Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-16, 17:08   #46
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia Visa inlägg
Sen har vi dom som försöker vara alltför vänliga i trafiken alt inte kan högerregeln och försöker lämna företräde trots att de har företräde. Det är inte vänlighet utan leder alltid till missförstånd.
Så jäkla sant. Värst är det när man cyklar, det finns inget snällt med att släppa fram mig när jag redan saktat ner. Och eftersom man som cyklist alltid ser bilien innan bilen ser cykeln så kommer cyklisten alltid sakta ner tidigare för att vara på den säkra sidan.

Ibland blir jag till och med insläppt i rondeller. Jag slår vad om att detta är samma människor som vid andra tillfällen inte ser cyklister i rondellen.
Gammal 2012-12-16, 17:27   #47
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia Visa inlägg
Sen har vi dom som försöker vara alltför vänliga i trafiken alt inte kan högerregeln och försöker lämna företräde trots att de har företräde. Det är inte vänlighet utan leder alltid till missförstånd.
Det beror lite på situation, men ibland uppstår det faktiskt stockningar i korsningar där man måste frångå väjningsplikt och högerregel. Blev själv invinkad idag av en mötande bilist då jag skulle svänga vänster i en korsning. Han stannade och bromsade sitt led, men å andra sidan stod jag helt still pga mötande kö och bilarna bakom kom inte förbi mig heller - vilket resulterade i att rondellen bakom mig var precis grisnitad.

Så hans vänlighet resulterade i att han temporärt bromsade upp sin fil, men det löste upp proppen som var bakom mig och framför honom i rondellen.

Särskilt dessa tider i jultrafik och trängsel så behövs det ett antal icke skrivna regler för att få upp ett flyt. Ibland undrar jag verkligen om det är så klokt att införa rondeller precis överallt, vissa korsningar har ett sådant tryck från en dominant infart in i rondellen vilket mer eller mindre slår ut övriga två-tre rondellinfarter.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-16, 18:33   #48
mattepatte
Registered User

mattepattes avatar

Reg.datum: May 2009
http://korkortonline.se/teori/

Citat:
Frångå trafikreglerna ibland

100 % regelföljande i alla lägen är inte eftersträvansvärt. Enligt kursplanen för B-körkort ska du visa ”gott omdöme i samspelet med andra trafikanter”. En rimlig tolkning av detta är att reglerna ibland kan frångås.

Kugghjulsprincipen finns inte med i några lagtexter. Ändå rekommenderar Trafikverket, NTF och FMK att den används i vissa lägen.

När reglerna kan frångås

Något enkelt svar på när reglerna kan frångås finns inte, utan du måste göra en bedömning i varje enskilt fall. Här är dock 3 generella punkter som bör vara uppfyllda:

Trafiksituationen som helhet ska tjäna på det (till exempel smidig köminskning med kugghjulsprincipen).
Alla inblandade ska vara med på vad som sker (försiktighet, ögonkontakt och tydlighet).
Börja aldrig frångå reglerna genom att ”ta för dig”‚ utan var den som är generös och släpper fram någon.
mattepatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-16, 20:57   #49
Kryss
Fortfarande ofyndig

Krysss avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mattepatte Visa inlägg
Ja, det där stämmer givetvis. Om du nu vill tillämpa det på diskussionen om rondellbeteende så köper jag det inte.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 13:07   #50
MathiasF
Banned User

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Så jäkla sant. Värst är det när man cyklar, det finns inget snällt med att släppa fram mig när jag redan saktat ner. Och eftersom man som cyklist alltid ser bilien innan bilen ser cykeln så kommer cyklisten alltid sakta ner tidigare för att vara på den säkra sidan.

Ibland blir jag till och med insläppt i rondeller. Jag slår vad om att detta är samma människor som vid andra tillfällen inte ser cyklister i rondellen.
Ja eller när man närmar sig någon som t ex snabbt bestämmer sig för att använda ett övergångsställe.
Det finns de som vinkar vidare dig direkt så du slipper tvärnita, sen finns det puckona som låter dig stanna bilen helt eller nästan helt innan de vinkar förbi dig med ett vänligt leende på läpparna.
GÅ MED DIG ISTÄLLET NÄR JAG REDAN HAR STANNAT BILEN IDIOT

Jag stör mig också på de som vänligt lämnar företräde och vinkar fram en... när man redan har företräde. ( i andra situationer)

Senast redigerad av MathiasF den 2012-12-17 klockan 13:08.
MathiasF är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:49.