Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-09, 18:58   #46
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av mallis Visa inlägg
fattar men ändå inte, är det vattnet som väger då eller?
Vattnet bidrar med vikt, men inte med något protein, så koncentrationen blir lägre.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 19:06   #47
Prost
Registered User

Prosts avatar

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Om du har en kudde av skummaterial som väger 300gram och så doppar du den i vatten så väger den kanske 900gram efter det. Om du nu skär den vattenfyllda kudden i tre delar så väger delarna kanske ca 300gram styck men vikten består inte lika mycket av skum längre. Inte så skumt.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 20:39   #48
NNIF
Banned User

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
japp, som någon skrev = Ta en tvättsvamp och väg den torr, lägg den i vatten och låt den suga i sig, väg den efteråt. Samma sak med tex pasta, ris, baljväxter.

Vissa saker är det tvärtom, tex kött, som släpper vätska vid tillagning, så kommer därför väga mindre än rått - och får därmed högre proteinhalt.

Tillkom det protein till köttet då?
NNIF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 17:48   #49
YTS
Registered User

YTSs avatar

Reg.datum: Sep 2002
Här (Min hemsida) kan ni läsa mer om metionin och lysin, när det gäller proteinkvalité: http://www.nyttgrepp.se/komplementering.html

YTS
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 22:32   #50
saigon
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Har börjat lagat grytor på linser, köper "färdiga" linser, ekologiska zeta tror jag dom heter som man bara sköljer av.

Gör en gryta med typ lök, krossade tomater, linser, squash, chili osv. Vet inte hur nyttigt det är. Men testar att dra ner på köttet lite, så denna gryta ersätter köttfärssås lite då. Antar att det kanske behövs bönor också för att få lite mer proteiner?
saigon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 22:47   #51
G_lund
En påse med mos.

G_lunds avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
I samtliga recept jag har sett så ska man inte ha i saltet från början när man kokar bönorna så jag skulle snarare koka dem i vatten och sedan byta ut det mot buljong eller vatten.
Det viktigaste är nog däremot att man inte överdriver mängden och att man inte börjar tvärt med större mängden. Låt magen vänja sig och håll koll på det totala fiberintaget.
Jag brukar bara sköja av dem i ett durkslag och sen slänga i dem i min köttfärssås några minuter innan såsen är klar.
G_lund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 18:38   #52
Oaksail
Registered User

Oaksails avatar

Reg.datum: May 2013
Bönor är något av det godaste som finns i min mening. Skulle säkerligen kunna leva enbart på vita bönor i tomatsås. Hur pass nyttigt detta är är såklart en annan fråga.
Någon som vet kanske? tänker främst på konserverade t.ex Heinz. Innehåller enligt innehållsförteckningen en del socker, men har alltid sett det som en försumbar mängd.
Oaksail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 18:47   #53
maqan
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Oaksail Visa inlägg
Bönor är något av det godaste som finns i min mening. Skulle säkerligen kunna leva enbart på vita bönor i tomatsås. Hur pass nyttigt detta är är såklart en annan fråga.
Någon som vet kanske? tänker främst på konserverade t.ex Heinz. Innehåller enligt innehållsförteckningen en del socker, men har alltid sett det som en försumbar mängd.
Det är ganska mycket socker i Heinz vita bönor, det finns dock en med mindre socker men den är dyrare .
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 18:57   #54
YTS
Registered User

YTSs avatar

Reg.datum: Sep 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Oaksail Visa inlägg
Vet inte, men tomatsåsen är ingen höjdare!

Gör dina egna vita bönor, så här:

1. Blötlägg 200g torkade vita bönor i 8h.

2. Skölj av och koka upp i rikligt med nytt vatten 1 tsk salt per liter vatten, stäng av värmen och låt stå på avstängd platta i 1h. Koka upp igen och koka klart, ca 10-20 minuter. Sila av vattnet i durkslag.

3. Skär 400g tomater i tärningar. Lägg tomattärningarna i 3 liters gryta och låt småkoka, utan vatten i 20-30 minuter, tillsätt 1 hackad lök, lite salvia, svartpeppar och salt. Låt småkoka 10 minuter till.

4. Blanda bönor och tomatsås och tillsätt Natrumbensoat 1 krm per kg. Ca 1 krm, går åt. Koka inte efter att du tillsatt natriumbensoaten. Kyl kastrullen i vattenbad, rör om var femte minut. Häll upp på 1l fryspåsar eller frysburkar.

Mycket godare och förmodligen nyttigare och inte mycket dyrare.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 21:05   #55
Per B
Förortsbygge

Per Bs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Jag kan tipsa om att koka mathavre och linser (jag kör med röda, och blötlägger ett tag också) ihop, de har ungefär samma koktid. Jag har tagit lika mycket linser som mathavre, men det blir nog godare om man låter havren dominera lite. Mums!
Per B är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:09.