2011-12-22, 17:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Det finns andra bra sätt att öka sitt järnintag och det är genom att öka absorptionen. Det gör du enkelt genom att minska kaffe, té-intaget, öka C-vitamin intaget (ät potatis till måltid, frukt som desert), minska på fullkorn om det är överdrivet högt.
Ett tredje sätt är att sluta få mens. Finns ett par "knep" för att åstadkomma det
Senast redigerad av bollio den 2011-12-22 klockan 17:34.
|
|
|
2011-12-22, 18:19
|
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Hmm...att bli gravid betyder bara att barnet tömmer mamman på järn för att själv bygga upp ett blod med högt Hb.
Hade mamman dåligt Hb blir det inte bättre när barnet växer i magen. Blodbristen kommer som ett brev på posten. Tyvärr så drabbas också barnet indirekt eftersom syret kommer via mammans blod
Messmör och järn.
Förr i tiden kokades vasslen till messmör i järngrytor. Vasslen var lite sur så järn löstes ut som järnjoner ( Fe2+) i messmöret.
Idag är processen helt annorlunda och kokandet görs i rostfritt stål. För att ersätta järnet, som inte kan lossna från rostfritt stål, tillsätts idag järnsalter ( Fe2+).
|
|
|
2011-12-22, 18:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
P-piller borde göra susen för Hb dock
|
|
|
2011-12-22, 18:24
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Det enda jag vet är att min farfar fick några tabletter som skulle motsvara typ järnet i tio kg lever eller vad det var.
Har för mig att det var någon blodsjukdom han hade alternativt cancern han hade vid ett tillfälle.
Vad jag försöker komma fram till är att vid järnbrist skulle du väl kunna få något utskrivet kanske?
Borde ju finnas någon multitablett eller dylikt menar jag.
|
|
|
2011-12-22, 18:25
|
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sandra81
|
Du lär behöva ett riktat järntillskott för att det inte skall ta hundra år (här tycker jag dock att du kanske borde söka för sina besvär och få konstaterat att det verkligen ÄR järnbrist). Dock - om din kost är så dålig att den ger dig järnbrist är det rätt stor risk att du får brist på även annat, särskilt med tanke på att din glutenintolerans ökar risken för att du inte tar upp det du äter så bra. Ät gärna en vitamin/mineraltablett, men se ÄVEN över kosten, för ditt välmåendes skull. Tillskott skall helst inte vara en ursäkt för att fortsätta äta dåligt, och man skall, omvänt, helst inte äta så dåligt att tillskott är ett måste för att kompensera. Det är långt ifrån säkert att vi vet allt om vad som finns i det vi äter, och hur det påverkas oss (snarare är det nog säkert att det finns mycket vi inte vet) och man brukar anse att det är bättre att kunna äta så att man får i sig det man behöver från maten just därför.
|
|
|
2011-12-22, 19:07
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Jag har haft problem med mitt blodvärde i 5år. Ingen vet varför, men för 2år sen var den nere på 50 å jag blev akutinlagd, sen dess har jag dagligen intagit:
1-2st sockerfria) blodpuddingsskivor (MUMS!! Älskart) med 1 citrusfrukt
Leverpastej eventuellt
Mycket broccoli, bladpersilja, havregryn, kött mm..
Sen har jagäven ätit järntabletter varannan dag , en period drack jag även blutsaft!
Jag försöker tänka hur enb måltid e ihopsatt. Tex... Kålsoppa (c-vitaminrik) eller kålrotssoppa med kanske köttfärs (järn + c-vitamin) då kan jag ta 1 blodpuddingskiva till för extra järnupptagschans.
DM guld Diskuskastning 2005 * 5a av 25st 2005 Världsungdomsspelen F15 Diskus * DM guld Diskuskastning 2006 * DM guld Tyngdlyftning 2007 * U-SM guld Styrkelyft 2008 Kiruna * U-NM guld styrkelyft 2008 Norge
Sen försvann hon...
|
|
|
2011-12-22, 20:10
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Finns ju injektioner man kan få också..men då kanske man måste ha svår järnbrist?
|
|
|
2011-12-22, 20:14
|
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Injektioner ? blodtransfusion är snabbare och enklare.
|
|
|
2011-12-22, 20:22
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av 1684_
Jag har haft problem med mitt blodvärde i 5år. Ingen vet varför, men för 2år sen var den nere på 50 å jag blev akutinlagd, sen dess har jag dagligen intagit:
1-2st sockerfria) blodpuddingsskivor (MUMS!! Älskart) med 1 citrusfrukt
Leverpastej eventuellt
Mycket broccoli, bladpersilja, havregryn, kött mm..
Sen har jagäven ätit järntabletter varannan dag , en period drack jag även blutsaft!
Jag försöker tänka hur enb måltid e ihopsatt. Tex... Kålsoppa (c-vitaminrik) eller kålrotssoppa med kanske köttfärs (järn + c-vitamin) då kan jag ta 1 blodpuddingskiva till för extra järnupptagschans.
|
Ja blodpudding vore ju toppen att köpa tycker om det också.. kanske kan fråga min ica ifall dom kan ta in det. annars är det väl nötkött då ,broccoli och gröna bladväxter. leverpastej!! men det är dyrt särskilt den glutenfria. 17:- för skivbar som tar slut efter ett par dagar.
|
2011-12-22, 22:37
|
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Jag kan ha missat att du har skrivit det men jag tycker du skall gå till VC och försöka få en dietistkontakt som kan se över din kosthållning i detalj. Många goda råd i den tråden, utomordentligt goda men att få helt individualiserade råd efter att ha fått järnbristen konstaterad borde vara det självklara.
Finns mycket hjälp att hämta hos en dietist, speciellt för en med glutenintolerans.
|
|
|
2011-12-22, 23:06
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av anton fräs
jag kan ha missat att du har skrivit det men jag tycker du skall gå till vc och försöka få en dietistkontakt som kan se över din kosthållning i detalj. Många goda råd i den tråden, utomordentligt goda men att få helt individualiserade råd efter att ha fått järnbristen konstaterad borde vara det självklara.
finns mycket hjälp att hämta hos en dietist, speciellt för en med glutenintolerans.
|
+1
|
|
|
2011-12-23, 00:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Men folket, kan vi börja med ett blodprov?
|
2011-12-23, 10:39
|
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Numse
|
Ja det är ju det grundläggande.
|
|
2011-12-23, 11:24
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Numse
|
Nej det blir nog som förra gången isf som läkaren sa i telefonen. den gången jag svimmade.. fick ta 12 rör blod då för kontroll. dom kollar nog mer än bara järn.
|
2011-12-23, 11:53
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
12 rör blod för att du svimmade? :o
Fick du reda på vad det var för fel den gången?
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.
|

|