Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-05, 00:29   #46
goggen
Registered User

Reg.datum: Mar 2006
jeg kjenner mange som spiser bare 2 eller 3 måltider om dagen som er både slank og frisk. jeg tror ikke de fleste som er naturlig slank, og som aldri har vært tjukk spiser 5 eller 6 ganger daglig
goggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-05, 00:34   #47
goggen
Registered User

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det kan ha med blodtryck att göra, och det är, vad jag har förstått av min litteratur, faktiskt den främsta anledningen till att diabetiker ska äta ofta och lite, och inte p.g.a blodsockret.
påvirkes blodrtykket av måltidsfrekvensen?
goggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-05, 03:33   #48
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av johanw Visa inlägg
Efter att ha läst den här tråden har jag nu utvecklat en enorm avsky för feta mänskor med "känsligt blodsocker". Alla fetton på jobbet klagar på att de "får blodsockerfall" om de inte äter regelbundet.
Det var det löjligaste jag har läst.

Hur kan du känna en "avsky"? Studien visar ju tydligt att personer faktiskt upplever såna här symptom, och då pratar vi t.o.m. om friska individer. Medicinstuderande dessutom, så de lär ju ha en ganska god kunskap om det endokrina systemet.

Skippa mellanmålen om du vill det, du mår väl varken bättre eller sämre av atta andra tror sig få blodsockerfall och äter för mycket? Jag håller med Tolkia, intressant att du pratar om att "de vet att de har rätt" när det uppenbarligen verkar vara du som tror dig veta.

Citat:
Ursprungligen postat av goggen Visa inlägg
påvirkes blodrtykket av måltidsfrekvensen?
Mat påverkar blodtrycket ja. Olika matvanor har olika gynnsam/ogynnsam påverkan.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_P Visa inlägg
Inte intressant att FFA, free fatty acids, ökade flera gånger om? Borde inte energi från dessa användas procentuellt sätt högre då efter längre fasta, logiskt sett?
Hur menar du? Om siffrorna ökar så är det ju precis vad som sker. Ju högre uppmätta siffror av FFA i blodet desto högre substratutnyttjande från just FFA.

Citat:
Lipolysis was evaluated by means of plasma FFA level. Nocturnal rises were seen in both groups, in line with earlier findings in healthy subjects (Hagstrom-Toft et al., 1997; Meyer et al., 2003). As long as the fast continued, FFA level inclined to reach a maximum of 1.0 and 1.2 mmol/l for the sensitive and the resistant group, respectively. Thus, there was no statistical difference between the groups.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-06-05 klockan 03:50.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-05, 06:09   #49
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det var

Mat påverkar blodtrycket ja. Olika matvanor har olika gynnsam/ogynnsam påverkan.

För att parasympatiska nervsystemet träder in och ökar blodflödet till mag-/tarmkanalen eller
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-05, 06:47   #50
Johan_P
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre

Johan_Ps avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Hur menar du? Om siffrorna ökar så är det ju precis vad som sker. Ju högre uppmätta siffror av FFA i blodet desto högre substratutnyttjande från just FFA.
Jo men ja, det var det jag menade - då använder kroppen fett som bränsle mer vid 24 h fasta än bara efter en liten stund, ganska uppenbart kanske men studien visade det också hur som.
Ångest över proteinpulver, då har det gått långt.
Johan_P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-05, 08:42   #51
Endura
Registered User

Enduras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Skulle folk föredra ifall personen istället sa: Nej jag är tjock och glad, eller Nej jag orkar inte gå ned i vikt?
Ja, det tror jag.

Jag hyser då långt större respekt för dem som är raka och ärliga (= medvetna) om sin situation och sitt beteende, gentemot dem som bara skyller ifrån sig och gnäller!

I slutändan är det ingen annan än du själv som kan ta tag i din egen sitaution...
Gammal 2008-06-05, 09:58   #52
johanw
Registered User

johanws avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Efter att ha läst den här tråden har jag nu utvecklat en enorm avsky för feta mänskor med "känsligt blodsocker". Alla fetton på jobbet klagar på att de "får blodsockerfall" om de inte äter regelbundet. Och regelbundet de äta. Varje dag, samma tid, kommer bananerna och fikabrödet (de tre mellanmålen) fram. Oj, vad de känner sig präktiga där de sitter och smaskar. Ofta ska de ätas, tycker de, för det är så hälsosamt. Och åt mig fnyser de "Ja, det där kan inte vara bra. Man måste ju äta". Detta för att jag fastar om förmiddagen. "Men Johan, du måste ju få lågt blodsocker". "Nej" säger jag. "Varför skulle jag få det? Min insulinproduktion fungerar helt normalt" tillägger jag. Tjockisarna ser oförstående ut, men de har ju slv på sin sida. De vet att de har rätt: Det är ohälsosamt att inte äta tre stora och 3-4 mindre mål om dagen.

OMG! Var visst lite grinig igår. Skyller på deffen...
Hursomhelst.
Tolkia: vad då "som du, med andra ord"? Jag gör - till skillnad från dom jag försökte karikera i mitt inlägg - inga normativa uttalanden. Det jag säger, d.v.s. att man inte måste äta enligt SLV-modellen, finner man stöd för i aktuell forskningen.
Gammal 2008-06-05, 10:22   #53
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Tolkia: vad då "som du, med andra ord"? Jag gör - till skillnad från dom jag försökte karikera i mitt inlägg - inga normativa uttalanden. Det jag säger, d.v.s. att man inte måste äta enligt SLV-modellen, finner man stöd för i aktuell forskningen.
Jag är tämligen övertygad om att man i forskningen (för att inte tala om den kliniska erfarenheten) finner stöd även för SLV-modellen (jag har en stark känsla av att de personer du beskriver - jag frestas att säga "agiterar mot" - inte äter enligt någon modell som man med gott samvete kan kalla "SLV-modellen", möjligen skulle du tjäna på att bestämma dig för vad du vill spy galla över: Feta människor eller SLV:s rekommendationer).

Precis som de personer du retar dig på, uttalar du dig oerhört kategoriskt om vad som är rätt och fel - du har rätt och de har fel. De tycker att de har rätt och de har fel. Ingen av er har, vad jag kan se, särskilt mycket på fötterna. Jag är personligen tveksam till både deras och dina åsikter om vad som är "rätt", och framför allt är jag oerhört tveksam till din attityd (om det, som du skriver ovan, är din kosthållning som gör dig så grinig kanske ditt upplägg - lite off topic - inte är så optimalt, trots allt).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-05, 10:39   #54
johanw
Registered User

johanws avatar

Citat:
Det var det löjligaste jag har läst.

Hur kan du känna en "avsky"? Studien visar ju tydligt att personer faktiskt upplever såna här symptom, och då pratar vi t.o.m. om friska individer. Medicinstuderande dessutom, så de lär ju ha en ganska god kunskap om det endokrina systemet.
För det första vill jag ta tillbaka ordet avsky. Det var för starkt. ”Lätt iriterade” ligger närmare sanningen.

På din fråga hur jag kan känna avsky mot dessa blodsockermänskor, trots att de själv upplever sina symptom som verkliga, har jag inget bra svar. Rent allmänt tycker jag dock att din fråga är aningen irrelevant, då känslor inte kan diskuteras i såna moraliska termer. Avsmakskänslan väcktes helt enkelt som den ickereationella känsla den är. Jag anser mig alltså inte behöva försvara mitt känsloliv. Att jag däremot ansåg det vara legitimt att ge uttryck för min frustration beror väl på att folk helt insiktslöst och oreflekterande projicerar sina psykosomatiska symptom på andra.

Citat:
Skippa mellanmålen om du vill det, du mår väl varken bättre eller sämre av atta andra tror sig få blodsockerfall och äter för mycket?
Sant!
Gammal 2008-06-05, 10:46   #55
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
För det första vill jag ta tillbaka ordet avsky. Det var för starkt. ”Lätt iriterade” ligger närmare sanningen.

På din fråga hur jag kan känna avsky mot dessa blodsockermänskor, trots att de själv upplever sina symptom som verkliga, har jag inget bra svar. Rent allmänt tycker jag dock att din fråga är aningen irrelevant, då känslor inte kan diskuteras i såna moraliska termer. Avsmakskänslan väcktes helt enkelt som den ickereationella känsla den är. Jag anser mig alltså inte behöva försvara mitt känsloliv. Att jag däremot ansåg det vara legitimt att ge uttryck för min frustration beror väl på att folk helt insiktslöst och oreflekterande projicerar sina psykosomatiska symptom på andra.

Sant!
Du känner irritation och avsmak för att människor blir darriga och lättretliga i situationer där de inte ätit på "lång" tid, men du ANSER - av alla orsaker - att du inte behöver förklara dig på något vis eftersom känslor/ditt känsloliv är irrationellt; målet för din irritation och din avsmak är ändå människor som... projicerar sina psykosomatiska symptom på andra.

Jag blir definitivt darrig och lättretlig när jag inte ätit på bra länge, särskilt om det är så att jag ätit "lite" flera dagar. Du skrev själv ett inlägg fyllt av vitriol och skyller sen på deff... ärligt talat, du kommer inte ut särskilt ofta va?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-05, 10:55   #56
johanw
Registered User

johanws avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag är tämligen övertygad om att man i forskningen (för att inte tala om den kliniska erfarenheten) finner stöd även för SLV-modellen (jag har en stark känsla av att de personer du beskriver - jag frestas att säga "agiterar mot" - inte äter enligt någon modell som man med gott samvete kan kalla "SLV-modellen", möjligen skulle du tjäna på att bestämma dig för vad du vill spy galla över: Feta människor eller SLV:s rekommendationer).
Precis som de personer du retar dig på, uttalar du dig oerhört kategoriskt om vad som är rätt och fel - du har rätt och de har fel. De tycker att de har rätt och de har fel. Ingen av er har, vad jag kan se, särskilt mycket på fötterna. Jag är personligen tveksam till både deras och dina åsikter om vad som är "rätt", och framför allt är jag oerhört tveksam till din attityd (om det, som du skriver ovan, är din kosthållning som gör dig så grinig kanske ditt upplägg - lite off topic - inte är så optimalt, trots allt).[/QUOTE]

Ur ett folkhälsoperskeptiv tror jag definitivt att SLV:s rekommendationer är helt vettiga, iaf sett till vad de säger om måltidsfrekvens. Nu antar jag dock att dina kunskaper vad gäller de här sakerna långt överskrider mina, så det vore dumt av mig att ta den debatten. Det jag däremot förundras över är hur du tänker när du framför ditt tu quoque-argument. Jag uttalar mig vulgärt och fördömande om blodsockermänskornas tvärsäkerhet. Jag framstår själv som tvärsäker, och det angriper du mig för. Det har du givetvis rätt till. Du behöver inte gilla min attityd (såhär i efterhand gör jag det inte själv heller), men det är inte något som är relevant huruvida blodsockerfolket har rätt i sin kritik mot mitt sätt att äta.
Gammal 2008-06-05, 11:18   #57
johanw
Registered User

johanws avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Du känner irritation och avsmak för att människor blir darriga och lättretliga i situationer där de inte ätit på "lång" tid, men du ANSER - av alla orsaker - att du inte behöver förklara dig på något vis eftersom känslor/ditt känsloliv är irrationellt; målet för din irritation och din avsmak är ändå människor som... projicerar sina psykosomatiska symptom på andra.
Mitt känsloliv behöver jag inte försvara. Vad jag däremot kan hållas till svars för är mina uttalanden. Jag håller med om att det var fördömande och ganska hemskt skrivet. Och såklart kan jag inte skylla det på deffen. Eller på andra omständigheter. Dock ser jag inte problemet. Är det att jag var fördömande mot de som är fördömande? Eller är det så att jag i sak har fel? Hm, Tolkia hade kanske rätt. Borde kanske ha varit tydligare med att skilja mellan sak och person.

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
ärligt talat, du kommer inte ut särskilt ofta va?
Bara en gång hittills
Gammal 2008-06-05, 12:04   #58
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Ni får skaffa er en blodsockermätare att ha i fickan helt enkelt. Jag brukar kolla mitt emellanåt.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-05, 12:19   #59
Johan_P
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre

Johan_Ps avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Ni får skaffa er en blodsockermätare att ha i fickan helt enkelt. Jag brukar kolla mitt emellanåt.
Lite småkul, men säger i princip inget - så länge man inte mäter över viss period med visst mellanrum mellan mätningarna. Och ja, studien visar resultat från långt mycket mer än bara blodglukos. Fast ja... man skulle kunna ha det som ett motbevis för att man inte har lågt blodsocker vid "irritation", men det finns och beror på som sagt andra saker. Nog en populär ursäkt för många att säga "mitt blodsocker är nog lågt nu" för att kunna ha ett mellanmål till.
Ångest över proteinpulver, då har det gått långt.
Johan_P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-05, 12:25   #60
Endura
Registered User

Enduras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_P Visa inlägg
Nog en populär ursäkt för många att säga "mitt blodsocker är nog lågt nu" för att kunna ha ett mellanmål till.
Lustig tanke egentligen att "behöva en ursäkt" för att äta... Man gör väl ändå ett medvetet val att stoppa nåt i munnen?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:44.