2010-12-17, 14:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredhdastar
Vad vore att föredra vid bulk?:
40%K
40%P
20%F
Eller?:
50%K
30%P
20%F
|
Baserat på vilket kaloriintag och vilken vikt? Procentsatser i sig säger inte mycket. Inte ens om vi utgår från att du i båda fallen får i dig alla essentiella makro- och mikronutrienter.
|
|
|
2010-12-17, 16:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Baserat på vilket kaloriintag och vilken vikt? Procentsatser i sig säger inte mycket. Inte ens om vi utgår från att du i båda fallen får i dig alla essentiella makro- och mikronutrienter.
|
makro- och mikronutrienter? Är detta bara namn på vilken fördelning av fett, kolhydrater och protein man har? Eller är det alla viktiga ämnen?
Senast redigerad av Vanish den 2010-12-17 klockan 16:52.
|
|
|
2010-12-17, 16:54
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Makronutrienter är energigivarna protein, fett, kolhydrat och alkohol. Mikronutrienter är vitaminer och mineraler.
|
|
|
2010-12-17, 17:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Makronutrienter är energigivarna protein, fett, kolhydrat och alkohol. Mikronutrienter är vitaminer och mineraler.
|
Okej tackar!
Kanske är en tråd i sig, men hur vet man att man får i sig alla vitaminer och mineraler och rätt mängder? Är det bara "ät sund och varierat" så får du i dig allt? Jag tänker främst på att jag är grymt dålig på att äta grönt och tror alldeles säkert att jag inte får i mig allt!
|
|
|
2010-12-17, 17:20
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2010
|
Citat:
Vad vore att föredra vid bulk?:
40%K
40%P
20%F
Eller?:
50%K
30%P
20%F
|
Högre protein är nästan alltid att föredra.
|
|
|
2010-12-17, 17:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vanish
Okej tackar!
Kanske är en tråd i sig, men hur vet man att man får i sig alla vitaminer och mineraler och rätt mängder? Är det bara "ät sund och varierat" så får du i dig allt? Jag tänker främst på att jag är grymt dålig på att äta grönt och tror alldeles säkert att jag inte får i mig allt!
|
Om du vill veta med säkerhet får du undersöka näringsinnehållet i det du äter. Det finns listat i olika databaser online.
Om du med varierat menar: kött, fisk, mejeriprodukter, ägg, rotfrukter och lite grönt så är det sannolikt allt som behövs.
|
|
|
2010-12-17, 17:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av The Truth
Högre protein är nästan alltid att föredra.
|
Kan du motivera varför 40E% protein skulle vara bättre än 30E% på en "bulk"?
Det är alltså cirka 3 eller 4 g/kg vi snackar om.
|
|
|
2010-12-17, 17:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Kan du motivera varför 40E% protein skulle vara bättre än 30E% på en "bulk"?
Det är alltså cirka 3 eller 4 g/kg vi snackar om.
|
På samma kaloriintag leder det förstnämnda alternativet till långsammare viktuppgång vad gäller fettmassa samt bättre mättnad. Talar vi muskeltillväxt är det förmodligen hugget som stucket.
|
|
|
2010-12-17, 18:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Förstår inte riktigt grafen som Anders The Peak postade, där mättes ju TEF och av de tre makronutrienterna har fett lägst TEF-värde, men varför funkar mycket fett bra vid ett kaloriunderskott isåfall? Är det för att man redan ligger i underskott och TEF då är mindre viktigt eller är det specifikt kolhydraters TEF-värde som blir mindre viktigt vid deff då kolhydrater motverkar oxidation av fett? Varför rekommenderas mindre mängd kolhydrater vid deff än vid bulk om kolhydrates TEF är högre än fetts?
|
|
|
2010-12-17, 18:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Jag tror att ett högt proteinintag och kaloriöverskott (kombinerad med tung styrketräning) kan påfresta både njurar och lever.
|
|
2010-12-17, 18:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster
På samma kaloriintag leder det förstnämnda alternativet till långsammare viktuppgång vad gäller fettmassa samt bättre mättnad. Talar vi muskeltillväxt är det förmodligen hugget som stucket.
|
Under en längre tidsperiod lär ju det första alternativet isåfall vara bättre, eftersom att man har lättare att bygga muskler vid låg bf% + att man slipper deffa lika ofta och kan istället ägna mer tid åt att bygga
|
|
|
2010-12-17, 18:59
|
|
Geekboy
Reg.datum: Oct 2008
|
Är ett högt proteinintag mest fördelaktigt vid deff för att spara så mycket på musklerna som möjligt och att om man sen vill ligga i balans/överskott så kan man sänka till 2g (eller kanske lägre?)/kg utan att det blir "för lite". Jag har inget behov av att varken deffa eller medvetet bulka just nu men ligger nog säkert på 2,5-3g protein vissa dagar, det händer sällan att det ligger under 2,5g/kg i alla fall.
någon som har någon aning om vad vikten på en kebabrulle ligger på? ungefärligt?
|
Citat:
Ursprungligen postat av frambogir
Med eller utan folie?
|
|
|
|
2010-12-17, 19:10
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vanish
Okej tackar!
Är det bara "ät sund och varierat" så får du i dig allt?
|
Enkelt sagt, ja.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2010-12-17, 19:27
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av isterbuk
Är ett högt proteinintag mest fördelaktigt vid deff för att spara så mycket på musklerna som möjligt och att om man sen vill ligga i balans/överskott så kan man sänka till 2g (eller kanske lägre?)/kg utan att det blir "för lite". Jag har inget behov av att varken deffa eller medvetet bulka just nu men ligger nog säkert på 2,5-3g protein vissa dagar, det händer sällan att det ligger under 2,5g/kg i alla fall.
|
Ja. Behovet av protein är inte lika stort vid energibalans/överskott som vid underskott. Det enda problemet jag ser med ett högt proteinintag är ekonomiskt - protein är dyrt.
|
|
|
2010-12-17, 19:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
men varför funkar mycket fett bra vid ett kaloriunderskott isåfall?
|
Det är en fråga om individuell aptitreglering framför allt. Känns som det förväxlas en hel del i den här tråden.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:26.
|

|