2011-04-28, 08:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Springer
Jadu, att spara in på musklernas bränsle för att gå ner i vikt kan bita dig i rumpan. Att starta en halvmara med välfyllda glykopgendepåer lär ge mer än man förlorar på 1 extra kg.
Jag skulle definitivt äta tillräckligt med kolhydrater för att fylla depåerna innan en halvmara.
|
Är väl ingen som har pratat om att spara på musklernas bränsle.
Däremot så är det väl en ganska vanlig föreetelse att många motionärer nästan hetsäter stora lass med huvudsakligen pasta eller annan näringsfattig mat veckan innan typ Göteborgsvarvet.
Att konsekvent äta riktig, näringsrik mat är nog snarare rätt melodi.
|
|
|
2011-04-28, 09:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Jag tror det är många motionärer som försöker dra ner på energiintaget och särskilt kolhydratintaget. Om då dessa personer inte går omkring med fulla förråd, så behöver de definitivt ladda sina kolhydratförråd innan tävling.
Det spelar ingen större roll om du får i dig kolhydraterna genom "riktig mat" eller genom några limpmackor och lite pasta. Eller flingor med mjölk. Eller helgens special, påskgodis.
"pasta eller annan näringsfattig mat"? Skall du konditionsidrotta är det energi du kommer att lida brist på, och den näringen finns det got om i pasta.
|
2011-04-28, 09:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag tror det är många motionärer som försöker dra ner på energiintaget och särskilt kolhydratintaget. Om då dessa personer inte går omkring med fulla förråd, så behöver de definitivt ladda sina kolhydratförråd innan tävling.
Det spelar ingen större roll om du får i dig kolhydraterna genom "riktig mat" eller genom några limpmackor och lite pasta. Eller flingor med mjölk. Eller helgens special, påskgodis.
"pasta eller annan näringsfattig mat"? Skall du konditionsidrotta är det energi du kommer att lida brist på, och den näringen finns det got om i pasta.
|
Att kolhydratsbrist är vanligt förekommande bland löpare på motionärsnivån är en uppfattning som jag inte tror är särskilt utbredd.
Att man sedan rekommenderas att tanka kroppen med godis är ju kanske inte heller en överdrivet smart rekommendation.
Tränar man mycket så är det snarare än viktigare att man får i sig bra mat, och inte fyller upp största delen av tallriken med ensidiga livsmedel.
|
|
|
2011-04-28, 09:59
|
|
Registered User
|
"man rekommenderas" att tanka med godis? Av vem då?
Skall man springa en halvmaraton, är det viktigare att måltiden/-erna innan innehåller tillräckligt med kolhydrater för att fylla på depåerna, än att man just den dagen får i sig RDI av samtliga spårämnen.
Alla löpare som går in i väggen drabbas av kolhydratsbrist (eller snarare glykogenbrist). Det kan bero på att de starta med för lite glykogenl, eller att de sprungit för fort.
Men det är klart, tror man inte på kolhydrater så är det här med glykogenlager säkert inte något man behvöer bry sig om. Det går att springa på fett med. Fast inte lika fort.
Senast redigerad av Springer den 2011-04-28 klockan 10:01.
|
|
|
2011-04-28, 10:12
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av erkki
Hej vänner!
Jag har fått frågan om hur meningsfullt det är att kolhydratladda inför en halvmara. Jag har själv gjort det i några år men struntade i det inför min senaste. Jag förbättrade då mitt PB med drygt fyra minuter. Detta kan ha flera orsaker, men jag vill gärna tro att det faktum att jag stod på startlinjen utan att vara onödigt tung gjorde skillnad. Vad tror ni?
|
Citat:
This study examined the effect of three exercise-diet regimens on muscle glycogen supercompensation and subsequent performance during a 20.9-km run. A diet containing 15% carbohydrate (CHO,L), 50% CHO (M), or 70% (CHO (H) was arranged in three trials as follows: trial A = 3 days L, 3 days H; trial B = 3 days M, 3 days H; trial C = 6 days M. For each trial a 5-day depletion-taper exercise sequence was conducted on the treadmill at 73% VO2 max. The runs were 90, 40, 40, 20, and 20 min, respectively. A day of rest preceded the 20.9-km performance run. Muscle biopsies were obtained from the gastrocnemius on days 4 and 7 (both prior to and after the performance run). Trials A, B, and C elevated muscle glycogen to 207, 203, and 159 mmol glucosyl units/kg wet tissue (mmG), respectively. The performance run in both trials A and B utilized significantly more glycogen than in trial C: 5.0 and 5.1 mmG/km vs. 3.1 mmG/km. There were, however, no differences in either performance run times or post-performance run glycogen levels between the trials. These data demonstrate that (1) muscle glycogen can be elevated to high levels with a moderate exercise-diet regimen; (2) initial muscle glycogen levels influence the amount subsequently utilized during exercise; (3) carbohydrate loading is of no benefit to performance for trained runners during a 20.9-km run.
|
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7333741
|
|
|
2011-04-28, 10:28
|
|
Registered User
|
Citat:
"man rekommenderas" att tanka med godis? Av vem då?
Skall man springa en halvmaraton, är det viktigare att måltiden/-erna innan innehåller tillräckligt med kolhydrater för att fylla på depåerna, än att man just den dagen får i sig RDI av samtliga spårämnen.
Alla löpare som går in i väggen drabbas av kolhydratsbrist (eller snarare glykogenbrist). Det kan bero på att de starta med för lite glykogenl, eller att de sprungit för fort.
Men det är klart, tror man inte på kolhydrater så är det här med glykogenlager säkert inte något man behvöer bry sig om. Det går att springa på fett med. Fast inte lika fort.
|
Det är lite lustigt hur du svarar på saker jag aldrig påstått.
Självklart kan kosten innehålla tillräckligt med kolhydrater för att man inte skall ha tomma glykogenlager, jag har aldrig påstått något annat.
Att jag inte "tror" på kolhydrater vet jag inte var du fått ifrån, eller hur en sådan tro skulle yttra sig.
Det jag sätter mig emot är den extremt snedvridna uppfattningen en stor del motionärer inom konditionsidrotter har rörande kost och näring.
Man behöver inte fylla tallriken med pasta för att tillfredställa sina glykogenlager, inte heller bör man använda sig av påskgodis för att fylla dessa.
Är man en aktiv människa som tränar relativt hårt och regelbundet är det tvärtom jätteviktigt att man äter en näringsrik och varierad kost.
Känner man ett behov av att "kolhydrattoppa" inför ett lopp så fine.
Det bör väl dock nämnas att en kostomställning kort före loppet också kan ställa till det med magen, vilket garanterat inte hjälper prestationsförmågan.
Att man går "in i väggen" kan bero på många saker, för övrigt.
|
|
|
2011-04-28, 10:45
|
|
Registered User
|
Jag tror faktiskt du hittar på att en stor del av motionärer har en "extremt snedvriden uppfattning".
Varför är det viktigare att äta "näringsrik och varierad kost" (vad nu det innebär) om man tränar mycket?
|
2011-04-28, 10:55
|
|
Registered User
|
LadyG, nej idén att tömning/laddning skulle ge bättre effekt är väl nästan död.
|
2011-04-28, 11:01
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag tror faktiskt du hittar på att en stor del av motionärer har en "extremt snedvriden uppfattning".
Varför är det viktigare att äta "näringsrik och varierad kost" (vad nu det innebär) om man tränar mycket?
|
Byt ut ordet 'stor' mot 'betydande'.
Dumt ordval av mig.
"The poor nutritional status of some athletes may predispose them to immunosuppression. For example, dietary deficiencies of protein and specific micronutrients have long been associated with immune dysfunction."
Int J Sports Med 2000; 21(Supplement 1): 44-50
DOI: 10.1055/s-2000-1451
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
|
|
|
2011-04-28, 11:14
|
|
Registered User
|
Översätter du verkligen "some" med "betydande"?
Jag tror det är fler som försöker köra halvmara med LCHF-metoden än med Maxpasta-metoden. och det kommer antagliegn gå sämre för de förra.
|
2011-04-28, 11:29
|
|
Registered User
|
Nej, det ordbytet syftade på min tidigare mening angående skev kosthållning.
|
|
|
2011-04-28, 12:07
|
|
Registered User
|
Hur mycket kolhydrater tycker du man bör äta egentligen som konditionsidrottare?
|
2011-04-28, 12:19
|
|
Registered User
|
Citat:
Hur mycket kolhydrater tycker du man bör äta egentligen som konditionsidrottare?
|
Det är ju, självklart, individuellt.
Om jag slänger ur mig en siffra och säger 30-35% av total energi?
Öka eller minska beroende på kolhydratskälla.
|
|
|
2011-04-28, 12:28
|
|
Dryg, slö & långsam
Reg.datum: Jan 2008
|
Jag tror att andelen LCHF:are som springer ex Göteborgsvarvet är betydligt större på internet än i verkligheten.
Citat:
Jag tror det är fler som försöker köra halvmara med LCHF-metoden än med Maxpasta-metoden. och det kommer antagliegn gå sämre för de förra.
|
|
|
|
2011-04-28, 12:29
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Ptja, det går utan problem att springa en halvmara på LCHF. :-)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:17.
|

|