Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-03, 16:19   #4846
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Forslund Visa inlägg
http://www.introduce.se/foretag/g5-e...ari-mars-2014/

Känns allmänt som bolag med exponering mot Ryssland/Ukraina fortfarande avskräcker. Men en omsättningstillväxt på 45% (preliminära uppgifter) under ett kvartal är ju inte fy skam. Om läget mellan Ryssland och Ukraina tilltar kommer förmodligen både kort och långsiktiga ägare försöka minska risken genom att sälja av. Utsikterna verkar annars vara mycket goda, tror dock att kursen hålls nere huvudsakligen av konflikten.

Kan ju även tillägga att en förflyttning från Aktietorget till First North har varit på tapeten under en längre period. En finare lista bör alltså locka till sig fler och större investerare. Jag tror att denna omlistning kommer ske någon gång under 2014.
Hm, ja precis har läst den med. De säger ju att allt material finns i andra länder, men vad händer med spelutvecklingen om kontoret måste stängas ned i ukraina?
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-04, 02:21   #4847
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag skriver ju mycket allmäna svar till dig svag74, men aldrig några rekommendationer

Här är exponeringar jag själv tror på framöver:

* Frontier marknader, la nyss in en köporder på (Schroder ISF Frontier Markets Eq A , FIM Frontier B)

* Läkemedelsbolag, speciellt med exponering mot Kina (Jag äger Novo Nordisk)

* Stockholmsbörsen, även positiv till SEK

* Shipping är en utbombad sektor (Jag äger ODIN Maritim)

* Svenska banker går riktigt bra, värderingen börjar bli hög men fortfarande hyffsat attraktivt (jag äger SEB)
OK, dags att följa upp (i lokal valuta, kan skilja något i SEK). Det har trots allt varit en turbulent period sen dess med Ryssland/Ukraina.

Schroder ISF Frontier Markets Eq A: +8.38%
FIM Frontier B: +5.11%
Novo Nordisk: : +0.66%
Stockholmsbörsen (SIXR): +1.5%
ODIN Maritim: -1.78%
SEB: 5.6% (inkl utdelning)

Genomsnitt: 3.25% avkastning under perioden.
Gammal 2014-04-04, 15:57   #4848
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
Bra dag detta OMX upp 0,44 - men mitt snitt ligger på 2
Gammal 2014-04-04, 16:05   #4849
svag74
Registered User

svag74s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
OK, dags att följa upp (i lokal valuta, kan skilja något i SEK). Det har trots allt varit en turbulent period sen dess med Ryssland/Ukraina.

Schroder ISF Frontier Markets Eq A: +8.38%
FIM Frontier B: +5.11%
Novo Nordisk: : +0.66%
Stockholmsbörsen (SIXR): +1.5%
ODIN Maritim: -1.78%
SEB: 5.6% (inkl utdelning)

Genomsnitt: 3.25% avkastning under perioden.
Schroder har gått sanslöst bra i år - själv är jag 9.04% upp sedan jag köpte den. Synd jag bara satte 10k, men å andra sidan har jag inte behövt ligga vaken om nätterna och oroa mig över den
Frågan är hur länge den kan fortsätta liksom, det är ju spikrakt upp mot skyarna.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-04, 16:17   #4850
svag74
Registered User

svag74s avatar

Hmm, inser just att jag, som kört hårt med hedgefonder, kanske har missat den bästa av alla.
Brummer Multi-Strategy.
Den har ju funnits i 10 år, och inte gått back ett enda av dem!
Sämsta året är 3.1%, och bästa är 12.8%.
Efter avgifter givetvis.
Det är fan asgrymt!

Och hoppar man på 2XL varianten (som bara funnits i 5 år, men det är samma fond fast med belåning), så blir det ju ännu mer avkastning.

Vet varför jag missat dessa förut dock, det är insättningsavgiften på 1% som gjort att jag vänt i dörren, men nu ska jag nog sätta en bra slant där, i 2XL, och det kommer kännas jäkligt tryggt
Gammal 2014-04-04, 17:42   #4851
Tomas W
Nambla-SYD

Tomas Ws avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Hmm, inser just att jag, som kört hårt med hedgefonder, kanske har missat den bästa av alla.
Brummer Multi-Strategy.
Den har ju funnits i 10 år, och inte gått back ett enda av dem!
Sämsta året är 3.1%, och bästa är 12.8%.
Efter avgifter givetvis.
Det är fan asgrymt!

Och hoppar man på 2XL varianten (som bara funnits i 5 år, men det är samma fond fast med belåning), så blir det ju ännu mer avkastning.

Vet varför jag missat dessa förut dock, det är insättningsavgiften på 1% som gjort att jag vänt i dörren, men nu ska jag nog sätta en bra slant där, i 2XL, och det kommer kännas jäkligt tryggt
Inte så insatt i fonder som är belånade, men kommer 2XL att stiga dubbelt så mycket som vanliga men även sjunka dubbelt så mycket vid nergång?
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-04, 18:11   #4852
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Och jag kunde inte låta bli att köpa nya bear när kursen gick upp under dagen. Har inte sålt av dem så nästa vecka blir intressant, tror på att det kommer en dipp snart (hade jag sålt i slutet på dagen hade jag gått 5.5% plus, men tänker jag håller lite grann till på dem).
Gammal 2014-04-04, 20:31   #4853
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas W Visa inlägg
Inte så insatt i fonder som är belånade, men kommer 2XL att stiga dubbelt så mycket som vanliga men även sjunka dubbelt så mycket vid nergång?
Ungefär så, det blir större svängningar åt bägge håll, men den är ju ganska stabil i sitt grundutförande, och gått upp 10 år i rad, så känns inte som nån överdriven risk att välja just 2XL.
Fast 2014 kanske blir första året den går back, det vet man ju aldrig ...
Gammal 2014-04-04, 21:07   #4854
tomccc
Kärlek

tomcccs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Ungefär så, det blir större svängningar åt bägge håll, men den är ju ganska stabil i sitt grundutförande, och gått upp 10 år i rad, så känns inte som nån överdriven risk att välja just 2XL.
Fast 2014 kanske blir första året den går back, det vet man ju aldrig ...
Som du säger, historisk avkastning garanterar inte framtida framgång. Med det sagt, köper du dem via brummers egna handelsplattform betalar du ingen köpavgift.
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-07, 08:56   #4855
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Hur långt går dippen tro? Jag släppte vid 1359. Även om det mest var tur så är ju ändå en vinst på 16% på faktiskt några timmars börstid ganska glädjande. Inget långsiktigt och inte något att ha som bas i investeringarna, utan mest kul att få ett snabbt resultat. Nu tar jag ut en del pengar och sätter i avanza istället och kör på aktieplacering.
Gammal 2014-04-08, 09:55   #4856
speedy83
Registered User

speedy83s avatar

Reg.datum: Dec 2010
Nu har jag sålt av lite swedbankfonder som jag haft liggande av ren rutin och har några småkronor att handla för.

Velar mellan att gå in i H&M eller sätta dem i zero eller spiltan invest. Ett tredje alternativ vore ju att köpa lite i två av dem.

Vad hade ni gjort med en 10-15k? har ingen jättebrådska att få ut pengarna utan har för avsikt att låta dem ligga.
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 10:19   #4857
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Nu har jag sålt av lite swedbankfonder som jag haft liggande av ren rutin och har några småkronor att handla för.

Velar mellan att gå in i H&M eller sätta dem i zero eller spiltan invest. Ett tredje alternativ vore ju att köpa lite i två av dem.

Vad hade ni gjort med en 10-15k? har ingen jättebrådska att få ut pengarna utan har för avsikt att låta dem ligga.
Kanske en hedge, om du inte är ute efter riktigt stora risker?

https://www.avanza.se/placera/redakt...med-turbo.html

Fan skulle precis in och köpa lite fonder här på morgonen, men så står det överallt om ny krigsrisk och ökade oroligheter i Ukraina ... kanske bäst hålla sig lugn. Fast å andra sidan kan de väl hålla på där inbördes och bråka, och rykten om att Putin ligger bakom allt, i flera år till ...

Senast redigerad av svag74 den 2014-04-08 klockan 10:20.
Gammal 2014-04-08, 14:00   #4858
Emil Brännmark
Registered User

Reg.datum: Dec 2012
Hedgefonder är inte något allmänt erkänt bra placeringsalternativ imo...
Gammal 2014-04-08, 14:33   #4859
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Emil Brännmark Visa inlägg
Hedgefonder är inte något allmänt erkänt bra placeringsalternativ imo...
Nej finns mycket skit där, precis som övriga typer av fonder.
Man får nog försöka hitta någon förvaltare som lyckats väl en längre tid, och bevisligen har en hyfsad strategi som klarar både upp och nedgångar.

Såg ett roligt exempel i en artikel idag, i affärsvärlden tror jag det var.
En hedgefond som gjorde lite reklam för hur bra de var just då, februari 2012, när vi stod inför en kommande stor nedgång ... ehm ...
Blev nyfiken hur illa det måste ha gått, så kollade upp kursen, och medan börsen gått 30% sedan dess, så har deras hedge tappat 40%.
Så ja, hoppar man på fel fond kan det gå fullkomligt åt skogen.
Gammal 2014-04-08, 16:01   #4860
ChrisDEFC
Registered User

ChrisDEFCs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg

Just idag skulle jag köra på spiltan men en mix av hm och zero funkar säkert på sikt. Men med tanke på det höga läget på börsen, osäkerheten och att sommaren börjar närma sig så hade jag siktat på cicero avkastning Räntefond i väntan på en sättning i marknaden och sen handlat index eller enskilda aktier. Men det beror ju mycket på vad du själv tror om marknaden för ingen vet ju säkert vad som komma skall.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.