2014-10-23, 12:26
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Tack för infon! +157 exp points
I övrigt tänkte jag ju att Spiltans korta räntefond i snitt borde öka 0.01% om dagen. Det är ju en hundradels procent! Ibland kanske den kör 0.03% så den kanske snittar 0.02% om dagen. Det är egentligen ganska awesome för om man kör 200.000:- på den så får man ju 40:- om dagen! Då kan man faen dricka en gratisöl på någon pub varje dag + 15 exp points
EDIT: När jag sedan har 1 miljon kronor på den så får jag faen 200:- om dagen. Det är två biobesök +16 exp points
EDIT2: Fast å andra sidan blir det nog bara 0.01%. Alltså 100:- om dagen - still good +5 exp points
0.01 * 365 är ju typ 3.5% +4 exp points
EDIT3: Minus förvaltningsavgiften på 0.1% också dårå så låt oss säga 80:- om dagen. Still good... -2 exp points
Senast redigerad av Patriarch K den 2014-10-23 klockan 12:33.
|
|
|
2014-10-23, 12:35
|
|
|
Living the good life
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Jobbar man professionellt och beskriver en investering som köpläge (om än privat) så lät det bara roligt i mina öron med att man inte tar personligt ansvar överhuvudtaget, eftersom det är så det är även ifall det kommer från någon i tjänst
Men det är inget personligt som har med dig att göra utan det är väl egentligen själva grejen med "personlig bankman" (säljare) och "kundens bästa" (med prioritering på bankens bästa) som jag suckfnissade åt.
Hjärnan gjorde bara en parallell som jag tyckte var roande.
Men ja du bör ändå säga förlåt till patriarken för hans hundring 
|
Jag tycker du tänker jättekonstigt.
1. Jag jobbar överhuvudtaget inte proffesionelt med stock picking eller på något sätt med investering i enskilda aktier.
2. Det jag skriver har ingen koppling till något som är till fördel för någon bank.
3. Det är alltså skillnad på tips ifrån två forumskribenter där den ena är öppen med att man jobbar inom finans och en som håller sitt yrke hemligt? Det låter befängt att i en börstråd på kolo som debatterar högt och lågt ska kategorisera oss som skriver, så vissa ska visa "ansvar" för sina tips.
Du är helt ute och cyklar enligt mig, skulle fler tycka som dig så slutar jag omedelbart att skriva här. Jag har skrivit här för att vara snäll och utbilda och guida människor, samt dela med mig av mina egna tankar. T.ex har jag postat hela min portfölj för att vara transparent i hur det totalt ser ut.
|
2014-10-23, 12:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy
1. Jag jobbar överhuvudtaget inte proffesionelt med stock picking eller på något sätt med investering i enskilda aktier.
2. Det jag skriver har ingen koppling till något som är till fördel för någon bank.
3. Det är alltså skillnad på tips ifrån två forumskribenter där den ena är öppen med att man jobbar inom finans och en som håller sitt yrke hemligt? Det låter befängt att i en börstråd på kolo som debatterar högt och lågt ska kategorisera oss som skriver, så vissa ska visa "ansvar" för sina tips.
Du är helt ute och cyklar enligt mig, skulle fler tycka som dig så slutar jag omedelbart att skriva här. Jag har skrivit här för att vara snäll och utbilda och guida människor, samt dela med mig av mina egna tankar. T.ex har jag postat hela min portfölj för att vara transparent i hur det totalt ser ut.
|
Jag känner att du tog hela saken på otroligt stort allvar, förlåt att det framgick som allvarligt överhuvudtaget.
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2014-10-23, 12:47
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Tack för infon! +157 exp points
I övrigt tänkte jag ju att Spiltans korta räntefond i snitt borde öka 0.01% om dagen. Det är ju en hundradels procent! Ibland kanske den kör 0.03% så den kanske snittar 0.02% om dagen. Det är egentligen ganska awesome för om man kör 200.000:- på den så får man ju 40:- om dagen! Då kan man faen dricka en gratisöl på någon pub varje dag + 15 exp points
EDIT: När jag sedan har 1 miljon kronor på den så får jag faen 200:- om dagen. Det är två biobesök +16 exp points
EDIT2: Fast å andra sidan blir det nog bara 0.01%. Alltså 100:- om dagen - still good +5 exp points
0.01 * 365 är ju typ 3.5% +4 exp points
EDIT3: Minus förvaltningsavgiften på 0.1% också dårå så låt oss säga 80:- om dagen. Still good... -2 exp points
|
Ditt sätt att räkna fram Spiltans framtida avkastning är väldigt udda, på så många olika sätt samtidigt.
Det är ganska osannolikt att Spiltan Räntefond ska gå 3.5% eller mer på ett år, det ser du här.
https://secure.msse.se/se/Simplified...&ip=F000000IWW
Och återigen har du dålig koll, för det du ser överallt är efter att avgiften har dragits.
Så om du ser +0.01% på Spiltan en dag så är det efter att avgiften dragits, för den dras kontinuerligt dag för dag. Likaså alla kurvor du ser med historik över fonder, det är efter avgiften är dragen, så det är vad du får i ren avkastning (bortsett från skatter).
EDIT:
Förtydligande: Det är INTE 365 börsdagar på ett år.
0.01 behöver inte betyda exakt 0.01000000..., utan det är en avrundning (hos Avanza).
Senast redigerad av svag74 den 2014-10-23 klockan 12:52.
|
|
|
2014-10-23, 12:50
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Du är helt ute och cyklar enligt mig, skulle fler tycka som dig så slutar jag omedelbart att skriva här. Jag har skrivit här för att vara snäll och utbilda och guida människor, samt dela med mig av mina egna tankar.
|
Det hoppas och tror jag verkligen inte!
Jag tycker du alltid varit skitschysst, även mot såna som jag själv som knappt kan något alls.
All heder för det, jag är tacksam för att du och andra hjälpsamma finns här och orkar bry er!
|
|
|
2014-10-23, 12:51
|
|
|
Registered User
|
Tack!
Visste faktiskt om att avgifterna redan drogs vid resultatet. Glömde av det bara 
Men snittet på de 6 åren i rapporten är 3.2% så det är ju chill. Blir lite mer öldrickande det ena året än det andra bara!
+125 exp points
|
|
|
2014-10-23, 12:53
|
|
|
Maud Olofsson FTW!
Reg.datum: Apr 2010
|
Om man ska bli återbetalningskyldig till dom som man tipsar fel borde man även få betalt av dessa när man tipsar rätt...? =)
Edit: För övrigt så borde det första man lär sig vara att ansvaret alltid ligger hos sig själv OCH att man inte ska lita på folk över internet alla gånger, utan göra en avvägning och bara kritisk (nu tror jag såklart på att Robroy inte ljuger det minsta utan jobbar inom finans, men man ska inte glömma bort att allt skriver på internet inte stämmer)
Journal
Instagram: ErikGunhamn
Senast redigerad av gunhamn den 2014-10-23 klockan 12:56.
|
|
|
2014-10-23, 13:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn
om man ska bli återbetalningskyldig till dom som man tipsar fel borde man även få betalt av dessa när man tipsar rätt...? =)
edit: För övrigt så borde det första man lär sig vara att ansvaret alltid ligger hos sig själv och att man inte ska lita på folk över internet alla gånger, utan göra en avvägning och bara kritisk (nu tror jag såklart på att robroy inte ljuger det minsta utan jobbar inom finans, men man ska inte glömma bort att allt skriver på internet inte stämmer)
|
+9001
|
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
|
|
|
2014-10-23, 13:15
|
|
|
raggarballe
Reg.datum: Jun 2007
|
Vad tror ni om fysiskt guld och/eller silver? Kommer det fortsätta neråt?
|
2014-10-23, 14:06
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Portföljen upp 5% idag och då har inte USA börsen öppnat än!
|
|
|
|
2014-10-23, 14:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
|
Fortsätt gärna skriv RobRoy, du är en av få i tråden som vet vad du pratar om!!
|
2014-10-23, 14:22
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Jobbar man professionellt och beskriver en investering som köpläge (om än privat) så lät det bara roligt i mina öron med att man inte tar personligt ansvar överhuvudtaget, eftersom det är så det är även ifall det kommer från någon i tjänst
Men det är inget personligt som har med dig att göra utan det är väl egentligen själva grejen med "personlig bankman" (säljare) och "kundens bästa" (med prioritering på bankens bästa) som jag suckfnissade åt.
Hjärnan gjorde bara en parallell som jag tyckte var roande.
Men ja du bör ändå säga förlåt till patriarken för hans hundring 
|
Vad pratar du om? Nog bättre att du inte uttalar dig alls eftersom du uppenbarligen inte vet vad du talar om.
|
2014-10-23, 14:27
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Krille 87
Fortsätt gärna skriv RobRoy, du är en av få i tråden som vet vad du pratar om!!
|
Glöm inte mig också! Jag har järnkoll!
|
|
|
2014-10-23, 14:47
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Krille 87
Vad pratar du om? Nog bättre att du inte uttalar dig alls eftersom du uppenbarligen inte vet vad du talar om.
|
1.
Det är otroligt många skitnödiga människor här inne som tog det hela på helt fel sätt och på alldeles för stort allvar och lägger en egen tolkning i det hela, som verkar se sig själva som Übermensch och jag ber om ursäkt för detta missförstånd från deras sida.
2.
Utöver det diskuterar jag öppet vad fan jag vill. För att vara rättvis så är jag tämligen säker på att de allra flesta här inne inte vet vad de talar om för då hade de inte hängt i denna forumdel, eller haft en anställning för den delen, jag känner direkt att du inte har möjlighet att göra rättvis bedömning om vilka som ska uttala sig eller inte om diverse saker.
3.
Vad vet inte jag vad jag talar om förutom robroys arbetsposition och arbetsuppgifter som jag varken nämnt eller diskuterat?
Jag tänker hur som släppa denna ickefråga men redogör gärna sakfel
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2014-10-23, 19:53
|
|
|
Registered User
|
Någon har, fullständigt i onödan, förstört stämningen i börstråden :/
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:33.
|

|