Hur och när lägger ni in clean high-pull och snatch high-pull i tyngdlyftningsträningen? Har inte riktigt förstått hur många repetitioner och med vilken frekvens man skall köra på dessa övningar för att få en bra träningseffekt. Övningarna ovan tar mycket på axlar/baksida axlar enligt mig, så övningarna bör kanske läggas i slutet av passet som komplettering, eller?
Senast redigerad av Musique den 2016-12-30 klockan 09:30.
Hur och när lägger ni in clean high-pull och snatch high-pull i tyngdlyftningsträningen? Har inte riktigt förstått hur många repetitioner och med vilken frekvens man skall köra på dessa övningar för att få en bra träningseffekt. Övningarna ovan tar mycket på axlar/baksida axlar enligt mig, så övningarna bör kanske läggas i slutet av passet som komplettering, eller?
Nu är jag fortfarande helt novis, men jag brukade köra (nu funkar det inte med ryggen av nån jäkla anledning) dragen om jag inte kör hela lyftet den dagen.
För mig tar dragen mer för traps, men jag har också lite problem med att trapsen är överaktiverade..
Trist att dem som faktiskt verkar vara starka relativt övriga länder sett också måste vara dopade. På herrsidan då, vi har ju haft rätt bra på damsidan. Och där tror jag inte det kommit fram några "situationer"?
Jag kör mina ryckdrag och stötdrag på vikter precis över mitt max i ryck och stöt. Ryckdragen brukar gå upp till solar plexus, inte högre och stötdragen går upp till naveln, inte högre. Om jag kör 4or så ska jag nästan kunna sätta mig under dem 2 första men troligen inte lyckas sätta mig under dem 2 sista som exempel
Jag kör ryckmark och stötmark ibland för bottenstyrkan. Ofta upphöjt. Då kan det variera mellan 100-140% av 1RM ryck och stöt. Vinklarna ska vara som i hela lyften. Neutralrygg, låg startposition och en snabb utlåsning
Jag kör ryckmark och stötmark ibland för bottenstyrkan. Ofta upphöjt. Då kan det variera mellan 100-140% av 1RM ryck och stöt. Vinklarna ska vara som i hela lyften. Neutralrygg, låg startposition och en snabb utlåsning
Typ något åt det här hållet gör jag med
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Jag kan knappast kalla 110-120% av 1RM lätt.
Tja, för min del är 120% av ryck ca 103 kg, för mig är det ganska lätt. Kanske inte drar det upp till hakan direkt. Man kan ju variera dragen dock. Kör jag drag vid stop vid varje position (1-5) så är typ 103% av 1 rm svintungt.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Jag håller med, brukar ofta hålla vikten så tung som möjligt, men gärna så pass lätt att jag kan få bra fart ändå.
Och så måste man ju variera vikten lite.
legit.