Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Sen har vi dom som försöker vara alltför vänliga i trafiken alt inte kan högerregeln och försöker lämna företräde trots att de har företräde. Det är inte vänlighet utan leder alltid till missförstånd.
|
Det beror lite på situation, men ibland uppstår det faktiskt stockningar i korsningar där man måste frångå väjningsplikt och högerregel. Blev själv invinkad idag av en mötande bilist då jag skulle svänga vänster i en korsning. Han stannade och bromsade sitt led, men å andra sidan stod jag helt still pga mötande kö och bilarna bakom kom inte förbi mig heller - vilket resulterade i att rondellen bakom mig var precis grisnitad.
Så hans vänlighet resulterade i att han temporärt bromsade upp sin fil, men det löste upp proppen som var bakom mig och framför honom i rondellen.
Särskilt dessa tider i jultrafik och trängsel så behövs det ett antal icke skrivna regler för att få upp ett flyt. Ibland undrar jag verkligen om det är så klokt att införa rondeller precis överallt, vissa korsningar har ett sådant tryck från en dominant infart in i rondellen vilket mer eller mindre slår ut övriga två-tre rondellinfarter.