Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus
Förstår det. Skillnaden är väl vem det är man kör. Är det en god vän har jag själv som standard vad det än är att man bjuder igen.
Likaväl som jag inte ber mina bästa vänner ta med sin egna dricka vid fest bör jag kunna betala bensinen och förvänta mig bli återgäld på samma vis eller genom andra tjänster.
|
Nu handlade det inte bara om att åka med utan att vilja att personen skulle köra en annan väg för deras skull. Hur mycket tjänster kan man be om utan att ge tillbka? Har man inte bil själv så kanske man inte förstår kostnaderna.
Jag tror också det beror på var man är i livet. Är man ung så är alla utgifter saker man räknar på. Det är inte så lätt att få ihop det. Ska man dessutom vara chafför ohc stå för kostnaden för sina kompisars resor kan det lätt dra iväg.
Jag hade en "kompis" som jag samåkte med upp till några vänner som räknade ut allt på öret. Han tog med allt inkl avskrivningar, slitage etc. Det kändes extremt konstigt att stå och räkna på varje liten grej. Vi andra samåkter ofta upp dit och brukar göra ett överslag på kostnaderna. Det där kändes bara snålt. Jag hade hellre betalat mer och sluppit detaljräknandet.