Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-23, 01:22   #46
AliSultan
Registered User

AliSultans avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av de_dave Visa inlägg
Hur gick tävlingen?

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?uahxlo
Ja du… tävlingen gick så dåligt som det bara kunde bli. Jag kvalificerades inte ens till SM, och därför är jag inte nöjd någonstans. Hur som helst, det som hände var att jag inte fick mina bänkpressar godkände till följd av att jag inte kunde helt och hållet låsa ut min vänstra arm, och därför kunde jag inte få min bänkpress godkänd. Och anledningen till att jag inte kan sträcka ut min vänstra arm beror på en gammal skada som jag fick när jag var jätte liten, och då läkte min arm eller rättare sagt mitt skelett på ett felaktigt sätt vilket har medfört de problemen jag har idag (alltså att jag inte kan sträcka ut min vänstra arm helt). Visst, jag har lärt mig att leva med det ”handikappet”, trots att jag själv inte ser det som ett handikapp… jag menar, jag känner inte av några funktionshinder förutom att den möjligen är en aning svagare än min högra arm, men det i sig märks väldigt, väldigt sällan kan jag säga! Men att det skulle stoppa mig från att tävla i en sport kunde jag inte se någonstans!

Hur som helst, min vänstra arm såg inte tillräckligt utsträckt och därför kunde inte domaren godkänna mina bänkpressar. Jag gick redan in på 160 kg som mitt första försök (vilket jag fixade styrkemässigt väldigt lätt), men jag fick inte ens nersignalen av honom… komiskt nog!! Och nuförtiden så kan man inte heller få någon dispans ifall man har några liknande problem, oavsett om du har medicinska intyg eller inte. Så möjligheten till dispans togs bort för ca 1 år sedan som jag förstod av dem.

Jag upplevde tråkigt nog att vissa av domarna hade en sådan hård (och till viss del otrevlig) attityd vad gäller min situation… varav, en av domarna sa typ i stil med ”kan du inte sträcka ut din arm, så kan du inte sträcka ut den och därför kan du inte få dina bänkpressar godkända, så enkelt är det!”… och så vänder han sig om!!! Riktigt trevligt säger jag bara!! Visst, han har ju givetvis rätt i det han säger, men att säga det på det sättet för en debuterande atlet som faktiskt brinner för sporten är inte trevligt, motiverande eller uppmuntrande någonstans! Men efter tävlingen pratade jag med samma domare som inte godkände mig på bänkpressen, och då diskuterade vi mer ingående på vilka möjligheter som finns för min del… och då började jag direkt reflektera kring hur min vänstra arm skulle se ut om jag höll så brett som det är tillåtet på en tävling och även ifall jag vinklade armen till en viss del. Därefter demonstrerade jag mitt nya sätt att lyfta och då sa han att han faktiskt skulle kunna godkänna mig om jag lyfte på det sättet och lyckades hålla mina armar lika utsträckta, och då fick jag ett nytt hopp igen! Hade han sagt att det inte hade funkat ändå hade jag lagt ner styrklyft direkt den dagen!

Så, det är fortfarande inte helt över för min del att tävla på både nationell och internationell nivå! Så jag ser fram emot nästa tävling! Annars var inte heller tävlingsdagen en så bra dag för mig… allting gick bara fel! Jag sov typ bara några timmar under natten (på grund av mycket jobb), insåg att jag började bli förkyld redan på lördag morgon (vilket jag blev när jag kom hem igen), och så blev tävlingen såååå himla lång att det påverkade mig för mycket… jag hade inte direkt räknat att vi skulle hålla på så länge, men det berodde ju förstås på att det var många deltagare, vilket var jätte kul i sig! Men ja, jag hade inte de bästa förutsättningarna… men det finns inga ursäkter!

Senast redigerad av AliSultan den 2012-06-23 klockan 01:29.
AliSultan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 01:33   #47
AliSultan
Registered User

AliSultans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
220 i böjen, ingen godkänd bänk pga utlåsning (?) och 270 i mark.
Jepp, det stämmer! Jag gick dessutom på 280 kg i marklyft, men den blev inte godkänd eftersom jag tappade greppet en aning (trots att jag höll stången kvar tills han gav mig nersignalen)... och på det tredje försöket så var planen att jag skulle gå på 290 kg i marklyft, men jag var för omotiverad...

Och på knäböjen så gick det katastrofalt... jag hade bara inget bra tryck vid vändningen.

Senast redigerad av AliSultan den 2012-06-23 klockan 01:37.
Gammal 2012-06-23, 01:41   #48
AliSultan
Registered User

AliSultans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Cinderella Visa inlägg
Har denna journal lagts ner? Verkade ju intressant med tanke på målen till SM.
Nej min vän, journalen har inte lagts ned! Det är bara jag som har varit hemskt dålig med att uppdatera på sistone och samtidigt har jag tagit ett litet avbrott ifrån styrkelyft... men jag kommer komma tillbaka så småningom och fortsätta uppdatera. Men jag kan bjuda på ett litet klipp ifrån dagens träning, där jag ännu en gång inte kunde hålla mig till "låga vikter"..

På dagens marklyfts-pass så bestämde jag mig mot slutet att göra minst 5 reps på 280 kg... men på det fjärde lyftet så hörde jag något konstigt (vid nacken), och då beslutade jag förstås att inte gå på det 5:e. I alla fall, lyckligtvis inget hände!

Senast redigerad av AliSultan den 2012-06-23 klockan 01:48.
Gammal 2013-01-23, 23:01   #49
AliSultan
Registered User

AliSultans avatar

Hej allihopa!

Efter att ha varit borta ifrån detta forum och journal så tänker jag nu börja skriva om min träning och hela processen ända fram till SM! :-) Jag ska försöka vara så bra som möjligt på att uppdatera...

Senast redigerad av AliSultan den 2013-01-23 klockan 23:03.
Gammal 2013-01-24, 03:22   #50
Nordkämpe
Registered User

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ursprungligen postat av AliSultan Visa inlägg
Hej allihopa!

Efter att ha varit borta ifrån detta forum och journal så tänker jag nu börja skriva om min träning och hela processen ända fram till SM! :-) Jag ska försöka vara så bra som möjligt på att uppdatera...
Välkommen tillbaks
Gammal 2013-01-24, 21:00   #51
AliSultan
Registered User

AliSultans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nordkämpe Visa inlägg
Välkommen tillbaks
Tack Jani!
Gammal 2013-01-24, 21:08   #52
vasby
Registered User

vasbys avatar

Reg.datum: Jun 2012
280x4... Det är ju stört starkt! hur är formen och vilken viktklass går du i?
vasby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-24, 21:09   #53
AliSultan
Registered User

AliSultans avatar

Dagens pass: Knäböj (vikt: 100 kg)

Knäböj utan bälte eller någon annan form av utrustning/verktyg:

- 2 set x 5 reps: 40 kg (teknikträning och uppvärmning)
- 1 set x 5 reps: 60 kg (teknikträning och uppvärmning)
- 1 set x 4 reps: 80 kg (teknikträning och uppvärmning)
- 1 set x 4 reps: 100 kg (explosivitetsträning)
- 1 set x 4 reps: 120 kg (explosivitetsträning)
- 1 set x 4 reps: 140 kg (kontrollerade repetitioner)
- 1 set x 3 reps: 155 kg (kontrollerade repetitioner)
- 3 set x 3 reps: 170 kg (ca 65% av mitt potentiella max)

Assisterande övning: Wide-stance box-squats (smith-maskinen), strax över parallell...

(Bälte användes här)

- 1 set x 5 reps: 60 kg
- 1 set x 5 reps: 100 kg
- 1 set x 5 reps: 140 kg
- 1 set x 3 reps: 180 kg
- 1 set x 3 reps: 230 kg
- 1 set x 3 reps: 260 kg
- 1 set x 3 reps: 290 kg

Senast redigerad av AliSultan den 2013-01-24 klockan 21:11.
Gammal 2013-01-24, 22:00   #54
AliSultan
Registered User

AliSultans avatar

Highlight från dagens pass...

http://www.youtube.com/watch?v=WM4DTrwK2mY

Senast redigerad av AliSultan den 2013-01-24 klockan 22:02.
Gammal 2013-01-25, 03:42   #55
Nordkämpe
Registered User

Reg.datum: May 2012
Grymt bra!
Gammal 2013-01-25, 04:50   #56
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Den här journalen har jag missat. Satan så stark du är. Hur lägger du upp din träning? Ett pass med fokus på en övning?
Gammal 2013-01-25, 07:06   #57
de_dave
Registered User

de_daves avatar

Reg.datum: Jan 2007
Starkt!

Revisorns kamp mot formen
de_dave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-25, 08:05   #58
George A Romero
Registered User

George A Romeros avatar

Reg.datum: Nov 2005
Hej Ali,

Vi träffades i Borås på din första tävling, där du inte fick bänkarna godkända.
Vi tyckte fan riktigt synd om dig, du kunde verkligen inte räta ena bicepsen.
När ska du tävla? För du är inte kvalad till SM än va?
George A Romero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-25, 12:19   #59
AliSultan
Registered User

AliSultans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nordkämpe Visa inlägg
Grymt bra!
Tack Jani!

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Den här journalen har jag missat. Satan så stark du är. Hur lägger du upp din träning? Ett pass med fokus på en övning?
Tackar! Träningen är inte bara fokuserat på endast en övning.. körde så förrut, men jag insåg så småningom att det inte räckte eller var så fördelaktigt (åtminstone för min del och de andra atleterna som jag har tränat)! Utan jag kör basövningen (marklyft, knäböj eller bänkpress) först enligt träningscykeln och kompletterar med andra assisterande övningar, beroende på vad som behöver tränas upp eller vilka svagheter jag börjar upptäcka! Mitt förra inlägg var kanske lite missvisande efter jag inte beskrev hela passet fullständigt, men jag ska göra det de kommande passen så att ni får en bättre inblick på hur jag tränar och förbereder mig!

Citat:
Ursprungligen postat av de_dave Visa inlägg
Starkt!
Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av George A Romero Visa inlägg
Hej Ali,

Vi träffades i Borås på din första tävling, där du inte fick bänkarna godkända.
Vi tyckte fan riktigt synd om dig, du kunde verkligen inte räta ena bicepsen.
När ska du tävla? För du är inte kvalad till SM än va?
Tjena!!

Ja, det var verkligen riktigt trist... men jag har med störts sannolikhet upptäckte hur jag kan "fixa till" problemet, och det är genom att hålla lite bredare vilket ökar "töjningsbegränsningen", samt till viss del skapar en "illusion" att min vänstra arm är utsträckt. Men jag ska först tävla i serie 2 för att kvalificera mig till SM (som går till sommaren)!

Senast redigerad av AliSultan den 2013-01-25 klockan 12:24.
Gammal 2013-01-25, 12:50   #60
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av AliSultan Visa inlägg
och kompletterar med andra assisterande övningar, beroende på vad som behöver tränas upp eller vilka svagheter jag börjar upptäcka!
= baddybuildar!

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.