Nu när jag känner mig förlamad så tänkte jag gå igenom tiden sedan jag började träna och analysera/fundera lite.
Jag började träna september -08 och tränade då smått oseriöst utan vidare planeringar i ca. en månader tills jag opererade blindtarmen i oktober och inte fick träna på en månad. Hade sen en ny start i mitten av november och har sedan dess tränat seriöst.
Har kollat min handskrivna journal från den tiden och har analyserat min utveckling inom de tre stora övningarna jag fokuserat min övning kring: marklyft, knäböj och bänkpress. (jag körde hacksquat ist för marklyft tills nyligen) Jag har alltså idag tränat i ca. 8 månader eller 6 månader om man räknar bort tiden innan jag opererade min blindtarm eftersom jag ungefär hade gått tillbaka till ruta ett styrkemässigt när jag tog upp min träning igen.
I mitten av november när jag började med träning igen så gjorde jag femmor på 55 kilo i bänkpress och hade jag försökt mig på något slags max så hade jag klarat iaf 75 (har jag skrivit) Jag ökade på varje vecka och nådde mitt max i mitten av december -08 då jag klarade 87.5 kilo. Började sedan om och fortsatte att öka till 1 mars -09 då jag klarade 110 kilo. Nu är det nästan två månader sedan jag tog 110 och jag tror mitt max ligger kring 115 kilo så min ökning har börjat avta. Fast 40 kilo ökning på 6 månader är inte helt illa pinkat tycker jag.
November -08 så gjorde jag femmor på 75 kilo i knäböj och ökade fem kilo varje vecka tills jag nådde en trea på 90 tre veckor senare. Kunde väl ha maxat 95. Tyckte att det kändes obekvämt så jag började med wave loading istället där jag slutade med en etta på 80 och arbetade mig uppåt därifrån och slutade inte höja förrens 1 mars -09 då jag hade gjort en etta på 127.5 efter wave loading. Hade sedan en veckas paus och började om. I nuläget så tror jag att jag skulle kunna maxa 135-140 i knäböj. Så ökningen i knäböj sedan jag började om i november är alltså ganska lik bänkpressen på 40-45 kilo.
När det gäller marklyft så tog det ett tag innan jag kom på att jag ville göra hacksquats. Jag blev rädd för vanliga marklyft för att jag tyckte det tärde så mycket på psyket. Gjorde femmor på 120 i november och när jag kom till 140 så började jag om med wave loading på hacksquat ist och det kändes mycket bättre. Sedan ökade jag på till den 25 februari då jag gjorde en tung etta på 185 efter wave loading. Om mitt max var ungefär 150 i november -08 så tror jag att jag hade kunnat få upp iaf 195 om jag hade maxat efter 25 feb -09. Men det gjorde jag inte och började om med vanliga marklyft ist. Nu tror jag att jag kanske kan maxa 190 i vanliga marklyft och iaf 200 i hacksquat men antagligen mer vilket stör mig... Gillar inte att vara så mycket svagare i vanliga marklyft. Så i marklyft har jag ökat ca 40 kilo sedan november -08 och i hacksquat ca 50-60.
All in all så är jag rätt nöjd. Jag har gått från att vara WoW killen till helt ok strandfysik killen

Det är roligt att träna och jag hoppas att jag kommer kunna fortsätta träna länge. Timme här på kolozzeum som även är den som säger åt mig hur jag ska träna har sagt att jag kanske kan tävla i bänk sm ifall jag lyckas få upp 130 i bänk tills slutet av sommaren. Då kanske jag kan ha medaljchans (i 75an) så jag får se vad som kommer hända med det.
Hoppas min hand läker också så jag kan bänka och böja på lördag.
Herrå