Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-19, 14:33   #46
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Du betalar naturligtvis inte första fakturan! Du ringer och bestrider den förbaskade fakturan och förklarar det med att du minsann aldrig ägt en tv. Att de har så pass inkompetenta anställda att de inte förstår vad du menar är inte ditt fel.
Jag plussar.

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 14:37   #47
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Du betalar naturligtvis inte första fakturan! Du ringer och bestrider den förbaskade fakturan och förklarar det med att du minsann aldrig ägt en tv. Att de har så pass inkompetenta anställda att de inte förstår vad du menar är inte ditt fel.
Hur står det till med laglydigheten hos framtida jurister? Har man en TV är det väl inget konstigt med att man betalar.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 14:43   #48
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Hur står det till med laglydigheten hos framtida jurister? Har man en TV är det väl inget konstigt med att man betalar.
Jag trodde att det var allmän kunskap att det inte fanns några lärliga jurister.
Nej, ärligt så måste jag nog börja betala tv- avgiften när jag väl kommer ut i arbetslivet. Det skulle se illa ut om jag som skattejurist inte betalade tv-avgiften.
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 14:45   #49
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Jag trodde att det var allmän kunskap att det inte fanns några lärliga jurister.
Nej, ärligt så måste jag nog börja betala tv- avgiften när jag väl kommer ut i arbetslivet. Det skulle se illa ut om jag som skattejurist inte betalade tv-avgiften.
Jo för det vore ju fel att göra det för att det är det som är lagligt..

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 14:48   #50
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jo för det vore ju fel att göra det för att det är det som är lagligt..
Det är olagligt att köra mot gult eller att inte använda körriktningsvisare också.
Gammal 2008-05-19, 14:52   #51
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Vadå jurister är ju bäst på att manipulera lagen - inte följa den.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 14:54   #52
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Mitt problem (förutom att det alltid svider att betala fakturor givetvis, men jag överväger ju inte att skolka från elräkningen av den anledningen) är egentligen inte att behöva betala för TV och radio (framför allt det sistnämnda konsumerar jag dessutom ganska mycket av, och rent moraliskt är jag absolut beredd att betala för en tjänst jag faktiskt använder), utan det muppiga system som SVT/SR finansieras igenom samt deras Gestapo-metoder.

Edit: Jag kan ju passa på att länka till ett inlägg som TV-avgiftens förmodligen ihärdigaste motståndare här på brädan skrivit:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=110

För mig innebär förfarandet dock en klar målkonflikt: om SVT/SR var valfria tjänster skulle jag förmodligen välja att betala. Samtidigt är ju enkom formuleringarna på fakturan en anledning till att bojkotta - "Allt från nyheter och dokumentärer till underhållning och utbildning - oberoende av politiska och kommersiella intressen. Detta är möjligt tack vare din tv-avgift. Tack!". Jag är således ambivalent (f.ö. läser jag på baksidan av fakturan att den måste betalas även om man begär en omprövning av sitt tv-innehav. Återbetalning sker retroaktivt om man får rätt).

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 15:00   #53
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Säg att du såg "Andra avenyn" och nu har slängt ut din tv genom fönstret. Jag tvivlar på att du möter motstånd.

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-19, 15:16   #54
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Mitt problem (förutom att det alltid svider att betala fakturor givetvis, men jag överväger ju inte att skolka från elräkningen av den anledningen) är egentligen inte att behöva betala för TV och radio (framför allt det sistnämnda konsumerar jag dessutom ganska mycket av, och rent moraliskt är jag absolut beredd att betala för en tjänst jag faktiskt använder), utan det muppiga system som SVT/SR finansieras igenom samt deras Gestapo-metoder.

Edit: Jag kan ju passa på att länka till ett inlägg som TV-avgiftens förmodligen ihärdigaste motståndare här på brädan skrivit:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=110

För mig innebär förfarandet dock en klar målkonflikt: om SVT/SR var valfria tjänster skulle jag förmodligen välja att betala. Samtidigt är ju enkom formuleringarna på fakturan en anledning till att bojkotta - "Allt från nyheter och dokumentärer till underhållning och utbildning - oberoende av politiska och kommersiella intressen. Detta är möjligt tack vare din tv-avgift. Tack!". Jag är således ambivalent (f.ö. läser jag på baksidan av fakturan att den måste betalas även om man begär en omprövning av sitt tv-innehav. Återbetalning sker retroaktivt om man får rätt).

//Kristin
Ring och fråga på radiotjänst först, sedan ber du dem att ompröva beslutet. Med tanke på att du inte sagt att du äger en tv så har de inga bevis. Om de inte har bevis så borde de öht från första början inte ha påfört dig tv avgift så du borde slippa avgiften.
Gammal 2008-05-21, 07:28   #55
Klenis
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Spelar dem in samtalet när man ringer?
Klenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 09:24   #56
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Klenis Visa inlägg
Spelar dem in samtalet när man ringer?
Det måste de tala om innan isf.

Jag längtar tills jag flyttar till hösten, och de tar kontakt med mig.
Gammal 2008-05-21, 11:58   #57
-Niklas-
Registered User

-Niklas-s avatar

Reg.datum: Sep 2005
Skulle aldrig falla mig in att betala tv-licensen, aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
Gammal 2008-05-21, 12:25   #58
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Reg.datum: May 2008
När jag hade sambo så ringde dom till henne och frågade om vi hade tv... efter lite tjat så erkände hon.
Jag ringde dagen efter och förklarade snällt att det min sambo trodde var en tv i själva verket var min "data-projektor som vi bara använder till att kolla film från datorn och familje-albumen".
Funkade fin-fint och vi fick aldrig någon faktura.

Jag kommer börja betala när jag har fast arbete, det är sjukt att en ensam student skall betala lika mkt som en familj med 4 barn!
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 14:13   #59
Biceps
FFFUUU

Bicepss avatar

Reg.datum: Jun 2003
Det var nån norrländsk människa som ringde mig och sa att jag bytt adress och undrade om tv-licensen skall skickas dit. Jag sa att jag äger ingen tv och att det behövs ju knappt nuförtiden när man kan streama det mesta på nätet. "Ja..men..alla har ju tv ju.. ska du verkligen inte skaffa det då". Nä sa jag, har inga planer på det för tillfället. Hon lät lite paff men gav sig och sa att jag skulle höra av mig om jag skaffade Tv... inte jättesvår att övertyga mao

Tur man har titthål i dörren så behöver man ju inte öppna om de dyker upp
Biceps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 15:13   #60
747
Spamming user

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av JJ Visa inlägg
Säg att du såg "Andra avenyn" och nu har slängt ut din tv genom fönstret. Jag tvivlar på att du möter motstånd.
747 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:42.