Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-20, 10:19   #571
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Visst kan man alltid dra saker till det extrema och säga att man "bara" behöver ta sig i kragen. Men det är grymt förenklat. EN heroinberoende kan givetvis bara sluta, det är ju upp till den. Men hur lätt är det i praktiken?

JA JAG VET att mat inte kan liknas vid heroin men sjukliga hetsätningsstörningar är betydligt allvarligare än vad lite "jävlar anamma" kan lösa.

Och det är just här jag tror lågkolhydratkost har hjälpt många många. Den postprandiella mättnaden som vissa individer upplever med en fettrik kost jämfört med en kolhydratrik kost bör man inte blunda för. På samma sätt som LCHF-galningar inte bör blunda för att det faktiskt finns människor som kan äta gröt till frukost utan att behöva trycka i sig två wienerbröd vid fikat halv tio.
Men någon gång måste man ju bara ta sig i kragen om man ska vända en viktuppgång (oavsett vad den beror på). Att börja med LCHF är lika mycket att ta sig i kragen för någon som är "sockerberoende", som att bara äta mindre.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 10:23   #572
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Att börja med LCHF är lika mycket att ta sig i kragen för någon som är "sockerberoende", som att bara äta mindre.
De äter ju mindre också. Det är ju inte det ena eller det andra. I det här fallet berättar många att de dessutom gör det utan att må dåligt trots mängder av tidigare försök där det gått åt pipan.

Jag vet som sagt att inget är överförbart på alla men om nu ett visst antal personer upplever LCHF som ett sätt att gå ner i vikt OCH må bra OCH bli friskare finns ju ingen anledning att ifrågasätta det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 10:30   #573
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Men någon gång måste man ju bara ta sig i kragen om man ska vända en viktuppgång (oavsett vad den beror på). Att börja med LCHF är lika mycket att ta sig i kragen för någon som är "sockerberoende", som att bara äta mindre.
En av de stora poängerna med LCHF är ju, som jag förstått det, att många upplever det som lättare att just äta mindre när de äter en sådan kost. Visst, det handlar alltid bara om att "bestämma sig", men det är inte detsamma som att det alltid är lätt att bestämma sig. Att bestämma sig i fråga om mat är ju dessutom inget du gör en gång i livet, utan varje gång du skall äta något, eller känner lust att äta något du inte borde äta. Det blir ganska många gånger på ett liv, och då kan det säkert vara värdefullt om en speciell kosthållning kan underlätta.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 10:32   #574
Langster
Ninja

Langsters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
De äter ju mindre också. Det är ju inte det ena eller det andra. I det här fallet berättar många att de dessutom gör det utan att må dåligt trots mängder av tidigare försök där det gått åt pipan.

Jag vet som sagt att inget är överförbart på alla men om nu ett visst antal personer upplever LCHF som ett sätt att gå ner i vikt OCH må bra OCH bli friskare finns ju ingen anledning att ifrågasätta det.
Jag ifrågasatte inte en viss diets effektivitet, jag ifrågasatte bara varför svaret "man äter för mycket" är fel svar på frågan "varför går man upp i vikt?".

30-års journalen
Gammal 2009-03-20, 10:42   #575
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
En av de stora poängerna med LCHF är ju, som jag förstått det, att många upplever det som lättare att just äta mindre när de äter en sådan kost.
I alla fall de som "lyckas", jag saknar dessutom väldigt ofta redovisningar av hur kosten sett ut innan omställningen.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 10:42   #576
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Jag tror du vill göra problemet svårare än det är, som om det var en filosofisk fråga. Anledningen till att man blir fet och överviktig är att man äter för mycket.

Hur sugen man än är på något eller hur hungrig man än är så går det att bestämma sig för att inte äta för mycket, det är en fråga om motivation, inte vad man åt dagen innan.
Jag tycker du helt verkar sakna insikt om vad övervikt/fetma handlar om, matematiskt är det som du säger men om det vore så enkelt så skulle vi ju inte ha överviktiga/feta end of story.

Nu har vi det och ju mer man tittar på saken desto mer komplex blir den. BMI är inte applicerbar på bb, beteendemönster, näringsbrister, individuella skillnader, hormonskillnader, könsskillnader, arv, miljö, tom virus har diskuterats. Det är en komplex fråga, inte ett simpel matteproblem, förvånar mig att du kan ha missat det.

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 10:45   #577
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Citat:
Jag ifrågasatte inte en viss diets effektivitet, jag ifrågasatte bara varför svaret "man äter för mycket" är fel svar på frågan "varför går man upp i vikt?".
Om man inte tittar på varför energiintaget är för högt kan det vara svårt att moderera det, om personen inte håller det som matematiskt sett borde lösa problemet.

Det är rätt svar på hur vikten kan öka, men inte på frågan varför personens intag är för stort/uttag är för litet.

Jag tror absolut att ingen diet är applicerbar på alla, av en hel radda anledningar, vi är alla olika individer med skiftande arv, miljö, historik, beteende och preferenser.

Gammal 2009-03-20, 10:57   #578
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
En av de stora poängerna med LCHF är ju, som jag förstått det, att många upplever det som lättare att just äta mindre när de äter en sådan kost. Visst, det handlar alltid bara om att "bestämma sig",
Korrektion: spontan kalorireduktion ad libitum.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 11:01   #579
Langster
Ninja

Langsters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Jag tycker du helt verkar sakna insikt om vad övervikt/fetma handlar om, matematiskt är det som du säger men om det vore så enkelt så skulle vi ju inte ha överviktiga/feta end of story.

Nu har vi det och ju mer man tittar på saken desto mer komplex blir den. BMI är inte applicerbar på bb, beteendemönster, näringsbrister, individuella skillnader, hormonskillnader, könsskillnader, arv, miljö, tom virus har diskuterats. Det är en komplex fråga, inte ett simpel matteproblem, förvånar mig att du kan ha missat det.
Åh fan, det hade jag missat!

Nä då, och jag tror faktiskt att det finns folk som har extremt svårt att gå ned i vikt pga en mängd olika orsaker. Just pga att detta är så individuellt så är svaret "man äter för mycket" det enda som är universellt applicerbart.
Jag invänder mig mot att någon kan säga att folk blir feta av ett visst sätt att äta och om de äter SÅHÄR så kommer de att bli smala och må bättre än någonsin.

30-års journalen
Gammal 2009-03-20, 11:05   #580
Langster
Ninja

Langsters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Korrektion: spontan kalorireduktion ad libitum.
Det är väl inte spontant om man följer en viss regim i sitt ätande?
Man har ju bestämt sig för att äta på ett visst sätt. Duka upp med lite justa baguetter, pastasallader och tårtor så får vi se vad som är spontant.

30-års journalen
Gammal 2009-03-20, 11:09   #581
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Citat:
Åh fan, det hade jag missat!

Nä då, och jag tror faktiskt att det finns folk som har extremt svårt att gå ned i vikt pga en mängd olika orsaker. Just pga att detta är så individuellt så är svaret "man äter för mycket" det enda som är universellt applicerbart.
Jag invänder mig mot att någon kan säga att folk blir feta av ett visst sätt att äta och om de äter SÅHÄR så kommer de att bli smala och må bättre än någonsin.
Men om man blir mättare av energi från protein (och ev fett) så har det väl visst betydelse? Om kalorierna in mättar och ger ork, så är risken för att överäta (om man inte räknar kcal) större - har man ork ökar tydligen NEAT (hur man rör sig spontant) osv.

På samma sätt kanske periodisk fasta INTE passar den som blir "överhungrig" och överäter, äter upp underskottet, eller den som får magknip av en stor mängd kcal vid ett begränsat tillfälle, och därför äter mindre (vilket skulle vara negativt om personen ifråga siktar på viktbalans el ökning el långsam nedgång).

Senast redigerad av Lellan den 2009-03-20 klockan 11:11.
Gammal 2009-03-20, 11:14   #582
Langster
Ninja

Langsters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Men om man blir mättare av energi från protein (och ev fett) så har det väl visst betydelse? Om kalorierna in mättar och ger ork, så är risken för att överäta (om man inte räknar kcal) större - har man ork ökar tydligen NEAT (hur man rör sig spontant) osv.
Ja det kan säkert vara så för vissa, eller t.o.m alla. Men man måste ändå äta färre kcal än vad man gör av med för att gå ned i vikt ju. Och det är något man måste bestämma sig själv för, det är inget som sker spontant som mikaelj vill få oss att tro, eller något någon annan kan göra åt en.

30-års journalen
Gammal 2009-03-20, 11:24   #583
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Man har ju bestämt sig för att äta på ett visst sätt. Duka upp med lite justa baguetter, pastasallader och tårtor så får vi se vad som är spontant.
Spontant som i att energiintaget sjunker utan att vara forcerat.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 11:42   #584
Dan S
Registered User

Dan Ss avatar

Reg.datum: Dec 2007
Det är en matematisk fråga för människor som har hjärnan på rätt plats i huvudet och har en bra mental hälsa. Resterande som är kanske lite korkad, dålig självkänsla, deprimerad osv behöver hjälp. Det är fortfarande ett simpelt matematiskt problem, bara att folk behöver hjälp med det. Och jag håller med Langster på det här. Vem som helst kan ta reda på hur det fungerar att lagra fett och ta bort fett, och sedan använda sig utav det i praktiken, men det är en individuell fråga om personens mentala egenskaper.
Jag tycker att vissa överviktiga som inte har metabola störningar är dumma, för att dom skyller på annat, och tar ingen hjälp, och dom tar inte saken i akt även hur folk pratar med dom. Hade folk slutat vara så trångsynta så hade vi haft en aning fler som levde hälsosamt idag. Vissa skrev jag dit så ingen känner sig prickad. Det finns trotsallt orsaker som dödsfall och allt möjligt skit som händer i livet, men dom som lever problemfritt men skiter i sin vikt. Än en gång; Dom äter för mycket energi. Behöver dom hjälp med hungerkänslorna, så måste dom väll ta och skaffa det? Inte sitta och gnälla om hur tjock dom är dagarna i ända. Det enda som krävs är en jävlar anamma och få hjälp med det om man inte klarar det helt själv!
Dan S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 12:22   #585
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Han skrev "spontan ad libitum", inte spontant val av diet.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:42.