Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-30, 10:41   #46
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Gurra med O Visa inlägg
oja sen hade ni alla åkt in för hindrande av rättsak och olaga hot förmodligen.
Nej. Det händer extremt sällan. Brukar inte ens användas under rättegången.

Men jag syftade på att dyka upp under rättegången, men skulle iofs inte ha några problem att försöka hindra en utredning om det en nära vän som låg rejält i knipa.

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 10:49   #47
manekin
Registered User

manekins avatar

Reg.datum: Jan 2008
3 grabbar 2 år äldre....var fanns Mr. Miyagi när du behövde honom....?

Men skämt å sido, lyssna inte på Hultman...han spelar Allan....
manekin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 10:56   #48
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av manekin Visa inlägg
3 grabbar 2 år äldre....var fanns Mr. Miyagi när du behövde honom....?

Men skämt å sido, lyssna inte på Hultman...han spelar Allan....
Känns som att jag är en av få i tråden som faktiskt varit på en rättegång.

Gammal 2010-09-30, 11:02   #49
Sebbe_H
Registered User

Sebbe_Hs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Som skrivet innan, ta med lite moraliskt stöd, gå igenom händelseförloppet innan. Man är nervös som fan innan, men när grabbarna sitter där i rättsalen så är dom inte lika tuffa som dom vart innan.
Sebbe_H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 11:07   #50
manekin
Registered User

manekins avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Känns som att du är en av de få i tråden som aldrig hamnat i handgemäng...
manekin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 11:13   #51
Fabregas
Registered User

Fabregass avatar

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Känns som att du är en av få i tråden som kollar lite för mycket på tv.

Hur vanligt är det att målsägande helt plötsligt börjar ändra sig mitt under en rättegång, för att den tilltalade har några kompisar där som stirrar på honom/henne?
Gammal 2010-09-30, 12:14   #52
jontet
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Jag tror det som funkar bäst som föreberedelse för en rättegång är att på förhand veta vad som kommer hända. Jag gillar www.rattegangsskolan.se .

Citat:
Jag sitter med på en hel del förhandlingar i jobbet och av det du skriver får jag motsatt intryck.
-Du hänvisar till studier, jag hänvisar till evolutionensargumentet. När det kommer studier (t.ex. den om att rött kött är cancerframkallande) så gör jag en bedömning av studien utifrån evolutionsargumentet.
jontet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 12:19   #53
jontet
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Fabregas Visa inlägg
Hur vanligt är det att målsägande helt plötsligt börjar ändra sig mitt under en rättegång, för att den tilltalade har några kompisar där som stirrar på honom/henne?
HA, bandidos och liknande skojare brukar inte helt sällan göra sitt bästa för att fylla upp åhörarplatserna i offentliga förhandlingar och det ger ett mycket magert resultat. Man kan ju vittna via telefon, videolänk osv idag om man vill. Fast om hultman och hans posse dykt upp vetefan om någon vågat säga något
-Du hänvisar till studier, jag hänvisar till evolutionensargumentet. När det kommer studier (t.ex. den om att rött kött är cancerframkallande) så gör jag en bedömning av studien utifrån evolutionsargumentet.
Gammal 2010-09-30, 12:53   #54
redbrigade
Registered User

redbrigades avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:

Beror nog på vad det är för personer man ska vittna emot
redbrigade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 12:56   #55
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av manekin Visa inlägg
Känns som att du är en av de få i tråden som aldrig hamnat i handgemäng...
Stora ord från en liten kille.

Citat:

Jag har själv suttit på flera rättegångar där publiken definitivt haft en stor påverkan på målsägandens/vittnenas uttalanden. Vad du tror skiter jag fullständigt i, det är jävligt vanligt med "övergrepp i rättssak" och det fungerar förvånande ofta. Sällan medför det några rättsliga repressalier heller.

Citat:
Ursprungligen postat av jontet Visa inlägg
Jag sitter med på en hel del förhandlingar i jobbet och av det du skriver får jag motsatt intryck.
Jaså? Vad är det som är "det motsatta"?

Citat:
HA, bandidos och liknande skojare brukar inte helt sällan göra sitt bästa för att fylla upp åhörarplatserna i offentliga förhandlingar och det ger ett mycket magert resultat. Man kan ju vittna via telefon, videolänk osv idag om man vill. Fast om hultman och hans posse dykt upp vetefan om någon vågat säga något
Det beror ofta på vad som hänt målsäganden eller om vittnena har någon personlig vendetta mot de åtalade. Sedan är ofta folk från samma gruppering där för att försäkra sig om att folk från de egna leden håller käft och stöttar dem innan en presumtiv semester.

Gammal 2010-09-30, 13:16   #56
Fabregas
Registered User

Fabregass avatar

Citat:
Jag har själv suttit på flera rättegångar där publiken definitivt haft en stor påverkan på målsägandens/vittnenas uttalanden. Vad du tror skiter jag fullständigt i, det är jävligt vanligt med "övergrepp i rättssak" och det fungerar förvånande ofta. Sällan medför det några rättsliga repressalier heller.
OK, men eftersom du trodde att du var den enda här som varit på en rättegång utifrån vad som skrevs, så trodde jag att du kollar för mycket på tv utifrån vad du skriver.

Definiera "jävligt vanligt" är du snäll? Vore också skönt med lite faktiska uppgifter/källor, mer än dina observationer från "flera rättegångar"...
Gammal 2010-09-30, 13:22   #57
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag själv har varit med i en rättegång i form av målsägarbiträde, jag och ett par kompisar blev misshandlade av ett gäng knark och fylläckel.

Jag tyckte det var riktigt lugnt och skönt, men i vårt fall så var polisen extremt bra, de följde upp hela händelsen direkt, och tog fast allihopa och säkrade bevis. Rättegången blev ett skämt, vi hade historier som stämde överens med verkligheten, och vi alla var duktiga ungdomar med jobb och bra betyg. De andra hade hoppat av gymnasiet och var allmänt inavlade; straffade för skitsaker hela sitt liv i princip.

I det fallet så var jag inte orolig för övergrepp i rättssak, nästan så man hoppades på det. I fall som mina så åker de dit för övergrepp i rättssak, inget snack.

Jag hade ingen tilltro till straffvärde eller liknande innan rättegången, de fick inte ens fängelse och de hade misshandlat/rånat/whatever folk sedan 15 års åldern, de var nu 19-20. Men det är ändå värt det, och bra att göra för att få in kräken i registret. De kommer få ett fängelsestraff någon gång, kanske vid ålder 22-23 (man brukar inte döma under 21 till fängelse).
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 13:26   #58
jontet
Registered User

Citat:
Jaså? Vad är det som är "det motsatta"?
Att du verkade vara en av de få som inte varit på en rättegång. Baserat på att du tror att det funkar att dyka upp ett kompisgäng och visa musklerna som åhörare och därmed få målsägare/huvudvittne att göra en helvändning.

Citat:
Det beror ofta på vad som hänt målsäganden eller om vittnena har någon personlig vendetta mot de åtalade. Sedan är ofta folk från samma gruppering där för att försäkra sig om att folk från de egna leden håller käft och stöttar dem innan en presumtiv semester
håller med.

Citat:
Jaså du, jontet. Är du alltid lika fylld av mod och putslustiga kommentarer eller är det bara över internet?
så du tog illa upp för att jag tvivlar på att din metod skulle vara framgångsrik? lol
Gammal 2010-09-30, 13:34   #59
jontet
Registered User

Citat:
Definiera "jävligt vanligt" är du snäll? Vore också skönt med lite faktiska uppgifter/källor, mer än dina observationer från "flera rättegångar"...
övergrepp i rättsak är ganska vanligt att folk blir dömda för och mörkertalet är nog rätt stort. oftast är det ju inte så häftiga saker dock, någon säger några dåligt valda ord när två bilister som stött i varandra på konsums parkering diskuterar skuldfrågan eller ett sms från gärningsman till målsägare som rätten tolkar som ett förtäckt hot typ
Gammal 2010-09-30, 14:02   #60
Fabregas
Registered User

Fabregass avatar

Citat:
övergrepp i rättsak är ganska vanligt att folk blir dömda för och mörkertalet är nog rätt stort. oftast är det ju inte så häftiga saker dock, någon säger några dåligt valda ord när två bilister som stött i varandra på konsums parkering diskuterar skuldfrågan eller ett sms från gärningsman till målsägare som rätten tolkar som ett förtäckt hot typ
Fast frågan var ju hur "effektivt" det faktiskt är med påtryckningar utifrån, inte hur många som blir dömda för övergrepp i rättssak..

Senast redigerad av Fabregas den 2010-09-30 klockan 14:06.
Fabregas är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:14.