Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-30, 22:21   #556
Chaan
Banned User

Chaans avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av cam Visa inlägg
jag har bara ont på höger rygghalva idag
Citat:
Var oerhört spänd i höger sida idag
Börjar din snedhet underifrån, dvs benlängdsskillnad? I så fall har du skoinlägg?
Chaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-31, 06:53   #557
cam
Registered User

cams avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Chaan Visa inlägg
Börjar din snedhet underifrån, dvs benlängdsskillnad? I så fall har du skoinlägg?
Enligt kiropraktorn har jag ingen betydande benlängdsskillnad. Jag vet inte riktigt var snedheten startar. Jag har ju en liten strukturell skolios, men det känns som om jag har en betydligt större funktionell skolios. Dvs jag spänner mig, helt enkelt. Höger axel och höft vill gärna dras uppåt/framåt och göra allt jobb. Alla muskler på höger sida är kortare.

Nu har jag inte mått riktigt bra sista veckan, samt struntat i bålträning och stretching När jag tar hand om mig så brukar det bli mycket bättre...
cam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-31, 07:55   #558
AFanatic
Registered User

AFanatics avatar

Reg.datum: Mar 2003
Jag har typ samma problem. Har grymt mycket kortare rörelselängd för stretchövningar för exempelvis baksida gluteus/hams på högersidan och även min högra axel har blivit inåtroterad....troligtvis pga både förkortade pecs och framför allt dålig stretchning av latsen. Allt mitt beror dock ursprungligen av lite idrottsskador samt en lätt förskjutning i bäckenet. Har jag sagt att jag måste till kiropraktorn?

Du kanske har råkat ut för ngt liknande?
AFanatic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-31, 08:17   #559
cam
Registered User

cams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av AFanatic Visa inlägg
Jag har typ samma problem. Har grymt mycket kortare rörelselängd för stretchövningar för exempelvis baksida gluteus/hams på högersidan och även min högra axel har blivit inåtroterad....troligtvis pga både förkortade pecs och framför allt dålig stretchning av latsen. Allt mitt beror dock ursprungligen av lite idrottsskador samt en lätt förskjutning i bäckenet. Har jag sagt att jag måste till kiropraktorn?

Du kanske har råkat ut för ngt liknande?
Låter som vi har liknande problem.

Får du ont av vissa övningar?
Jag måste vara så avslappnad som möjligt vid knäböj (och jag har inte släppt Smithen än ) annars blir det fel. Lika med marklyft. Jag har dock mer problem med höger quadriceps och iliopsoas. Men gluteus har krånglat den med (glömmer aldrig när den började krampa för några år sedan mitt ute bland folk och min kompis höll på att skämmas ögonen ur sig när jag skrek "Aj, mitt arsel!" )
Och jag har också en inåtroterad högeraxel som gör sig påmind vid pressövningar som dips, bänkpress och militärpress.
Gammal 2007-03-31, 08:28   #560
Pinglan
Bananslukerskan.

Pinglans avatar

Reg.datum: Sep 2002
Jag har ju också slarvat med bollträning och satan vad det straffade sig! Har inte riktigt blivit av med ryggsmärtan igen helt....se till att sätt fart på bollträningen igen du också! Trots att det är spytråkigt gör det nytta! Trist med magen också! Men kul att du är så snygg och vältränad
Gammal 2007-03-31, 09:01   #561
cam
Registered User

cams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pinglan Visa inlägg
Jag har ju också slarvat med bollträning och satan vad det straffade sig! Har inte riktigt blivit av med ryggsmärtan igen helt....se till att sätt fart på bollträningen igen du också! Trots att det är spytråkigt gör det nytta! Trist med magen också! Men kul att du är så snygg och vältränad
Ja, nu jäklar ska bollen dammas av

Aaaaw, tack :love:
Gammal 2007-03-31, 10:37   #562
AFanatic
Registered User

AFanatics avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Låter som vi har liknande problem.

Får du ont av vissa övningar?
Jag måste vara så avslappnad som möjligt vid knäböj (och jag har inte släppt Smithen än ) annars blir det fel. Lika med marklyft. Jag har dock mer problem med höger quadriceps och iliopsoas. Men gluteus har krånglat den med (glömmer aldrig när den började krampa för några år sedan mitt ute bland folk och min kompis höll på att skämmas ögonen ur sig när jag skrek "Aj, mitt arsel!" )
Och jag har också en inåtroterad högeraxel som gör sig påmind vid pressövningar som dips, bänkpress och militärpress.
Ja det får jag men inte alltid, exempelvis när jag kört sittande rodd. Frontböj och mark har jag visserligen inga problem med men det händer ju ganska ofta att högerknät åker inåt ibland. Fast jag håller på att träna bort det framför allt i frontböj. Hahaha det skulle jag viljat se. Jag fick något liknande när jag körde min vårdiet förra året - kunde knappt ta mig hem för vid varje steg så började det krampa igen. Såg väl halvmongo ut då med kan jag tänka mig, när jag hoppade på ett ben, gick ett par steg, stannade och började om.

Det är helt galet för min inåtroterade axel är den starkare av de två och det är snarare så att jag får problem med den andra axeln...

Vi får skärpa oss och göra ngt åt det här.
AFanatic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-31, 11:04   #563
Princy
Squat til you drop!

Princys avatar

Reg.datum: Mar 2006
Behövs verkligen bollträning?

Jag har ju inte samma problem med ryggen som er andra, men skulle fortfarande behöva öva upp bålstabiliteten. Bollträningen slutade jag med för ett antal månader sedan p.g.a. tristessen..

Annars är det väl bl.a. i böjen och marken man övar upp bålstabiliteten? Fast där använder jag bälte, så det kanske inte ger lika mycket då.
Gammal 2007-03-31, 12:50   #564
cam
Registered User

cams avatar

AFanatic: Min inåtroterade axel är också starkare och tar över i alla pressövningar

Ja, det får vi verkligen, vi kan ju inte halta fram och vara sneda hela livet

Princy: Ja, det behövs Det är väl lite beroende på problem vilka övningar man bör köra. Jag kör boll för att jag har en tendens att snedbelasta och det kan man inte göra med en boll, den rullar helt enkelt iväg då.
Visst övar man bålstabilitet i mark och böj (utan bälte då), men har man lite problem så bör man nog köra andra övningar och komplettera med så att man kan marka och böja optimalt utan att få ont eller snedbelasta.
Jag tycker inte heller det är kul med boll eller annan bålträning, men det är SÅ värt besväret!
Gammal 2007-03-31, 13:01   #565
cam
Registered User

cams avatar

Lördag 31/3, ben och lite bål, promenad

Illamåendet var min ständiga följeslagare under dagens pass, men det var bara att bita ihop och se glad ut.

Chins
9, 7, 6
Knäböj i Smith Med fötterna tätt ihop
25 kg; 14
45 kg: 13
50 kg: 11, 10
Benpress Med fötterna ihop
90 kg: 11, 12, 11, 10
Benspark Den tunga maskinen
15 kg: 10, 9, 8
Enbens
5 kg: 8, 7, 7, 6/ben
Båda igen
10 kg: 9, 9
Liggande lårcurl Tung maskin
13 kg: 9
18 kg: 3½
13 kg: 7, 5, 5
Blandad bålträning
Planka, äckenlyft med boll osv, orkade inte räkna
Finnen
6, 6, 5
Damn vad den var jobbig idag...

Avslutade med en promenad på ca 30 min. Mina ben hatar mig just nu...
Gammal 2007-04-01, 01:46   #566
Chaan
Banned User

Chaans avatar

Reg.datum: Aug 2005
Intressant läsning (som vanligt).

Citat:
Nu har jag inte mått riktigt bra sista veckan, samt struntat i bålträning och stretching När jag tar hand om mig så brukar det bli mycket bättre...
Ta hand om dig. Betyder det bålträning och stretching?
Chaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-01, 08:00   #567
cam
Registered User

cams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Chaan Visa inlägg
Intressant läsning (som vanligt).

Ta hand om dig. Betyder det bålträning och stretching?
Kul!

Bålträning och stretching bland annat, åtminstone för ryggen.
Förutom det betyder det att andas, slappna av, inte stressa i situationer där det ändå är totalt meningslöst, tänka glada tankar och älska mig själv villkorslöst, sätta gränser, inte släppa in andra människors negativa energi eller låta mig manipuleras, inte hämma mig själv, tänka positivt om andra och ge dem beröm, osv osv.
Ja, du ser, listan kan göras lång
Gammal 2007-04-01, 08:10   #568
Semiramis
Formidabel

Semiramiss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Kul!

Bålträning och stretching bland annat, åtminstone för ryggen.
Förutom det betyder det att andas, slappna av, inte stressa i situationer där det ändå är totalt meningslöst, tänka glada tankar och älska mig själv villkorslöst, sätta gränser, inte släppa in andra människors negativa energi eller låta mig manipuleras, inte hämma mig själv, tänka positivt om andra och ge dem beröm, osv osv.
Ja, du ser, listan kan göras lång
Den där listan kunde vi nog alla behöva sätta upp på kylskåpet och begrunda
Gammal 2007-04-01, 08:47   #569
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Bra knäböjar där, 50 kg med fötterna ihop är inte illa.
Gammal 2007-04-01, 09:54   #570
cam
Registered User

cams avatar

Morgonpromenad

Semiramis: Ja, det är synd att många sätter välmående enbart i samband med kost, träning etc och inte fokuserar mer på det mentala måendet. Jag har väl på äldre dagar insett att självkänsla och positiv inställning är nyckeln till att må bra, även fysiskt.

Cilia: Tack! Du är medveten om att jag kör i Smithen va?
Ska erkänna att jag hade orkat fler reps eller tyngre vikt, det som stoppar mig är när jag känner att jag blir trött och ryggen börjar muppa sig och snedbelasta och då lägger jag ned. Irriterande att vara begränsad av sin rygg i benträningen...

Idag vaknade jag för tidigt och kunde inte somna om, har alltså inte sovit ut på hela helgen Jag känner mig inte alls trött heller utan helt på g. Knäpp man är.
Utnyttjade den tidiga morgonstunden och det strålande solskenet till en morgonpromenad på ca 40 min. Härligt!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:58.