Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-05, 19:36   #46
ManuelIT
clean & sober

ManuelITs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av maaherra Visa inlägg
Är man kapabel att ta livet av någon människa för en summa pengar är man inte frisk, att du sedan ställer dig in i ledet säger en hel del om dig.
då är jag väl inte frisk. för rätt summa skulle jag kunna ta livet av en människa
ManuelIT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:37   #47
maaherra
Registered User

maaherras avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av olander08 Visa inlägg
Jag har inte hävdat att jag skulle göra det, jag påpekade endast att det omöjligen går att hävda en sådan sak som du sa genom att läsa en post på kolozzeum.
Så du anser alltså att en frisk människa skulle vara kapabel att mörda någon för pengar?

I abstrakta tankar kan man tänka sig göra vad som helst, att omsätta det till handling är en annan. Så antingen har han väldigt dålig självinsikt eller så är det något fel där högst upp. Det kan jag säga genom att läsa en post.
maaherra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:38   #48
maaherra
Registered User

maaherras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ManuelIT Visa inlägg
då är jag väl inte frisk. för rätt summa skulle jag kunna ta livet av en människa
100 mille för din morsa?
Gammal 2007-12-05, 19:38   #49
olander08
Älskar eterneller

olander08s avatar

Reg.datum: Aug 2006
Om jag skulle göra bedömningen att pengarna jag får för att ta livet av människan ger mig tillräckligt med lycka för att kompensera för ens dåliga samvete så skulle jag göra det. Sen kan man ju ta 1% av de pengarna man skulle få (uppskattat till några miljoner) och se till att dom pengarna räddar minst två personer (på riktigt då, ser till att dom som igentligen skulle dött lever bra liv) så kan man rättfärdiga ens dåd relativt lätt.
olander08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:39   #50
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
100 mille för din morsa?
Självklart så påverkas ju valet av vem som ska mördas.
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:41   #51
fat_joe
Registered User

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Så du anser alltså att en frisk människa skulle vara kapabel att mörda någon för pengar?

I abstrakta tankar kan man tänka sig göra vad som helst, att omsätta det till handling är en annan. Så antingen har han väldigt dålig självinsikt eller så är det något fel där högst upp. Det kan jag säga genom att läsa en post.
Med tanke på hur vi aktivt gör val hela tiden som gynnar en själv och missgynnar andra så tror jag nog att man kan vara fullt frisk.
Om jag träffar en kille och går och äter och om vi kommer fram till att vi ska dela på notan så är han nog ingen kille jag vill träffa mer... Jag inisterar att få betala för att se hur länge han kan hålla på, men ger han sig lätt så tycker jag inte att han är man nog i mitt tycke.
fat_joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:43   #52
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Först tänkte jag skriva att jag är billig. Det stämmer dock inte riktigt, plus att det är dålig marknadsföring. Istället erbjuder jag mest för pengarna.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:44   #53
mangs
I´m just kidding. Or am I?

mangss avatar

Reg.datum: Oct 2001
Citat:
Om jag skulle göra bedömningen att pengarna jag får för att ta livet av människan ger mig tillräckligt med lycka för att kompensera för ens dåliga samvete så skulle jag göra det. Sen kan man ju ta 1% av de pengarna man skulle få (uppskattat till några miljoner) och se till att dom pengarna räddar minst två personer (på riktigt då, ser till att dom som igentligen skulle dött lever bra liv) så kan man rättfärdiga ens dåd relativt lätt.

Du resonerar helt fantastiskt. Hur känns det att vara så klartänkt?
Gammal 2007-12-05, 19:45   #54
Röda_Lacket
legitimerad oskuld

Reg.datum: Oct 2005
maaherra om någon ger en pengar för att döda tex Nordkoreas Kim Jong-Il? Eller någon annan diktator som dödar massor med människor. skulle du då tycka det var okej?
Röda_Lacket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:46   #55
maaherra
Registered User

maaherras avatar

Citat:
Landa på den här planeten, tror du att du kan rättfärdiga ett mord genom att rädda två andra? Elitistiskt tankesätt att leka gud och bestämma vem som är värd att leva och inte värd att leva.

Citat:
Ursprungligen postat av fat_joe Visa inlägg
Med tanke på hur vi aktivt gör val hela tiden som gynnar en själv och missgynnar andra så tror jag nog att man kan vara fullt frisk.
Varför är man fullt frisk om man är kapabel att döda någon annan?
Gammal 2007-12-05, 19:48   #56
Nimille
Registered User

Nimilles avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
olander08 ska leka gud?
Nimille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:50   #57
maaherra
Registered User

maaherras avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Röda_Lacket Visa inlägg
maaherra om någon ger en pengar för att döda tex Nordkoreas Kim Jong-Il? Eller någon annan diktator som dödar massor med människor. skulle du då tycka det var okej?
Nej, döden är en för enkel utväg. Tortyr och förnedring för resten av livet hade varit en bättre lösning för människor som gör något sådant.

Samt är det där extremfall, hur representativt blir det med maktfullkomliga diktatorer som underlag?
Gammal 2007-12-05, 19:52   #58
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Om jag skulle göra ALLT för pengar vet jag inte. Men för rätt pris skulle jag kunna gå LÅNGT och sjunka LÅGT.

Såpass ärlig är jag iaf att jag kan lova det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:52   #59
ManuelIT
clean & sober

ManuelITs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
100 mille för din morsa?
men självklart beror det ju mkt på vem personen är och under vilka omständigheter (vad för konsekvenser förutom just personens död).

skulle du kunna tänka dig att döda en hemlös snubbe som ingen kommer sakna, och ingen skulle få reda på för 100 milj?

skulle du kunna ta livet av en mördare för 100 milj?

för att återgå till den ursprungliga frågeställning så ja, jag skulle kunna döda en person för rätt summa under vissa omständigheter, och jag är inte så kräsen
ManuelIT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:53   #60
Röda_Lacket
legitimerad oskuld

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Nej, döden är en för enkel utväg. Tortyr och förnedring för resten av livet hade varit en bättre lösning för människor som gör något sådant.

Samt är det där extremfall, hur representativt blir det med maktfullkomliga diktatorer som underlag?
Jag själv skulle inte kunna döda någon för pengar bara i självförsvar eller om tex en diktator tog över Sverige ... Dock skulle jag kunna skada någon för pengar beroende på fallet.... Var mer intresserad på hur stark din övertygelse var.
Röda_Lacket är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:43.