Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Men då ska förändringen ske från de som äger och driver ligorna. I sådana fall har inte jag en enda åsikt om det. Men om politiker ska in och peta blir jag grinig.
|
Jag håller med om att staten inte ska ge sig in med ett lönetak. Iofs tror jag att den risken är minimal. När det gäller NHL var det de själva som ville ha lönetaket. Efter lockouten var de tvungna att göra en stor förändring för att få tillbaka publiken. Jag tror det blir svårt att få med de rikaste fotbollsklubbarna på det så länge som de går med vinst. Tycker de att det blir för mycket tjafs och förbud startar de säkert en egen organisation a'la G14.
Att idrottare tjänar hiskeliga mängder pengar stör mig inte särskilt mycket. Det är som sagt en fråga om marknadskrafter. Sedan kan det kännas lustigt att lönekarusellen får mediokra spelare att tjäna hur mycket som helst. Detta trots att de antagligen inte bidrar särskilt mycket till att höja klubbens marknadsvärde. Precis som Trance skulle jag vilja se ett lönetak för att få till en jämnare liga. Om lönerna trissas upp för mycket finns det en risk att klubbar som egentligen inte har råd börjar slösa (Leeds). Innan den bubblan spricker finns det en risk att de har fått sportsliga framgångar som drabbar andra klubbar med en mer sansad syn på ekonomi.