Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-01-15, 22:41   #466
Luddsson
Banned User

Reg.datum: Sep 2015
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Antinutritenter i vegetabilier kan ge hudproblem

https://openbiotechnologyjournal.com...E/68/FULLTEXT/

Jag har ändrat åsikt genom åren och anser att de flesta borde äta mycket mindre vegetabilier och mer animalier.
Kan man läsa mer om detta någonstans? Är ju extremt politiskt inkorrekt med allt miljötjafs..
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-16, 00:25   #467
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Antinutritenter i vegetabilier kan ge hudproblem

https://openbiotechnologyjournal.com...E/68/FULLTEXT/

Jag har ändrat åsikt genom åren och anser att de flesta borde äta mycket mindre vegetabilier och mer animalier.
Liver King saiyan mode - Liver King Grub!

Närå, men iaf jag blir inte lika uppblåst i magen av mycket kött som mycket grönsaker och framförallt allt med vete. Tror jag iaf. Lätt att dra enkla slutsatser när man inte har full koll på vad man stoppar i sig..
Gammal 2023-01-16, 16:50   #468
Luddsson
Banned User

Fan, jag känner mig grundlurad. I https://www.styrkelabbet.se/vilken-m...st-naringsrik/ är ju fisk,ägg och kött mycket bättre än grönsaker. Jag trodde det var tvärtom:p

Vilket kött är bäst? Ganska dyrt ändå. Färs?
Gammal 2023-01-16, 16:59   #469
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Kött ger inte bara mer av nästan alla näringsämnen, du tar dessutom upp dem och kan utnyttja den mycket bättre, utan antinutrienter med potentiella negativa effekter.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-16, 17:10   #470
Luddsson
Banned User

Men vafan. Det är ju sinnessjukt. Är tvärt emot allt som står på typ livsmedelsverket och allmänna rekommendationer. Här aktivt undvikit kött, smör och, på det senaste, mesta delen mejeri för att jag trott det varit bättre att ersätta det med vegetabiliska saker. Ska definitivt prova att äta mer kött. Blir inte förvånad om jag har lågt järnvärde. Kan man slippa vara uppblåst i tre timmar efter måltid hade det varit skönt.. Men vilka grönsaker borde man kanske äta och hur mycket, ungefär?
Gammal 2023-01-16, 19:05   #471
EnergiÖverskott
Registered User

Reg.datum: Jan 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Men vafan. Det är ju sinnessjukt. Är tvärt emot allt som står på typ livsmedelsverket och allmänna rekommendationer. Här aktivt undvikit kött, smör och, på det senaste, mesta delen mejeri för att jag trott det varit bättre att ersätta det med vegetabiliska saker. Ska definitivt prova att äta mer kött. Blir inte förvånad om jag har lågt järnvärde. Kan man slippa vara uppblåst i tre timmar efter måltid hade det varit skönt.. Men vilka grönsaker borde man kanske äta och hur mycket, ungefär?
Du behöver inte äta en enda grönsak. Kött, ägg och lite inälvsmat ibland så har du den mest optimala maten näringsmässigt there is. Om du vill äta grönsaker så ät de du tycker bäst om som kommer överens med din kropp och mage. Men det behövs inte en enda grönsak.

animalier > vegetabilier ur alla synpunkter egentligen.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-16, 19:09   #472
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Jag hade uteslutit allt vad grönsaker, fullkornsprodukter och bönor/linser heter några veckor och se hur det känns.

Eventuella kolhydrater = sådana med så lite fibrer som möjligt. Vitt ris, vitt bröd, t ex. Kanske lite bär och någon lättsmält frukt som banan.

Märker du skillnad (vilket jag tror) kan du försiktigt introducera lite grönsaker i taget om du vill. Men du behöver inte.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2023-01-16, 19:35   #473
Luddsson
Banned User

Citat:
Jag hade uteslutit allt vad grönsaker, fullkornsprodukter och bönor/linser heter några veckor och se hur det känns.

Eventuella kolhydrater = sådana med så lite fibrer som möjligt. Vitt ris, vitt bröd, t ex. Kanske lite bär och någon lättsmält frukt som banan.

Märker du skillnad (vilket jag tror) kan du försiktigt introducera lite grönsaker i taget om du vill. Men du behöver inte.
Tack så jättemycket

Kan jag borde jag fortfarande konsumera mejerier? Jag har precis köpt en laktosfri yoghurt, fullfet, enkelt att äta efter träning. Kanske 0,5 L per dag.

Och, har jag förstört mina tarmar och hy för gott tror du? Eller kommer det återställas om nu kosten hjälper

Senast redigerad av Luddsson den 2023-01-16 klockan 19:36.
Gammal 2023-01-16, 19:51   #474
EnergiÖverskott
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Tack så jättemycket

Kan jag borde jag fortfarande konsumera mejerier? Jag har precis köpt en laktosfri yoghurt, fullfet, enkelt att äta efter träning. Kanske 0,5 L per dag.

Och, har jag förstört mina tarmar och hy för gott tror du? Eller kommer det återställas om nu kosten hjälper
Testa utan mejerier ett tag och introducera sedan på samma sätt grub föreslog med grönsaker är en bra ide tycker jag.

Skickat från kunskapens oändliga källa.
Gammal 2023-01-16, 19:53   #475
EnergiÖverskott
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Testa utan mejerier ett tag och introducera sedan på samma sätt grub föreslog med grönsaker är en bra ide tycker jag.

+ att hyn och tarmarna läker. Sedan märker när du eventuellt introducerar grönsaker etc igen vad som triggar dessa problem, på så sätt blir den enkelt att sedan ha en kost bestående enbart av sådant du mår bra av.

Gammal 2023-01-16, 19:55   #476
Luddsson
Banned User

Citat:

Inte ens vanlig yoghurt? Vad ska jag äta då haha :P Jag har lagt fram lax, ryggbiff ägg och smör till imorgon och veckan. Middagen blev en stor omelett i stekt i smör. Men det är lite dyrare än min kost på havregryn och linser. Får botanisera bland köttet och fisken och hitta saker till okej pris.

Tänk en dag såhär, hur kan det se ut:

Löpning
Frukost?
Lunch?
Löpning/styrka/vila)
Middag?
Kvällsmat?

Citat:
+ att hyn och tarmarna läker. Sedan märker när du eventuellt introducerar grönsaker etc igen vad som triggar dessa problem, på så sätt blir den enkelt att sedan ha en kost bestående enbart av sådant du mår bra av.

Citat:

Vad är det som ger eksemet i grönsaker? När jag tänker eftöers så har jag haft typ eksem i ansiktet sen jag blev vegatarian och visste inte vad jag höll på med år 2018, sen började jag äta kött men åt hela tiden vrålmycket kål, bönor, och sånt.

Senast redigerad av Luddsson den 2023-01-16 klockan 20:00.
Gammal 2023-01-16, 21:04   #477
Luddsson
Banned User

Citat:

Kan man läsa mer om det här någonstans?(känns som alla sidor om det här är lite halvovetenskapliga..). En helt ny värld med animalier för mig
Gammal 2023-01-16, 21:29   #478
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Jag vet inte vad du menar med "det här" riktigt. Det där är bara tips jag tror din mage skulle må bra av efter att du tryckt i den kilovis med osmältbara grönsaker i veckan under lång tid trots att den protesterat.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2023-01-16, 21:31   #479
Luddsson
Banned User

Det är verkligen något helt annaott än det jag gjort under åratal. Svårt att ens börja med att lägga upp på tallriken utan grönsaker haha. Blir mest bara kött och ägg. Det är ju jättegott i och för sig så det har jag noll problem med. Men är mejerier bra för magen?
Gammal 2023-01-16, 21:41   #480
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Beror på om du har problem med mjölksocker eller inte. Har du inte det eller använder laktosfritt är de neutrala eller positiva, särskilt syrade sådana.

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:50.