2013-04-24, 13:10
|
|
|
Helyllekillen
Reg.datum: Jun 2004
|
Lyssna på kroppen!
Som jmf äter jag ca 1700 (vilodag) -2000 (träningsdag) kcal men ändå både mer kolhydrater och protein än dig, iaf på träningsdagar. En träningsdag snittar jag runt 250-270g kolhydrater och 180-195g protein. En vilodag 100-130g kolhydrater. Såklart väldigt låga fettnivåer på träningsdagar och lite högre på träningsdagar. Vad tror du om det? Ändra E% fördelningen? Eller påverkar andelen fett din diabetes positivt?
|
|
|
2013-04-24, 21:13
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuckot
Lyssna på kroppen!
Som jmf äter jag ca 1700 (vilodag) -2000 (träningsdag) kcal men ändå både mer kolhydrater och protein än dig, iaf på träningsdagar. En träningsdag snittar jag runt 250-270g kolhydrater och 180-195g protein. En vilodag 100-130g kolhydrater. Såklart väldigt låga fettnivåer på träningsdagar och lite högre på träningsdagar. Vad tror du om det? Ändra E% fördelningen? Eller påverkar andelen fett din diabetes positivt?
|
Det låter som en ganska bra idé faktiskt. Finns egentligen inga fördelar med att jag ska äta mer fett, åtminstone inte för diabetesen. Vill dock helst inte hamna under 70g, vad jag har "hört" är det lätt att depression/ångest kan komma tillbaks och sånt skit, vill liksom undvika det och känna mig "safe". Men ur diabetessynpunkt vore det ju alldeles utmärkt. Jag ska fundera ut lite!
Dagens makros
2306 kcal
157g protein
248g kolhydrat
74g fett
Har promenerat riktigt mycket idag, säkert 2-3h. Har ju ingen bil och åker inte buss så det blir mycket promenad/cykel
Ursprungligen postat av filmjölk
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
|
|
|
|
2013-04-24, 21:20
|
|
|
Helyllekillen
|
Citat:
Ursprungligen postat av gratefuldead
Det låter som en ganska bra idé faktiskt. Finns egentligen inga fördelar med att jag ska äta mer fett, åtminstone inte för diabetesen. Vill dock helst inte hamna under 70g, vad jag har "hört" är det lätt att depression/ångest kan komma tillbaks och sånt skit, vill liksom undvika det och känna mig "safe". Men ur diabetessynpunkt vore det ju alldeles utmärkt. Jag ska fundera ut lite!
Dagens makros
2306 kcal
157g protein
248g kolhydrat
74g fett
Har promenerat riktigt mycket idag, säkert 2-3h. Har ju ingen bil och åker inte buss så det blir mycket promenad/cykel 
|
Det handlar e.g bara om hur man vill fördela sina makros och vad man är bekväm med, skulle jag tro. Jag trivs personligen ganska bra med en låg e% fett. Men spontant tänker jag att det finns fördelar i att få mer lättåtkomlig energi om man ökar kolhydraterna. Speciellt om du känner dig trött/slö.
Skulle jag varit i din situation hade jag nog prövat att ha lite extra koll på kosten och sänka fettnivån gradvis, kanske genomsnitt 10g per vecka. Så det inte blir någon chocksänkning, speciellt om du är orolig. Oro över något i sig kan ju säkert påverka mer än själva fettnivån. Men jag vet inte
Fundera! Det är alltid intressant sådant här  Vem vet, du kanske har mer energi, är piggare, mår bättre och tappar vikt bättre om du ändrar dina makros lite!
|
|
|
2013-04-24, 21:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Dina kcalfördelning ser ju bra ut  Vet fan hur man skulle klarar sig på den kolhydratsmängden då man är van med ca 500  Hur är det med vikten?
|
|
|
2013-04-25, 12:02
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Det handlar e.g bara om hur man vill fördela sina makros och vad man är bekväm med, skulle jag tro. Jag trivs personligen ganska bra med en låg e% fett. Men spontant tänker jag att det finns fördelar i att få mer lättåtkomlig energi om man ökar kolhydraterna. Speciellt om du känner dig trött/slö.
Skulle jag varit i din situation hade jag nog prövat att ha lite extra koll på kosten och sänka fettnivån gradvis, kanske genomsnitt 10g per vecka. Så det inte blir någon chocksänkning, speciellt om du är orolig. Oro över något i sig kan ju säkert påverka mer än själva fettnivån. Men jag vet inte
Fundera! Det är alltid intressant sådant här  Vem vet, du kanske har mer energi, är piggare, mår bättre och tappar vikt bättre om du ändrar dina makros lite!
|
Du har nog rätt i det du säger, ska fundera på det. Finns ju egentligen ingen anledning att äta så mycket fett faktiskt, bättre att öka på kolisarna istället. Och angående oron har du nog rätt att det är tanken snarare än den riktiga effekten som påverkar :-)
Citat:
Ursprungligen postat av mycketbrännvin
Dina kcalfördelning ser ju bra ut  Vet fan hur man skulle klarar sig på den kolhydratsmängden då man är van med ca 500  Hur är det med vikten?
|
Thanks! Haha, det är ju lite jobbigare men funkar ändå bra tycker jag.
Vet inte, har ingen egen våg  Stod på 85,4kg för en vecka sedan, väger mig nästa vecka igen så får vi se.
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
|
|
|
|
2013-04-25, 12:04
|
|
|
Registered User
|
Körde ett förmiddagspass med endast lite gröt i magen. Gick bra, men var rädd för att skada ryggen så tog det lugnt i marklyften, hade ju ont för några dagar sedan.
Sumomark
140x3
150x1
Sälrodd
70x6
80x5
(90x2 dåliga)
+ stångrodd 70x10 direkt efter.
Pullups
5, 4 länge sedan det kändes så här lätt
Hantelcurl
20x6
20x6
Skivstångsshrugs
70kg 3x12
Kändes rätt bra ändå, men blev lätt illamående och lite yr på slutet. Troligtvis för att jag ätit så dåligt innan, brukar aldrig bra med tom mage för min del.
|
|
|
|
2013-04-25, 19:30
|
|
|
Helyllekillen
|
Citat:
Ursprungligen postat av gratefuldead
Du har nog rätt i det du säger, ska fundera på det. Finns ju egentligen ingen anledning att äta så mycket fett faktiskt, bättre att öka på kolisarna istället. Och angående oron har du nog rätt att det är tanken snarare än den riktiga effekten som påverkar :-)
|
Ska bli intressant att se vad du gör och hur det påverkar dig!
hmm, det där med morgonpass. Tidigare var jag väldigt anti det, men nu är det rutin att träna ett morgonpass på helgen. Brukar gå skitbra. Men alla är ju olika.
|
|
|
2013-04-25, 19:56
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ska bli intressant att se vad du gör och hur det påverkar dig!
hmm, det där med morgonpass. Tidigare var jag väldigt anti det, men nu är det rutin att träna ett morgonpass på helgen. Brukar gå skitbra. Men alla är ju olika.
|
Nu när jag måste cykla 20 minuter till gymmet är det lite jobbigt. Brukade funka bättre när jag kunde ta bil. Men det funkar ju helt okej som sagt, men presterar generellt bättre på sena eftermiddagen/kväll.
Dagens makros, slutar äta nu för denna kväll.
Kcal 2255
Protein 183g
Kolhydrat 250g
Fett 57g
|
|
|
|
2013-04-26, 18:01
|
|
|
Registered User
|
Ben & axlar
Böjz
80x3
100x3
110x1 tyngt!
80x3
80x3
Sittande hantelpress
25x3
30x0,8 FAN SÅ NÄRA!  Satsar på att ta en 2a innan maj är slut.
Militärpress
50x3
55x3
Underarmar
5x12
Nacke
3 set
Gött pass!
|
|
|
|
2013-04-26, 18:27
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Skönt fredagspass
|
|
|
2013-04-26, 21:14
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av zozofu93
Skönt fredagspass 
|
Jahmann! Kul att du kikar in här
Blev feta makros idag. Rört på mig jäkligt mycket så fick lågt blodsocker, fått lov att äta mer kolhydrat än vad jag hade planerat. Men jag hamnade nog garanterat på minus i alla fall.
2705 kcal
160g protein
373g kolhydrat
61g fett
Var på riktigt bra humör hela dagen, kan troligtvis tacka alla kolisar för det
Eventuellt vila imorgon eller lite kondition, bröst/triceps på söndag. Därefter kommer det att bli en slarv-vecka rent deffmässigt.
|
|
|
|
2013-04-27, 09:12
|
|
|
Registered User
|
Hahaha, jag måste ju vara dum i huvudet. Jag har alltid trott att mina små skopor innehållit 6 gram, men det var ju 18!  Har alltså tagit 3 gånger så mycket av EAA än vad jag tänkt. Inte undra på att burken tog slut så snabbt, haha.
|
|
|
|
2013-04-27, 10:23
|
|
|
Helyllekillen
|
Haha! Snyggt gjort, då har du varit sjukt anabol!
Tror jag ska hur mycket en skopa innehåller .. faktiskt, hah.
|
|
|
2013-04-27, 10:42
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Haha! Snyggt gjort, då har du varit sjukt anabol!
Tror jag ska hur mycket en skopa innehåller .. faktiskt, hah.
|
Haha verkligen!
Har liksom tagit ca 30g EAA före och 30g efter träning
Ska snart ut på en joggingvända, första gången på flera månader. Sol ute så det blir shorts och t-shirt
|
|
|
|
2013-04-27, 11:43
|
|
|
Registered User
|
2,6km. Gick riktigt lätt och fort, märks att man gått ned i vikt.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.
|

|