Citat:
Ursprungligen postat av Mantus
Du betalar naturligtvis inte första fakturan! Du ringer och bestrider den förbaskade fakturan och förklarar det med att du minsann aldrig ägt en tv. Att de har så pass inkompetenta anställda att de inte förstår vad du menar är inte ditt fel.
|
Mitt problem (förutom att det alltid svider att betala fakturor givetvis, men jag överväger ju inte att skolka från elräkningen av den anledningen) är egentligen inte att behöva betala för TV och radio (framför allt det sistnämnda konsumerar jag dessutom ganska mycket av, och rent moraliskt är jag absolut beredd att betala för en tjänst jag faktiskt använder), utan det muppiga system som SVT/SR finansieras igenom samt deras Gestapo-metoder.
Edit: Jag kan ju passa på att länka till ett inlägg som TV-avgiftens förmodligen ihärdigaste motståndare här på brädan skrivit:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=110
För mig innebär förfarandet dock en klar målkonflikt: om SVT/SR var valfria tjänster skulle jag förmodligen välja att betala. Samtidigt är ju enkom formuleringarna på fakturan en anledning till att bojkotta - "Allt från nyheter och dokumentärer till underhållning och utbildning - oberoende av politiska och kommersiella intressen. Detta är möjligt tack vare din tv-avgift. Tack!". Jag är således ambivalent (f.ö. läser jag på baksidan av fakturan att den måste betalas även om man begär en omprövning av sitt tv-innehav. Återbetalning sker retroaktivt om man får rätt).
//Kristin