Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-15, 19:17   #46
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Om jag har bil så får de åka. Ger de mig pengar kanske jag tar emot det motvilligt. Skulle aldrig be om det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 19:22   #47
Kross
+50

Krosss avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av strimman Visa inlägg

Jag blir glad av att se att så pass många ändå resonerar som chidde sa; goda vänner vet hur man ger tillbaka, på ett eller annat vis. Även om man blir "utnyttjad" av några stycken genom åren, så väger nog de positiva effekterna bra mycket tyngre. Och jag anser visserligen att jag har råd att förlora några slantar för mina vänner, även om någon kanske är lite "snål" av sig. Man ska inte räkna kronor och ören.

Men om det är någon som Jag åker med, som jag vet har dåligt med pengar pga studentliv eller annan orsak, så skjuter jag självklart fram pengar som täcker resan, utan snack.
Precis. Fördel om man känner att det uppskattas. Folk som redan har en liten parasitstämpel på sig kan räkna med att få langa fram lite soppapengar om det inte handlar om att släppa av han/hon påväg till min slutstation så att säga. Sätta sig i en kall bil för att skjutsa Kalle Klåfinger till bortre förortistan är inget som har ett appeal om allt man får är ett kort "...mumel mumel tack" och en hårt igensmälld dörr för besväret.
Alltså det ska folk veta, styrketräning är inget lekstuga. Det krävs mycket kunskap innan man sätter sin fot på ett gym, annars är det bye bye efter någon månad...
Citat:
Ursprungligen postat av Nelson81 Visa inlägg
jag skulle kunna dra min pung genom 10 míl av krossat glas bara för att höra kwon fjärta genom en walkie talkie. så sexig är han
Kross är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 19:43   #48
Wao
Registered User

Waos avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Kross Visa inlägg
Precis. Fördel om man känner att det uppskattas. Folk som redan har en liten parasitstämpel på sig kan räkna med att få langa fram lite soppapengar om det inte handlar om att släppa av han/hon påväg till min slutstation så att säga. Sätta sig i en kall bil för att skjutsa Kalle Klåfinger till bortre förortistan är inget som har ett appeal om allt man får är ett kort "...mumel mumel tack" och en hårt igensmälld dörr för besväret.
Du resonerar exakt som jag gör. Skjutsar man parasiter var och varannan dag både hit och dit så tror dom ju att det är okej, och då lär det aldrig ta slut.
Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 20:50   #49
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Förstår det. Skillnaden är väl vem det är man kör. Är det en god vän har jag själv som standard vad det än är att man bjuder igen.

Likaväl som jag inte ber mina bästa vänner ta med sin egna dricka vid fest bör jag kunna betala bensinen och förvänta mig bli återgäld på samma vis eller genom andra tjänster.
Nu handlade det inte bara om att åka med utan att vilja att personen skulle köra en annan väg för deras skull. Hur mycket tjänster kan man be om utan att ge tillbka? Har man inte bil själv så kanske man inte förstår kostnaderna.

Jag tror också det beror på var man är i livet. Är man ung så är alla utgifter saker man räknar på. Det är inte så lätt att få ihop det. Ska man dessutom vara chafför ohc stå för kostnaden för sina kompisars resor kan det lätt dra iväg.

Jag hade en "kompis" som jag samåkte med upp till några vänner som räknade ut allt på öret. Han tog med allt inkl avskrivningar, slitage etc. Det kändes extremt konstigt att stå och räkna på varje liten grej. Vi andra samåkter ofta upp dit och brukar göra ett överslag på kostnaderna. Det där kändes bara snålt. Jag hade hellre betalat mer och sluppit detaljräknandet.
Gammal 2008-12-15, 21:03   #50
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Jag tar inte betalt. Men sedan har jag inga "snåla" kompisar heller (d.v.s. sådana som bara tar och inte ger). När man vet att man får en hundring om man glömt pengarna hemma och butiken inte tar kort eller att ens kompisar bjuder en på sprit om man är hemma på fest hos dem så är det ett rent nöje att bjuda tillbaka om det så än gäller skjuts, mat, sovplats eller sprit. Det jämnar ändå ut sig på det stora hela och om det nu inte skulle göra det med en människa så är det inte hela världen.
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 21:36   #51
Troll
Registered Snoozer

Trolls avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler Visa inlägg
Är det en omväg så bjussar man på det, annars får man ha en ursäkt, t ex den väldigt enkla "Njae, det är en omväg". Vill de ändå bli skjutsade så erbjuder de säkert betalning för din extra tid och väg. Att inte bjussa, utan bara skjutsa och sen förvänta sig betalning, kommer nog göra dig besviken på dina polare.

Är det samåkning till gemensamt mål så är det ju självklart att alla delar lika på kostnaderna.
+1

Själv brukar jag betala om jag får skuts. Om det inte är tjänster och gentjänster, jag kör nu sen kör han/hon när jag behöver skuts.
Troll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 21:38   #52
snej
Äntligen Sofie! Tack! Jag älskar dej<3

snejs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Kanske om man skjutsar nån 10mil eller nåt att jag skulle bett om en slant. Skulle aldrig komma på frågan att begga slantar i övrigt..
snej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 23:29   #53
Muskelbyggaren
Löjligt internskämt

Muskelbyggarens avatar

Reg.datum: Sep 2006
Har jag ont om pengar ber jag om att få betalt men annars får det vara, tycker det är kul när andra resonerar lika. Att jag skulle ta betalt för att sjutsa en kompis trots att jag har så det räcker för egen del skulle bara kännas konstigt.
Muskelbyggaren är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:09.