Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt
Du får ursäkta att jag kommer med lite kritik nu, men av vad jag har sett i den här journalen och "vad har du ätit"-tråden så känns det som att du alltid går ut med väldigt höga ambitioner och extrema målsättningar, bara för att sen låta det bita dig i baken. Du har inte funderat på ett mer långsiktigt upplägg? För nu ser man benhård comeback efter benhård comeback, men det slutar alltid med en tvärnit liksom :/
|
Jag har försökt skriva, börjat skriva, liknande inlägg. Inte fått till texten, inte postat.
Syftar du på kosten eller träningen? Jag tolkar det som kosten för du nämner 'Ätit-idag'-tråden. Jag tycker hans träning ser lugn och balanserad ut.
Kostmässigt håller jag med om att det ser ut att vara stora kontraster. Svängningar i kaloriintag. Ena dagen underäta extremt, andra blir en hetsätning. Spiralen inleds (men ändå inte, läs nedan).
Varför jag inte vågat skriva något, är för
jag tolkar Antons hetsätningar _av psykisk ohälsa, panikattacker_ - inte på grund av de vanliga hetsätartriggers: förbjudna livsmedel, låg BF (under sin set-point), för stort kaloriunderskott, långvarig diet, (vad mer?). I och för sig är dåligt välmående också en stor trigger till folk hetsäter och/eller tröstäter. Panikattacker går in i den kategorin (dåligt välmående, depression etc). (Googlade "binge eating after panic attack" och fick upp mycket, intressant. Även det motsatta (panikattack efter en binge).) Det kan ju faktiskt vara så att några av dina panikattacker, sker av hetsätningarna. Inte tvärtom som jag ser dig skriva? Förtydling: panikattack> hetsäter | Hetsätning> panikattack (dagen efter). All ångest dagen efter en hetsätningar kan bidra till en panikattack (vet inte om detta är en fråga eller ett konstaterande).
Jag tycker det är extremt intressant med hetsätningar för jag själv varit där. Skulle önskat du (Anton) utvecklar, sätter mer ord på dina hetsätardagar/tillfällen. Nu ser jag ofta textstycken i stil med: "mycket panikattacker de senaste dagarna, hetsätit mycket. Kroppsvikten har gått upp."
Jag har en fallenhet till både hetsäta och tröstäta. Kämpar varje dag med rädslan att kosten ska skita sig> jag blir övertagen av en demon, skyfflar i mig mat tills jag får magknip och behöver kräkas (för att få bort magknipet).
Har jag stora motgångar vill jag söka mig till maten för tröst.
Har varken hetsätit eller tröstätit på 3½ år. Var sjukt nära i somras. Motgångs-perioder. Den där lilla sista knuffen så jag trillar dit sker lyckligtvis aldrig!