2010-11-24, 20:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Det jag undrar mest över är hur kultur- och språkflödet kommer vara om, säg, 50-100 år.
Vad tror ni? Ska man behöva lära sig 5000 tecken och träna Qi Gong? Jag tänker mig att ett hundratal miljoner västeuropeer och amerikaner är lättare att konvertera än två miljarder ostasiater. Å andra sidan kanske USA har hittat ett vinnande koncept med McDonalds och rock.
|
Jag har aldrig varit i Kina men träffat många av dem på universitet och institut runt om, många kommer från Kina, Taiwan, Hongkong, annars är det kanadensiska kineser vilket också är väldans många. De verkar vara rätt duktiga på att lära sig andra språk, speciellt engelska, de kämpar lika hårt med det som med allt annat, fast de har för det mesta en hård kontrollant och inte som japanerna som kan festa och betala för nya kurser. Jag tycker att de jag träffat varit rätt så positiva eller nollställda till USA, vad som sägs inne Kina det vat jag inte. Qi Gong verkar vara en stor förenande sammankomst på morgonen, det är väl rätt populärt överhuvudtaget i USA bland vissa. Tycker att de är ödmjuka och trevliga annars är de som folk är mest och samma sak med dem som andra, hamnar de på taskiga ställen hamnar de yngre lättare i gäng osv.
|
|
|
2010-11-24, 20:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Det jag undrar mest över är hur kultur- och språkflödet kommer vara om, säg, 50-100 år.
Vad tror ni? Ska man behöva lära sig 5000 tecken och träna Qi Gong?
|
Problemet är att det inte går att gruppera Kineser som en grupp, i många avseende är det inte "ett" land, utan snarare en världsdel där det dom kallar provinser är att betrakta som länder. Även om utbredningen av såkallad rikskinesiska ökar, så pratar kineserna extremt många olika dialekter av kinesiska, dialekter som är så olika att de i all väsentlighet är att betrakta som olika språk. Kineser som pratar olika "dialekter" kan i regel inte kommunicera med varandra överhuvudtaget.
Regeringen jobbar dock hårt med att göra Kina mer enhetligt, men det är ett stort projekt.
|
|
|
2010-11-24, 20:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
Problemet är att det inte går att gruppera Kineser som en grupp, i många avseende är det inte "ett" land, utan snarare en världsdel där det dom kallar provinser är att betrakta som länder. Även om utbredningen av såkallad rikskinesiska ökar, så pratar kineserna extremt många olika dialekter av kinesiska, dialekter som är så olika att de i all väsentlighet är att betrakta som olika språk. Kineser som pratar olika "dialekter" kan i regel inte kommunicera med varandra överhuvudtaget.
Regeringen jobbar dock hårt med att göra Kina mer enhetligt, men det är ett stort projekt.
|
Kan vara så, fast alla de kineser jag träffat och från de olika ställen de kommit från har lunchat och pluggat och fikat tillsammans i all vänlighet, även om det kan verka konstigt med tanke på den bild "västvärlden" har av deras problem, Kina - Taiwan tex.
|
|
|
2010-11-24, 20:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Det är det jag menar. McDonalds och rock, det ser ut att funka!
Om man kollar rent historiskt har det väl dock varit så att det har skett ett nettoflöde av kultur och språk från ekonomiska stormakter till mindre länder? (pragmatist, bärs?)
Det vore väl inte otänktbart att detta skulle ske även om 50-100 år.
|
För att återvända till min poäng ovan så får man inte glömma Indien - minst lika intressant tillväxtpotential som Kina på lite längre sikt, och en stor fördel de har är att (nästan) alla pratar engelska. Bara detta talar starkt emot någon större export av kinesiska som världsspråk.
Jag tror inte det finns någon solklar koppling mellan språklig och ekonomisk dominans, det finns exempel på ekonomiska stormakter som inte verkar ha exporterat sitt språk i särskilt stor utsträckning och vice versa.
|
|
|
2010-11-24, 20:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi
Kan vara så, fast alla de kineser jag träffat och från de olika ställen de kommit från har lunchat och pluggat och fikat tillsammans i all vänlighet, även om det kan verka konstigt med tanke på den bild "västvärlden" har av deras problem, Kina - Taiwan tex.
|
Ja, fast det är ganska begränsade område som har stora Universitet (Zheijang exempelvis) med utbytesprogram och sånt och att de pratar samma dialekt där är inte orimligt, samt då att studenter såklart är mer väl bevandrade med språk och sånt än vad "gemene kines" är. Kontrasten mellan dessa område och innerlandet är dock enormt.
Senast redigerad av eternallord den 2010-11-24 klockan 20:45.
|
|
|
2010-11-24, 20:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
För att återvända till min poäng ovan så får man inte glömma Indien - minst lika intressant tillväxtpotential som Kina på lite längre sikt, och en stor fördel de har är att (nästan) alla pratar engelska. Bara detta talar starkt emot någon större export av kinesiska som världsspråk.
....
|
Inte för att jag vill dissa eller göra Indien något ont men det känns som om kvaliten på tillväxten där inte är så hög, tyvärr. Fast återigen, ser det inte inifrån Indien så jag vet inte.
|
|
|
2010-11-24, 20:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
|
Bra poäng där. Det talar för fortsatt dominans för engelskan, vilket vi får tacka för!
Citat:
Jag tror inte det finns någon solklar koppling mellan språklig och ekonomisk dominans, det finns exempel på ekonomiska stormakter som inte verkar ha exporterat sitt språk i särskilt stor utsträckning och vice versa.
|
Okej. De fall jag tänker på är grekiskans och latinets utbredning under antiken, engelskans, franskans, spanskans och portugisiskans utbredning under kolonialtiden, tyskaundervisningen i Sverige fram till 1946 (och den efterföljande engelskan).
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2010-11-24, 21:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi
Inte för att jag vill dissa eller göra Indien något ont men det känns som om kvaliten på tillväxten där inte är så hög, tyvärr. Fast återigen, ser det inte inifrån Indien så jag vet inte.
|
Jag ser det nog snarare tvärtom, att den tillväxt som finns i Indien är mer kunskapsbaserad, resurseffektiv och innovativ medan Kinas tillväxt är till stor del 1900-talsmässigt industriell och kommenderad uppifrån, t.ex. i form av gigantiska och resursmässigt slösaktiga byggprojekt. Mitt tips är att Indien kommer vara världens forskningscentrum om 50 år, Bangalore är Silicon Valley och någon snubbe vid namn Rajiv är Steve Jobs.
|
|
|
2010-11-24, 21:53
|
|
Gammalt flakvrak
Reg.datum: Oct 2002
|
Citat:
|
Efter att de senaste åren jobbat perioder både i Kina och Indien (plus att vi har lokalanställda indier på kontoret) så vill jag påstå att det inte är någon självklarhet att det skulle vara lättare att förstå indien-engleska än kina-engelska.
mvh
the_PL_man
|
|
|
2010-11-24, 21:56
|
|
Gammalt flakvrak
Reg.datum: Oct 2002
|
Citat:
Jag ser det nog snarare tvärtom, att den tillväxt som finns i Indien är mer kunskapsbaserad, resurseffektiv och innovativ medan Kinas tillväxt är till stor del 1900-talsmässigt industriell och kommenderad uppifrån, t.ex. i form av gigantiska och resursmässigt slösaktiga byggprojekt. Mitt tips är att Indien kommer vara världens forskningscentrum om 50 år, Bangalore är Silicon Valley och någon snubbe vid namn Rajiv är Steve Jobs. 
|
Jag delar inte din åsikt. Kina bygger ett land med fungerande infrastruktur och med planering framåt. Min bild av Indien är att utvecklingen sker här och där, men saknar organisation.
Efter att transporterat mig både i Beijing, Shanghai, Hangzhou och Bangalore så väljer jag Kina framför Indien - lätt.
Duktiga ingenjörer finns det i bägge länderna (och odugliga också).
mvh
the_PL_man
|
|
|
2010-11-24, 22:09
|
|
Böj i curlracket
Reg.datum: Jun 2009
|
Citat:
Å andra sidan kanske USA har hittat ett vinnande koncept med McDonalds och rock.
|
Jag tror på hårdrock och donken
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:13.
|

|