).
efterrätt brukar jag alltid äta, dock kan det vara allt från frukt, godis, bröd, nötter, fluff, glass osv tar det som suget faller för, eller beroende på deff/bulk period ala kcal in.
|
|
|
2014-01-05, 09:09
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av timoat
TIllgängligt? Jag har aldrig snask hemma, det försvinner direkt. Man kan vara hemma hos en kompis och äta en halv påse chips och lämna den där, för att återkomma nån månad senare så är den kvar, obegripligt! Måste vara skönt att inte ens behöva tänka på det, ätaq lite när man vill och sen inte ens fundera på det. Extremt mycket av min tid går åt till att tänka och planera. Eller gick åt ska jag väl säga! Hemma hos mig hade den försvunnit sekunden polaren stängde dörren. När jag svullade gick jag ut på en shoppingrunda! Det jag inte orkade äta upp slängde jag så jag inte skulle äta det dagen efter, men lik förbannat slutade det oftast med att jag knatade ner till affären ändå och köpte mer. USCH!
|
Skrämmande vad detta stämmer bra på mig.
Däremot har jag nog aldrig gått ut dagen efter och handlat mer skräpmat och stoppat i mig.
Utan dagen efter har jag haft ångest och tränat hårt och minimerat min kaloriintag för att kompensera hetsätningen dagen innan.
|
|
|
2014-01-05, 09:20
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av austria
Skrämmande vad detta stämmer bra på mig.
Däremot har jag nog aldrig gått ut dagen efter och handlat mer skräpmat och stoppat i mig.
Utan dagen efter har jag haft ångest och tränat hårt och minimerat min kaloriintag för att kompensera hetsätningen dagen innan.
|
I 9 fall av 10 beror hetsätningar på att du är hungrig- det är den direkta orsaken. När du kompenserar så lägger du grunden för att en ny attack ska komma. Ät istället regelbundet och undvik socker nästan helt i en övergångsperiod.
Fundera också på vad du kan göra för att hantera olustkänslor och andra bakgrundsorsaker till varför du gör som du gör. Att ändra kosten hjälper, men du måste gå till botten med det här.
|
|
|
2014-01-05, 10:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av sigill
I 9 fall av 10 beror hetsätningar på att du är hungrig- det är den direkta orsaken. När du kompenserar så lägger du grunden för att en ny attack ska komma. Ät istället regelbundet och undvik socker nästan helt i en övergångsperiod.
Fundera också på vad du kan göra för att hantera olustkänslor och andra bakgrundsorsaker till varför du gör som du gör. Att ändra kosten hjälper, men du måste gå till botten med det här.
|
Jag skall definitivt gå till botten med det här. Har sedan jag startade tråden ätit 5 mål om dagen. Tre stora mål och två mellanmål. Alla stora målen har varit ungefär lika stora. Har funkat väldigt bra hittills, inga återfall eller cravings. Nu har det ju bara gått några dagar, så det går ju såklart inte att dra några större slutsatser ännu, men det känns väldigt bra i alla fall.
Tidigare åt jag oftast lite till frukost och lunch, för att bygga upp en "buffert" till kvällen.
Självklart försöker jag låta bli socker och sötade saker så gott det går. Jag brukar dock göra fluff och "pudding av kaseinpulver som är sötat. Är det dumt? Borde jag försöka låta bli allt som är sött/sötat?
|
|
|
2014-01-05, 11:10
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2013
|
Om du klarar av lite socker så där ser jag inga problem med det. Men börja inte dricka läsk eller äta godis.
|
|
|
2014-01-05, 11:18
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av sigill
Om du klarar av lite socker så där ser jag inga problem med det. Men börja inte dricka läsk eller äta godis.
|
Brukar ha lite honung på muslin och som sagt lite fluff eller kaseinpudding då och då.
Upplever inte att det triggar något än så länge, men jag håller ett öga på det.
Har även mailat ett par "kliniker" för KBT samtal. Just nu måste jag säga att det känns väldigt bra. Min fru är väldigt stöttande också, så det hjälper ju såklart också.
Känns också positivt med stöttningen från Kolo
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:11.
|

|