2010-11-28, 14:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Då gissar jag att du tolkat det du läst fel.
|
|
|
2010-11-28, 14:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Nog samma som jag läst :-)
Citat:
Just i detta fall när styrketräningen sker efter en hel natts fasta befinner man sig i ett mer katabolt än anabolt tillstånd och att bara stiga upp och direkt dra till gymmet för hårdträning är inte så klokt. Dessa katabola processer som jag nämnt riskerar alltså att bli så stora så dygnets övriga timmar inte kommer kunna åstadkomma tillräcklig anabolism för muskeltillväxt och proteinbalansen blir således negativ.
|
från http://traningslara.se/naringsintag-...-fore-frukost/. Inget ont om den sidan som jag tycker är mycket bra.
|
|
|
2010-11-28, 14:41
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Ja, det var ingen vidare formulering. "Risken" kanske ökar, men att det på något sätt skulle närma sig automatik är att dra väldiga överdrivna slutsatser. Människan vore synnerligen dåligt konstruerad om hon skulle kataboliseras mer och mer för varje dag om hon inte åt innan aktivitet eller arbete. Det kommer inte att ske om man äter någorlunda normalt och inte spenderar resten av dagen i mer hård fysisk ansträngning.
|
|
|
2010-11-28, 14:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Vad jag menar är att risken ökar om så så blir fallet kommer proteinbalansen vara negativ. Men jag inser ju nu att det kan misstolkas så det ska omformuleras.
Tack Zorban!
|
|
|
2010-11-28, 14:48
|
|
Registered User
|
Jo att det skulle bli negativ balans över hela dygnet låter lite väl illa. Frågan är ju hur pass mycket åt det hållet det lutar, dvs om fastande träning gör en väldigt markant skillnad för resultaten. Nu pratar jag inte om 10% mindre massa utan om 50-100%.
Hehe du får inte luras på det sättet Eddie, vi andra lägger ju vårat liv i dina och Grubs händer :-)
Senast redigerad av Zorban den 2010-11-28 klockan 14:49.
|
|
|
2010-11-28, 14:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zorban
Hehe du får inte luras på det sättet Eddie, vi andra lägger ju vårat liv i dina och Grubs händer :-)
|
Haha, jag ser det som positivt med all typ av konstruktiv kritik och korrigeringar. Får vi inga frågor och reflektioner kan vi ju inte blir bättre. Du är välkommen med mer korrläsning om du vill.
|
|
|
2010-11-28, 14:58
|
|
Registered User
|
Inga övriga anmärkningar. Keep up the good work :-)
|
|
|
2010-11-28, 20:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Det diskuteras huruvida fastande träning är "optimalt" eller inte. Då kan det ju vara bra att veta definitionen för "fastande träning"..?
Och vad är det som skulle vara det riskabla med just "fastande träning"? Låga nivåer av aminosyror?
EAA eller nåt protein före/under träningen skulle ju isf lösa det.
Konkret: Vad skulle en måltid före träningen ge som inte aminosyrorna ger? Detta förutsatt att man har tillgång till lagrat glykogen (som man nästan alltid har).
|
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
|
Carl Von Linné x 3
Senast redigerad av Landström den 2010-11-28 klockan 20:53.
|
|
|
2010-11-28, 21:00
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Där ser man, kan man ju spara in några kronor om dagen. Om det nu inte kommer en ny studie imorgon
|
|
|
2010-11-28, 21:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Landström
D
EAA eller nåt protein före/under träningen skulle ju isf lösa det.
|
Eller efter, då före/under kan betraktas som onödigt.
|
|
|
2010-11-28, 21:59
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Ja, det var ingen vidare formulering. "Risken" kanske ökar, men att det på något sätt skulle närma sig automatik är att dra väldiga överdrivna slutsatser. Människan vore synnerligen dåligt konstruerad om hon skulle kataboliseras mer och mer för varje dag om hon inte åt innan aktivitet eller arbete. Det kommer inte att ske om man äter någorlunda normalt och inte spenderar resten av dagen i mer hård fysisk ansträngning.
|
Rätta mig om jag har missförstått, men jag har hört många inklusive dig säga i tidigare trådar hyfsat nyligen att helt fastande styrketräning är en dålig ide, men att EAA bryter fastan. Men enligt resultaten i första posten så innebär det väl att det är en dålig ide att träna fastandes trots EAA-intag? Du skrev även att det utan tvekan är bättre att redan ha aminosyror i blodet även om EAA-supplementering är bättre än inget. Finns det några vettiga studier/resultat om detta? Jag får allt detta till att fastande träning är väldigt mycket sämre än icke-fastande, och att de nya resultaten bara gör allt värre :-)
|
|
|
2010-11-28, 22:00
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Kanske. Vet ej. Men som jag skrev på förra sidan, proteinintag efter träning ger större gensvar på proteinsyntesen om man inte ätit före passet, och det är möjligt att fastande träning påverkar genuttryck som är gynnsamma för anabolism (muskelmassa) och katabolism (fettmassa).
|
|
|
2010-11-28, 22:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Evilkitty
Eller efter, då före/under kan betraktas som onödigt.
|
Ja, men vad är det som eventuellt skulle vara sämre med fastande träning? Tillgången på aminosyror? Då borde det knappast vara onödigt med t ex EAA...
Citat:
Ursprungligen postat av Landström
Konkret: Vad skulle en måltid före träningen ge som inte aminosyrorna ger? Detta förutsatt att man har tillgång till lagrat glykogen (som man nästan alltid har).
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
|
Carl Von Linné x 3
|
|
|
2010-11-28, 22:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kanske. Vet ej. Men som jag skrev på förra sidan, proteinintag efter träning ger större gensvar på proteinsyntesen om man inte ätit före passet.
|
Sorry, missade den raden :-(
Men hur pass stor skillnad blir det t.ex om man tar en vassle+mjölk-drink en timme innan passet, jämfört med att gå en hel dag och äta som vanligt och sen träna? Syftar givetvis inte på några siffror om extra gram muskler per år, utan mer om kroppen befinner sig i ungefär samma läge i de två fallen.
Sedan kanske det även finns folk här som tränat fastande under lång tid och kan säga något om resultaten? :-)
|
|
|
2010-11-28, 22:07
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Vet ej. Du kan inte få några "hurpass stor skillnad"-svar.
Men nej, det är inte "samma läge". Födointag minskar muskelnedbrytning, det gör inte vassle/eaa. Å andra sidan är nedbrytning av ringa betydelse för nettoanabolism efter träning jämfört med uppbyggnad. Och äter man före får man mindre anabolt gensvar av födointaget efter. Men hur stor skillnad det ena gör jämfört med det andra, eller åt vilket håll, särskilt på sikt, kan man inte säga.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:57.
|

|