Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-11, 17:05   #46
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Alla hormoner har förändringar i sina nivåer över dygnet. Testosterontopparna, t ex:

Citat:
In healthy young subjects, the mean Cnadir, Cpeak, Tnadir, and Tpeak values estimated from the model were 420 ng/dL, 577 ng/dL, 21:42 hours, and 0600 hours, respectively, and were similar to the parameters obtained for the frequently sampled young subjects.
J Clin Pharmacol. 2000 Jul;40(7):731-8.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 17:28   #47
Egonom
Registered User

Egonoms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Alla hormoner har förändringar i sina nivåer över dygnet. Testosterontopparna, t ex:

Nu vet jag inte vilken inverkan just testosteron har på näringsupptag men om hormonnivåerna fluktuerar mycket under dagen så borde väl vissa tider vara mindre lämpliga att äta på än andra?
Egonom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 21:10   #48
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
nu ställer ja säkert fråga som blivit besvarad nånstans men ja har misslyckats att hitta den, hur är periodisk fasta då i hälsosyfte? De flesta brukar ju äta maten på eftermiddag/sen kväll inkl mig själv.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 21:18   #49
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Den här är informativ.

An Objective Look at Intermittent Fasting av Alan Aragon & Ryan Zielonka (2007-08-08)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 21:37   #50
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
tack, ska läsas
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 00:36   #51
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Finns det differenser mellan individer över hur den hormonella statusen ändras över dygnet? Hur stora är differenserna? Är det bara en förskjutning eller kan den ändra, i brist på bättre ord, amplitud också?
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 05:55   #52
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
nu ställer ja säkert fråga som blivit besvarad nånstans men ja har misslyckats att hitta den, hur är periodisk fasta då i hälsosyfte? De flesta brukar ju äta maten på eftermiddag/sen kväll inkl mig själv.
Du får skilja på kvällen och att äta mitt i natten och helt vända på dygnet under långa perioder. Det är det senare som främst visat sig påverka hälsan negativt.

Visst kan det vara lite sämre att mycket mat senare på kvällen men det blir troligtvis inget problem förrän vi börjar prata flera års nattarbete med ständigt förekommande nattätande t.ex.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 08:32   #53
kalajset
Registered User

kalajsets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg

Är det jag som bör läsa om några högstadiekurser i engelska, (eller eventuellt läsförståelse), eller s as peakade testosteronnivåerna vid både 21.42, och 06.00?. Om det är så, är det ju ganska lätt att anta att morgonträning inte är sådär jätteilla ändå ur testosteronsynpunkt, såvida inte kurvan sjunker drastiskt efter 06.00 då, d vs, och man utför träningen före det blir förmiddag? - (Förstås spekulationer till 100% nu).
Gammal 2009-08-12, 08:39   #54
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset Visa inlägg
Är det jag som bör läsa om några högstadiekurser i engelska, (eller eventuellt läsförståelse), eller s as peakade testosteronnivåerna vid både 21.42, och 06.00?. Om det är så, är det ju ganska lätt att anta att morgonträning inte är sådär jätteilla ändå ur testosteronsynpunkt, såvida inte kurvan sjunker drastiskt efter 06.00 då, d vs, och man utför träningen före det blir förmiddag? - (Förstås spekulationer till 100% nu).
Är det nödvändigtvis bra att lyfta skrot under en testosteronpeak?

Morgonträning är väl obra pga att man inte är som starkast då och att vad jag förstår så är ryggraden inte som starkast och hållbarast heller( samma orsak soma tt man kan vara längre på morgonen).
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 08:51   #55
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Reg.datum: Oct 2002
De här skillnaderna mellan morgonträning och kvällsträning, är de tillräckligt stora för att man ska märka någon skillnad på resultaten i praktiken? Eller handlar det mer om finlir?

Jag tycker det är rätt skönt att träna på morgonen när det inte är så mycket folk på gymmet, ibland har jag inte möjlighet till något annat alternativ heller.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 08:52   #56
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Jag tycker det är rätt skönt att träna på morgonen när det inte är så mycket folk på gymmet, ibland har jag inte möjlighet till något annat alternativ heller.
Den bästa träningen är den man gör och gillar, resten är teori och oviktig om man inte roas av den.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 11:38   #57
kalajset
Registered User

kalajsets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Är det nödvändigtvis bra att lyfta skrot under en testosteronpeak?

Morgonträning är väl obra pga att man inte är som starkast då och att vad jag förstår så är ryggraden inte som starkast och hållbarast heller( samma orsak soma tt man kan vara längre på morgonen).
Jag antar endast att det är en fördel med skrotlyftning när testosteronnivåerna är så höga som möjligt, hurvida skillnaden blir stor i praktiken eller ej känner jag ej till.

Själv är jag numera i princip lika stark på morgonen som på eftermiddagen. Föredrar att träna på i princip fastande mage på morgonkvisten/förmiddagen, jag ser det t om som att det kan vara en fördel, då jag får i mig all min dagliga energi, (OK, förutom 10g EAA som jag intar före passet), efter själva träningstillfället. Detta brukar man vanligtvis ej göra om man tränar eftermiddagspass. Om det nu dessutom visar sig att det kanske inte är så dåliga hormonnivåer på morgonen ändå, (och nu säger jag alltså "om", då jag som sagt inte riktigt förstod innebörden av ovanstående), så vore det ju ytterligare en fördel.

Jag anser att finlir spelar roll, jag ser ingen direkt anledning till att inte använda sig av t ex näringstajming, EAA före passet istället för vassle, etc etc, om man faktiskt orkar hålla på med det, och bryr sig om att maximera sina träningsresultat i den mån man just orkar.
Gammal 2009-08-12, 12:06   #58
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset Visa inlägg
Är det jag som bör läsa om några högstadiekurser i engelska, (eller eventuellt läsförståelse), eller s as peakade testosteronnivåerna vid både 21.42, och 06.00?.
Det är korrekt, men ration testosteron/kortisol är mer fördelaktig på eftermiddagen/kvällen.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 17:49   #59
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Jag tränar oftast så att passet slutar typ halv 10 på kvällen. Sen äter jag typ 80-90 g protein och 100-150 g kolhydrater och ca 30 g fett fram till lite före midnatt.

Kan detta anses som dåligt sent ätande, eller är det lugnt? Jag har midnatt som någonslags magisk gräns. Gremlins å sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 19:29   #60
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Kan detta anses som dåligt sent ätande, eller är det lugnt?
Säkert lite mindre gynnsamt än om du ätit tidigare men samtidigt bättre än om du äter 3 på natten. Kanske lite trist svar men det är ju en dosrelaterad fråga helt enkelt.

Oavsett vilket skulle det vara dåligt för din träning att inte käka så det som är marginellt sämre med att äta så sent överväger ju utan tvekan det negativa som en hel natts fasta efter träning skulle innebära.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:30.