2009-02-18, 15:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Men ett fåtal finniga tomtar?! När snackar vi om då? 1993?
Ditt högtravande inlägg tarvade min typ av inlägg.
|
Ja, och sen dess har det ökat exponsiellt. Skillnaden på idag och bara 5 år sedan är ju som dag och natt.
Kan hända att mitt inlägg var pretantiöst, men det förändrar inte att du söker konflikt i varenda inlägg du skriver.
|
|
|
2009-02-18, 15:27
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Ja, och sen dess har det ökat exponsiellt. Skillnaden på idag och bara 5 år sedan är ju som dag och natt.
Kan hända att mitt inlägg var pretantiöst, men det förändrar inte att du söker konflikt i varenda inlägg du skriver.
|
Vad utgör omfattningen egentligen för skillnad i principfrågan?
Försök hålla dig till ämnet. Starta en fan-tråd i min ära om du önskar dryfta min förträfflighet.
|
|
|
2009-02-18, 15:29
|
|
Registered User
|
Tycker det är fel att skylla på BBB. Om det finns efterfrågan på 100mbit/s så finns det ingen anledning att inte leverera det.
Ja, det är ganska uppenbart att folk behöver det för att kunna ladda ner snabbare, men det är inte deras problem.
Det är tex inte bilbolagens problem att det går att köra bilarna i olagligt höga hastigheter?
|
|
|
|
2009-02-18, 15:32
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoonchest
Tycker det är fel att skylla på BBB. Om det finns efterfrågan på 100mbit/s så finns det ingen anledning att inte leverera det.
Ja, det är ganska uppenbart att folk behöver det för att kunna ladda ner snabbare, men det är inte deras problem.
Det är tex inte bilbolagens problem att det går att köra bilarna i olagligt höga hastigheter?
|
Såklart ingen kan skylla på BBB. Har någon gjort det?
|
|
|
2009-02-18, 15:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av king grub
det är brott mot upphovsrätten, inte stöld.
Om jag inte hade haft möjligheten att ladda ned det jag laddat ned, hade jag köpt sakerna i stället då? Givetvis inte. En bråkdel. Ingen har förlorat på det, och det kan heller inte jämställas med stöld av en fysisk vara i en affär, som då försvinner så affärsinnehavaren inte kan sälja den till någon annan som vill ha den.
Men när bolagen redovisar hur mycket dom "förlorat" på piratkopiering, räknar dom givetvis med att att alla som laddat ner materialet skulle ha köpt det, om nedladdning inte varit möjlig.
|
+1.
|
|
|
|
2009-02-18, 15:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Vad utgör omfattningen egentligen för skillnad i principfrågan?
Försök hålla dig till ämnet. Starta en fan-tråd i min ära om du önskar dryfta min förträfflighet.
|
Inte alls, om principer lever i ett vakum där man inte behöver ta hänsyn vad som sker i verkligheten.
Om du vill att jag ska hålla mig til ämnet så kan du ju ge fan att förolämpa författarna i varje inlägg du skriver. Blir så mycket lättare då.
|
|
|
2009-02-18, 15:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Såklart ingen kan skylla på BBB. Har någon gjort det?
|
Jag har fått den uppfattningen.
|
|
|
|
2009-02-18, 15:35
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Inte alls, om principer lever i ett vakum där man inte behöver ta hänsyn vad som sker i verkligheten.
Om du vill att jag ska hålla mig til ämnet så kan du ju ge fan att förolämpa författarna i varje inlägg du skriver. Blir så mycket lättare då.
|
Det är klart principer inte lever så. Men samtidigt så är digital piratkopiering inte det enda som påverkar principen om rätten till egna verk.
Du har förolämpat mig i alla utom ditt första inlägg nu.
|
|
|
2009-02-18, 15:38
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoonchest
Jag har fått den uppfattningen.
|
Antipiratbyrån och dylika har väl nämnt sitt missnöje att de olika leverantörerna blundar för det, men det lät som du syftade på någon i denna tråd?
|
|
|
2009-02-18, 15:43
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Well, jag växte upp utan internet, och under hela min uppväxt har jag läst böcker, hundratals böcker, massor av skönliteratur, deckare, äventyrsböcker, ungdomsböcker. Fan vet allt. Något fåtal böcker köpte jag på bokhandeln, för att jag ville äga dem, de jag bara läste en gång lånade jag på närmsta bibliotek. Och här var det inte något prat om vilken bandit jag var, trots att Enid Blyton inte fick ett öre för alla "Fem i fara" och allt vad de nu hette som jag lånade och läste. Fortfarande idag lånar jag massor av böcker på biblioteket till mina studier, och författarna får inte ett öre. Och jag är inte en brottsling, men om jag gör samma sak med musik, då är jag en ond pirat, skall skämmas och betala för mig.
2009-02-18, 15:44
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Well, jag växte upp utan internet, och under hela min uppväxt har jag läst böcker, hundratals böcker, massor av skönliteratur, deckare, äventyrsböcker, ungdomsböcker. Fan vet allt. Något fåtal böcker köpte jag på bokhandeln, för att jag ville äga dem, de jag bara läste en gång lånade jag på närmsta bibliotek. Och här var det inte något prat om vilken bandit jag var, trots att Enid Blyton inte fick ett öre för alla "Fem i fara" och allt vad de nu hette som jag lånade och läste. Fortfarande idag lånar jag massor av böcker på biblioteket till mina studier, och författarna får inte ett öre. Och jag är inte en brottsling, men om jag gör samma sak med musik, då är jag en ond pirat, skall skämmas och betala för mig.
|
Tror du att biblioteken lånar ut verk till dig utan att ha kompenserat upphovsmännen på något sätt?
|
|
|
2009-02-18, 15:47
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Det är klart att inte fildelningen kommer sluta, men om det bli olagligt att tex driva trackers, så undrar jag vilken teknik du tänker på som alla kommer använda sig av?
|
Ja piratebay har en två punkt handlingsplan själva. Det första steget minns jag inte men de planerar att kryptera all torrenttrafik eller något liknande.
Sen kan du ju räkna med att det kommer dyka upp endel anonymitetstjänster, vissa finns idag men de är inte helt 100%.
Om man vill dölja sig på Internet så är det inga problem om tillräckligt många duktiga arbetar på det (och det gör det).
|
|
|
|
2009-02-18, 15:48
|
|
Ljuset i mörkret
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
|
författarna får faktiskt ersättning för varje utlåning
edit: undantaget författarna till tecknade serieböcker, de får ingen ersättning för utlån
|
|
|
2009-02-18, 15:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
|
Författarna får faktiskt pengar varje gång det sker ett utlån av deras litteratur.
Du har faktiskt betalat för din litteratur genom att du har betalat mer skatt nu, än i ett samhälle utan allmänna bibliotek.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2009-02-18, 15:52
|
|
Broilerfjårtisen
Reg.datum: Jan 2007
|
Enligt tidigare teorier om att PB vet att folk ska tanka olagliga saker borde väl BBB torska på att 100mbit behövs bara för DL, vilket annant syfte har 100mbit ?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:28.
|

|