Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey
Tjao!
Cyklar väl iallafall 10-15mil i veckan, inte alltför mycket. Gick utmärkt med böjen innan mitt knä började retas lite (patellar tendonitis) så fick återigen lägga böjen på hyllan. Kört med en polare på ett Push/pull upplägg med sjuk volym varje dag och har tokgainat på det men också försvårat energin för cyklingen men semestern börjar på fredag så då blire mer cykling, och styrketräning.
Cyklar även i regn, det e najs faktiskt
Låter som en ganska jobbig tur hem, hade gärna joinat (not). Som du säkert kan utläsa själv från det du skriver om energin till träningen så var du under-carbed. Måste fylla på glykogenet. Cykeln bränner så vansinnigt mycket, seriöst skulle jag cykla mer skulle jag bli för lean.
Kanske skulle behöva börja köra lite sprints på cykeln? Jobba upp benens ork, uppenbarligen har du pulsen men inte trycket och syran i benen. Intervaller med kortare sprinter på 20-30sek skulle nog göra gott för det.
Styrketräningen och cyklingen ska gå bra sålänge du tillför kroppen glykogen för att orka lyfta. Jag har för övrigt ditt problem fast omvänt, jag har inte pulsen men benen känns aldrig av från cyklingen. Nu trampar jag iofs inte mer än 5mil per träningstillfälle på cykeln, så det kan ju påverka också.
|
Aha ok har missat att du har knäproblem (om du skrivit det).
Haha en lite rolig sak är att jag haft ont nästintill överallt i kroppen - från mitt knäböjande. Allt ifrån nacke till tår haha. - MEN, aldrig ont i knäna av knäböjen.
Då sabbade jag ändå mitt knä när jag var 14-16 år, 5-7 gånger (vred det kraftigt, knäskålen hoppat ur led (?)). Alltid samma knä (vänster), min inre/främre/mediala menisk var trasig fram till förra sommaren (opererade det då, snart ett år sedan, funkat skitbra sedan dess, låser inte sig längre).
Ändå sjukt att mina knän verkar må så bra av knäböj (och marklyft, sumo-marklyft*, känns mer påfrestande för knäna än konventionellt).
Min kropp verkar också trivas bättre med cykling som kardio, över promenad ("powerwalks")! Höfterna och knäna känns fräschare faktiskt.
________
Ska nog börja cykla i regn. Köpte ju cykel (+tillbehör) för ~13 tusen nu i sommar och pallar inte sitta och vara rädd för regnet. :P Är lite nojig över cykeln bara, att den ska rosta sönder hahaha...men efter läst forumtrådar ska det vara lugnt om man underhåller den lite oftare (tvättning> smörjning typ).
____
Grejen med mig och cyklingen, är att jag inte har något mellanting - är alltid full jävla fart, pusha sönder. Håller oftast 31-33km/h första ~45 minutrarna> dör totalt> hamnar på 27-29km/h när rundan är klar (~2 timmarsrundor).
Sen efter jag har PFat i ~6 år så tror jag att jag är stålmannen eller nåt hahah. Att jag klarar träna hur mycket som helst i fastande tillstånd eller med lågt kalori -och kolhydratsintag, dagarna innan. xD
Var ju ute på en 3 timmarsrunda (~18h fastande) low-carb och -1k kcalunderskott dagarna innan. Gick in i väggen totalt:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=9640
Fan, hade helt glömt bort intervallträning! Med cykeln! Jag gillar 60-90 minutersrundor där jag kan brassa på så jag knappt kan stå upp efter och ligger i köket hostandes. Samt mina tår gillar att domna bort efter 2 timmar. Blir lite trött i ryggen också i samma veva.
Kört intervaller på cykeln en gång bara, backintervaller. Det var roligt att rulla ner i 50-60km/h (efter cyklat upp för backen). :P
Ska göra om det. Men hur lång distans och ska det vara backe tror du? Kan ju läsa på lite imorgon om intervallträning på cykel. Gött.
Tack för tipsen!