Initial väldigt feg i sittet när jag kom upp på 40 kg. Jag hade svårt att identifiera exakt vad det berodde på men det verkade vara en kombination av helt vanlig feghet och att jag inte fick fart på stången. Jag såg därför till att börja accelarera lite tidigare vilket gjorde att jag fick lite höjd på det hela. Försökte även få till balansen genom att driva igenom höften, men det får inte urarta i stångjuckande.
Jag har kommit fram till att jag ska sluta jämföra min nya OL-böjar med mina gamla SL/hybridböjar, det blir inte rättvisande. Siffrorna säger det kanske inte men det gick mycket bätre än förra veckan. Lika många reps i tanken men bättre fart på stången. Ryggen spökade liteefter lördagens grisiga mark och var det som satte begränsningar.
Rygg
20
20 20_
60
Vaskade lårcurl då det bara har lett till att jag är förslut i baksidan för att göra rygglyft. Det får bli vägen framåt ett tag framöver.
Mage
12
12 12_
36
Gjorde situps i en så kallad svensk hälsobänk. Tog bra och agv mig dessutom tillfälle att sträcka ut ryggen. Effektivt på många sätt.
Kommentarer
Värmen har börjat ge sig vilket är skönt för träningen även om det medför ett visst vemod. Dagsfromen inte allt för anskrämlig och kroppsvikten under nedgång, i alla fall relativt helgen. Det visar sig att nästa vecka drar kendo ingång så då blir det att smyga upp till 4-5 träningar i veckan. Målet är att kunna tr'äna kendo både måndag och torsdag men det kan bli lite snårt känns det som. Men det är inte så länge kvar till SKO och då skulle jag vilja försöka mig på 3-dan. Men det förutsätter dels att jag har en vad som är i stridbart skick och dels att jag faktiskt har en snöbolls chans i helvete att klara graderingen. Men det får framtiden utvisa.
Bra inlending och rätt snärtiga lyft. Det gjorde att en 2,5 kg höjning kändes befogat. I tredje arbetssetet så lyckades jag inte få till min utgångsställning vilket ledde till knöliga lyft och ett onödigt fail. Det brände de små marginaler jag hade på min sida och resten av arbetsseten gick tyngre än planerat.
Fortsatt smygstyrka vilket gjorde att jag höjde. Det var helt rätt val även om axeln klagade aldrig så lite. Lite mer setvila så hade jag klarat av sista setet.
Lite krampkänning mellan skulderbladen men annars bra vikt och genomförande.
Hantellyft
10x9 @8,5
10x9 @9
7x9 @9
Krampkänningen mellan skulderbladen gjorde att jag fick ge mig.
Kommentarer
Inte helt värdelös dag på jobbet. Inte så mycket som hamnade på pappret men en hel del viktiga funderingar som blev mer konkreta. Sen så smög jag iväg och gjorde något annat, like a doktorand. Korsryggen känns bra så gårdagens böjar har inte lämnat någon baksmälla. Det är lovande inför lördag.
Det har varit en förvånansvärt bra träningsvecka trots ett väldigt moderat kaloriintag. Kanske rider jag fortfarande på lördagens godispåse men kroppsvikten tyder inte på det. Tomatsoppa är perfekt mat, mättar, är god och är billig. Lite dåligt med protein men det är därför jag har proteinpulver.
Man tackar. Det är svårt att veta hur man ligger till och om man är svag eller faktiskt köttar när det är nya övningar och ny teknik. Det enda som är säkert är att marken inte är med mig. Men jag har några idéer som ska prövas framöver. Det är inte omöjligt att det kommer bli teknikmark och mindre viktkåthet.
Lite ojämnt, först för mycket höftjuckande och sen inte tillräckligt driv från höften. Men till slut så lyckades jag hitta en kompromiss. Nästa problem var att jag var feg i sittet men det löste sig också allt eftersom. 50 kg gick tungt men det var inte max på något sätt. När jag gjorde rätt var det jobbigt men det märktes bara på att jag blev trött av lyftet, inte på att lyftet gick knöligt. Sitten på 50 kg var exemplariska i djup och stabilitet.
Inga ambitioner att lyfta några vikter att tala om. Istället låg fokus på att hitta en vikt där jag kunde bibehålla rätt bana på stången om jag bara fokuserade på det. 120 kg var kanske lite väl lätt men det var inte utan att jag fick jobba på ändå. Det funkar bäst när jag får upp bröstryggen och sätter spänning i latsen och leder med skulderbladen. Jag borde dock ha skippat sista setet då det blev fult och gav en viss baksmälla.
Kommentarer
Det är mer än bara lite irriterande att ryggen inte riktigt vill vara med. Men det kan å andra sidan vara tur eftersom det gör att jag måste låta ego stå ett steg tillbaka. Det får helt enkelt bli teknikträning för att få till marklyften. Belastningen för knäböjarna stå för. Det är glädjande att jag i alla fall ser framsteg i de olympiska lyften. Fast med tanke på att det är från en låg nivå så är det kanske inte så konstigt. Men det ger en känsla av att saker går framåt och det är bra för psyket.
Kroppsvikten är svajig men på nedåtgående. Resultaten i spegeln går också åt rätt håll så det kanske inte gå så illa trots allt. Fast på måndagarna brukar mina bedömningar vara dess då mer skeptiska, för att inte säga pessimistiska.
Fram till första setet på 45 kg så var det riktigt bra, men mina mått mätt i alla fall. Det var bra med fart och ett sitt som utfördes med vad man inom kendo skulle kalla sutemi, utan tanke på konsekvenserna. Sen fick jag tipset att försöka få draget närmare kroppen vilket gjorde att jag började tänka. Kombinerat med en smygande utmattning så gjorde det att all sket sig och jag började styrke-ful-rycka. Så jag sänkte med en femma och avslutade med ett acceptablet lyft. Ryggen lite öm men inget som hindrade.
Ryggen var det stora problemet för dagen. Det var inte så att den hindrade rent fysiskt menm stelheten och ömheten gjorde att jag inte hade självförtroende eller vilja att presa mig riktigt. Det var synd då benen var mycket pigga och goda för något kilo till. Men oavsett så är det ett framsteg. Lite ihopsjunken under första arbetsseten men sedan så fokuserade jag på att brösta upp mig och få vikten på hälarna vilket gjorde en stor skillnad.
Rygg
25
25 25_
75
Liten nojjigt med tnake på hur slak jag var i ryggen men det gjorde gott.
Mage
12
12 6__
30
Rejält djupa med 45 grader motluft. Det var riktigt jobbigt men ack så välgörande. Då fick jag dessutom chansen att ligga och sträcka ut ryggen.
Lårcurl
10x20
10x20
10x20
10x20
>Hade lite tid över och tyckte att det var lika att göra ett försök. Det känns bättre än tidigare så jag börjar kanske få lite fason på baksidan igen. Det finns utrymme för att börja höja vikterna lite fram över.
Kommentarer
På måndagskvällen var jag snudd på orimligt taggad på att träna men den känslan bedarrade under arbetsdagen. Det var väl något i stil med att verkligheten han i kapp mig, vad vet jag. Men det är onekligen en trevlig känsla. Kanske var det vad som gjorde att det gick rätt bra idag trots att ryggen var sliten, kanske var det den näringmässiga statusen. Jag vet inte riktigt faktiskt. De känns som att de olympiska lyften gör mycket för mitt välbefinnande just nu. I och med att det är något nytt så har jag chansen att öka även om inte styrkan riktigt vill hänga med. Men det sätter säkler sina spår på de andra övningarna.
På torsdag drar kendon igång vilket jag ser fram emot. Det kommer göra att mina veckor blir betydligt intensivare vilket naturligtvis är slitigt men det borde också göra att jag får det lilla extra vad avser att hålla ner vikten. Inte pågrund av ansträningen utan för att jag inte sitter hemma. BNu jävlar vill det till att vaden håller så ska jag göra ett ärligt försök att knipa 3-dan antingen på SKO eller Sugo.
Bra klipp inledningsvis men i andra setet så schabblade jag lite och brände onödigt med energi. Då började saker haverera, men fortfarande ett litet steg framåt. Sen så tog jag nog inte den setvila jag borde ha tagit. Det kändes som att jag bara satt och slöade men när jag var klar visade klockan att det gått lite väl fort.
Lite mer gnäll från axlarna med styrka och uthållighet enligt baslinjenivåer.
Kommentarer
Fortsatt vettig träningsvecka. Inga superlativa prestationer men habilt och trevligt. Dessutom så verkar jag kunna riva av träningspassen på lite kortare tid vilket innebär att jag är hemma i en någorlunda vettig tid. Det är bara att försöka hålla liv i trenden och se till att morgondagens kendopremiär ger mersmak.
Tillbaka i sadeln. Det känns ibland som att jag gör fler comebacks till kendo är faktiska träningar. Men alla träningar är bra träningar. Nijmegenmarschen var minst sagt en påfrestning på fötter och ben, något som jag fortfarande känner av lite. Så trots att jag inte tränat kendo sedan skadan så hade jag rejält hårda fötter. det visade sig dock inte vara värt ett skit då huden började lossna redan under uchikomi. Jag fick ta en lite paus och stilla blödningen men sen kunde jag köra klart. Det positiva var att även om båda vaderna var ganska klena och möra så kände jag inte av skadan det minsta.
rent tekniskt så var det väl rätt mycket som jag förväntade mig, knöligt. Då jag inte riktigt har förtroende för vaden så var jag försiktig med vändningarna men kunde ändå köra på med ganska god fart. Inledningsvis så var det även god fart på armarna men det visade sig bara vara ett tillfälligt misstag. Problemet var att Isak påpekade att jag börjat höja shinaien snett, i varje fall i kiri-kaeshi. Det måste jag åtgärda snarast. Blåsor och blod till trots så var inte fotarbetet så dåligt och bristen på spänst i vaderna gör att jag inte bara kan dumköra. Det är faktiskt något som jag måste jobba på i vilket fall. Keiko präglades av dåligt flås och onda fötter men bjöd ändå på några bra tekniker. De jag ta med mig var en seme-kote, en kote-men och några kaeshi-do som tyvärr saknade vettig zanshin. Men det ser inte så illa ut för att vara första träningen.
Bra utförande fram till och med 45 kg. Fast jag tror ironiskt nog att jag är lite för dåligt på själva draget. Första på 50 kg var bra, andra var styrkevänding och tredje djup men utan balans. Första på 55 kg var ren styrkevändning och andra hade potential att bli en sittvänding, men jag avslutade inte sittet. Det visa dock att klipp och styrka finns där.
Mer teknikträning och därför rätt moderata belastningar. Siffrorna skvallrar inte om det men det var ett lite steg framåt jämfört med förra veckan. Jag hade bättre teknik och kände av ryggen betydligt mindre. Ett trick som fungerade var att få upp blicken vilket hjälpte med att sträcka upp bröstryggen. Med det gjort så var det lättare att få spänning i latsen och hålla stången nära kroppen. Så summa summarum var att alla lyft hade god stångbana vilket gjorde att de kändes relativt lätta och snärtiga.
Ganska ömma axlar, troligtvis på grund av onsdagens (relativt) köttiga bänkar och torsdagens kendo. Men i övrigt hade jag inget att klaga på och det var både kontrollerat och lagom belastning.
Den ursprungliga planen var att stega upp till en tung femma och sedan köra tior. Men då axlarna var lite slitna så höll jag mig till några rätt habila tior.
Dags för en ny tricepsövning få jag inte riktigt trivdes men den jag hade innan. Kändes bra bortsett från att ryggen tyckte det var lite tråkigt att sätta sig upp.
Stod och surrade räck mycket så det blev lite ofokuserat men då fick jag å andra sidan en hel del setvila. Men tiden sprang i väg och jag hade väl egentligen behövt ett set eller två innan jag var riktigt klar.
Kommentarer
Inte så illa faktiskt. Lite extra sliten efter kendon men inte fullt så illa som jag trodde det skulle vara. Aptiten är det inget fel på och kolhydratbehovet verkar oändligt. Så jag lär nog vara småtung på måndag. Det lustiga är att midjemåttet verkar gå ner lik förbannat. Vikten rör sig bara sakta neråt men fläskigheten upplevs som mindre påtaglig. En snabbmätning antyder att den också är det, men då det är under andra förhållanden än mina referensmått så kan man inte säga mer än så. Trevligt oavsett. Nästa vecka så blir det förhoppningsvis kendo både måndag och torsdag vilket borde ge mig en chans att smyga på lite mer mat utan att saker gå på röven. Dessutom så behöver jag kontinuerlig kendoträning om jag ska komma någonstans den här terminen.
Nybörjarintag, satan vilket nybörjarintag. Jag vet inte hur mycket folk som faktiskt dök upp men 33 personer var anmälda. I vilket fall så var lokalen knökfull med folk. Det är kul att se om än lite besvärligt till och från. Så av naturliga skäl så låg fokus på nybörjarna och det blev en ganska meh träning för egen del. Det blev lite kiri-kaseshi med påhängsövningar samt lite renzoku-men. Det gick dock rätt bra. Jag var sliten i triceps men kanske var det mest till nytta då jag var väldigt avslappnad och smidig i armarna. Jag hade hastighet utan att det blev våldsamt, dock så saknade jag lite klipp i träffarna. Fötterna var också inne på samma spår och var förhållandevis lätta och snabba. Det vara bara synd att det inte var någon som helst keiko på träningen. Jag försökte fånga Peter men han var slutkörd av all kakari-geiko som han fick visa upp. Avslutningsvis så blev det after-tsuki, även känt som måndagsöl på den lokala pizzerian. Herre Oden vad den ölen slog. Fast när man bara har ätit lite frukt och soppa och sedan träna så är det inte så konstigt.
Rätt bra inledning men sen fick jag några tips, som förvisso säkert stämmer, men som blev en omställning. Dels så fick jag tipset att bredda mitt grepp något och jobba på att ta maxbrett över på sikt. Det andra var lite feedback på hur jag ska inleda draget. Det handlar om att skjuta bak höften så att jag rätar ut underbenen och slipper dra runt knäna. När jag fick draget att funka så upplevde jag en avsevärd förbättring. Men att integrera det i all annat är en annan femma. Kul och motiverande i vilket fall.
Det var först på 90 kg som jag kände att jag började komma igång på riktigt. Det fanns marginal för att höja lite mer och ändå ligga kvar inom intervallet @8. Men med hänsyn till ryggspöken så lät jag bli. Men det var de höga vikterna som kändes bäste eftersom det är då jag blir medveten om min hållning och jobbar mer aktivt med att bibehålla den.
Mage
10
10 6__
26
Tvärt dog med besked.
Rygg
20
20 20_
60
Lite semi-brun känsla så jag var restriktiv i antalet set.
En klar förbättring med viss mersmak. Kommer öka på belastningen framöver.
Kommentarer
Fortsatt smygpositivt. Att jag var pigg lär i och för sig ha att göra med hur lökig kendoträningen var. Det kommer fortsätta att vara så ett litet tag framöver men inte allt för länge hoppas jag. Men jag upplever att jag börjar komma in i lunken igen. Jag känner inte att jag drar på mig någon slitenhet från vecka till vecka. Fast nu har jag bara två träningsveckor till innan jag sticker iväg på konferens och dykresa så då kommer jag få vila i vilket fall. Det påminner mig om att jag måste se hur gymutbudet är där jag ska bo.
Lite problem att hitta rätt vikt. Det stora problemet är att mina triceps känns som att de blivit överkörda av en MSTA-S. Jag tror det är tricepsextensionerna som spökar. Men även om jag sköt under målet så fick jag ur mig många set utan smärta i axlarna.
Hade nog kunnat vila mig till en sista tia. Men då jag egentligen var klar så ides jag inte. Då fick det bli några bonusreps i stället.
Hantellyft
10x9 @8,5
10x9 @9
10x9 @9
10x9 @9
Stabilt och småtungt.
Bicepscurle
10x20 @8
10x20 @9
10x20 @9
10x20 @9
Bonusbiceps, för att jag var värd det.
Kommentarer
Bortsett från att triceps var slaktade så gick allt över förväntan. Ett trevligt och smidigt träningspass. Kan ha något att göra med att jag var där ovanligt tidigt. Men det var ingen mening att hänga kvar på jobbet. Imorgon så kommer jag ändå jobba rätt sent i och med kendoträningen.
Terminens andra nybörjarpass bjöd inte på samma enorma uppslutning. Det var ungefär 15-20 nybörjare istället för 30+. Jag hoppas att det bara är en slump även om det gjorde träningen mer hanterbar. Träningen såg ut ungefär som sist fast med en roterande renzoku-men övning. Man var i tregrupper och fick hugga på de två som var motodachi och belv sedan mototdachi. Men med så högt tempo att man i princip sprang mellan stationerna. Det blev lite keiko mot slutet och med det menar jag två rundor var av jag vilade en. den runda jag fick var ganska kass resultatmässigt men bra inställningsmässigt
Efter ordinarie träning så stanna Nisse och Dan kvar för att riva av en keiko och jag plockade upp resterna genom att haffa Nisse. Det gick förvånansvärt bra med en OK kote och en bra men. Han hade inte så mycket kritik att ge för en 3-Dan aspirant men tyckte att jag sabbade mitt lyckade men-hugg genom att fastna i tsuba-zeriai. Tyckte att jag var ganska avslappnad i armarna och rätt spänstig i benen men att jag helt misslyckades i allt vad seme och kontroll heter. Men då är han ju betydligt bättre än de flesta jag kan tänkas möta på gradering.
Bra fram till 50 kg där fegheten började sätta in. De inledde dragen gjorde att jag fick mer fat och höjd på stången vilket ger mer tid att hinna under. Men med lite extra fokus så blev det sittvändingar av det hela. Var lite full i fan och höjde till 60 kg vilket gick över förväntan. Första försöket ledde i och för sig till att jag lyckades med lyftet men med kas teknik och bara styrka. Men andra försöket räknar jag som ett PB, för sittvändning. Jag har gjort 67,5 kg men det var så pass fult att det endast kan räknas som en "styrkevändning".
Dålig inledning och den riktiga hårdheten och stångbana ville inte riktigt infinna sig. Men tekniken lossnade så småningom. Det handlade nog mest om att sluta tänka frivändning. Styrkan var lite bättre än senast och även tekniken. Jag var mer konsekvent men hade två/tre lyft som var ganska dåliga och lämnade en viss brunma.
Lite öm i höger axeln men det släppte under uppvärmningen. Lite konstiga set då jag kände mig lite svagare än vanligt men utan att uppleva att jag blev progressivt svagare. Jag slutade inte eftersom det var för tungt utan för att jag blev tvungen att göra annat. Knaks måste jag var beredd att missa några lyft och fokusera på att får upp arbetsvikten lite.
En lite höjning eftersom jag har klarat tior på 65 kg. Det gick ju vägen även om det smakade lite sämre. I sista set så började sprinten som håller vikterna glida och jag fick ta en paus och trycka in den igen.
Kommentarer
Ovanligt taggad att träna. Kan ha att göra med att det gått bra den senaste tiden. Det kan också har att göra med att jag inte hade bråttom någonstans och kunde sova ut ordentligt och slapp stressa. Ryggen börjar kännas bättre även om det är risk för en viss baksmälla under morgondagen. Det var i bänkpressen som det kändes sämst, inte i marklyften.Jag har kollat och det visade sig att det finns ett gym på hotellet där konferensen hålls. Så jag ska släpa med någon form av träningsutrustning och försöka riva av något träningspass. Veckans tagga-till-låt kommer från norska Honningbarna var andra album landade i min brevlåda under veckan.
Antalet nybörjare börjar stabilisera sig och även om några nya tillkommit så är vi ner på mer hanterbara nivåer. Den avancerade gruppen fick i dag en duvning av Stuart vilket gav lite omväxling. Inledningsvis var det en hel del kiri-kaeshi, som det skall vara. Men istället för att fortsätta med kiri-kaeshi komplex så blev det fokus på små och stora men samt debana-kote. Debana-kote kan nog var min absoluta hatteknik. Del är jag dålig på kote och dels är jag dålig på debana-waza. Lägg dessutom till att ma-ai blir dubbelt grisigt eftersom man kontrar en teknik med kort uchi-ma med en som har längre uchi-ma. Men det är en god sak att träna på då det kräver snabbhet och flexibelt fotarbete. Det gick inte så illa även om mina träffar var ganska ojämna. Men avstånd och tajming satt där den skulle. Fast debana-kote är något helt annat i keiko. På tal om keiko så var den begränsad till en kakari-geiko mot slutet. Den blev förvisso ai-kakari-geiko eftersom min partner missförstod uppgiften. Men det är ändå illa, jag behöver mer ji-geiko för att ha en chans att lyckas gradera.