Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-01, 19:07   #466
NNIF
Banned User

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Februari Visa inlägg
Där jag tränar nu finns verkligen allt jag behöver, om det är vikter och sådär du tänker på?

Det är mycket att öka med 2,5 kg men jag har aldrig ens funderat på mindre ökningar Det sitter nog kvar efter att jag körde SL 5x5, då ökade man ju alltid med 2,5 kg. Mindre ökningar vore dock möjligt för vi har vikter på 0,5 kg också
Citat:
Jag hade med glädje kommit dit om det inte vore för att Uppsala ligger så långt iväg
okej! Men då skulle du ju kunna köra som stronglifts 5x5 men öka i steg om 1kg i bänkpress/militärpress och 2.5kg i mark/böj :-)

Jag själv ökar min bänkpress ibland i steg om endast 1kg.. typ 110 -> 111 kg

inte omöjligt att jag gör en resa till västkusten för att träna med lite people där man blir ju helt till sig av tjejer som vill lyfta tungt och vet att det är "the way", inget isoleringstrams och skit!
NNIF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 19:13   #467
Februari
Registered User

Februaris avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
okej! Men då skulle du ju kunna köra som stronglifts 5x5 men öka i steg om 1kg i bänkpress/militärpress och 2.5kg i mark/böj :-)

inte omöjligt att jag gör en resa till västkusten för att träna med lite people där man blir ju helt till sig av tjejer som vill lyfta tungt och vet att det är "the way", inget isoleringstrams och skit!
Så skulle jag kunna göra Hur ser det ut sen om man vill tävla, är det ökningar om 2,5 kg som gäller då eller akn man göra ett lyft på exempelvis 41 kg?

Ah, ska du neråt får vi köra ett pass!
Kroppsvikt 50.1 kg med 5 veckor kvar av bulken sen får vi se.
Journalen
Februari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 19:16   #468
NNIF
Banned User

Citat:
Så skulle jag kunna göra Hur ser det ut sen om man vill tävla, är det ökningar om 2,5 kg som gäller då eller akn man göra ett lyft på exempelvis 41 kg?

Ah, ska du neråt får vi köra ett pass!
jag tror det är 2.5kg som gäller såvida du inte ska ge dig på att slå ett rekord! Då får man öka i mindre steg :/

tack, jag måste bara säga att jag är nog ett riktigt fan till dig!
Gammal 2013-01-01, 20:11   #469
Februari
Registered User

Februaris avatar

Citat:
jag tror det är 2.5kg som gäller såvida du inte ska ge dig på att slå ett rekord! Då får man öka i mindre steg :/

tack, jag måste bara säga att jag är nog ett riktigt fan till dig!
Klart jag ska slå rekord! Haha, nej kanske inte riktigt än

Åh, vad roligt! Då får du komma och heja på mig om jag lyckas ta mig till SM
Journalen
Gammal 2013-01-01, 21:11   #470
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Var det tangerat PB i både böj och bänk i samma pass där?

Om du tyckte böjen på 80kg såg ut som skit och att tekniken var havererad så har du säkert några kilo till i dig redan nu. Jag tyckte det såg kanon ut!

Angående militärpressar så kan man ställa en foten lite framför den andra (istället för precis bredvid) så blir man inte tvungen att kompensera dålig rörlighet i bröstrygg/axlar med att översvanka. Inte för att jag tyckte du gjorde det på filmen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 21:44   #471
NNIF
Banned User

Citat:
Klart jag ska slå rekord! Haha, nej kanske inte riktigt än

Åh, vad roligt! Då får du komma och heja på mig om jag lyckas ta mig till SM
om du tar dig till SM så ska jag vara din coach och hjälpreda med!
(om inte någon från uppsala gör det dvs)
Gammal 2013-01-01, 22:40   #472
Februari
Registered User

Februaris avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Var det tangerat PB i både böj och bänk i samma pass där?

Om du tyckte böjen på 80kg såg ut som skit och att tekniken var havererad så har du säkert några kilo till i dig redan nu. Jag tyckte det såg kanon ut!

Angående militärpressar så kan man ställa en foten lite framför den andra (istället för precis bredvid) så blir man inte tvungen att kompensera dålig rörlighet i bröstrygg/axlar med att översvanka. Inte för att jag tyckte du gjorde det på filmen.
Nej, varken i bänk eller böj faktiskt. Jag tyckte bara det kändes bra i knäböjen den dagen och bestämde mig för ett andra försök på 80 kg. Jag har provat innan men misslyckats så det var skönt att sätta den äntligen. Det behövdes för självförtroendet Efter böjen körde jag då bänkpress och en jag snackat lite med på gymmet sa till mig efter mitt första set på 35 "Du har bra teknik och det där såg inte jättetungt ut så du kan nog lasta på lite mer". Då tog jag tillfället i akt och bad honom passa så att jag kunde sätta 40 kg

Tack för kommentaren angående böjen också, jag behöver nog inte vara så missnöjd med tekniken där verkar det som

I militärpress har jag aldrig provat att stå så som du beskriver men jag har sett andra göra det. Vore kanske värt att prova
Journalen
Gammal 2013-01-01, 22:47   #473
mrbomp
Registered User

mrbomps avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:

Funkar inte detta är länken: http://youtu.be/1vnBMwa7WwM

Knäböj från häromdagen. Sista setet på 70 kg. Tacksam för kritik!
Riktigt fin teknik i böjen! Keep it up
mrbomp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 22:50   #474
Februari
Registered User

Februaris avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mrbomp Visa inlägg
Riktigt fin teknik i böjen! Keep it up
Tack!
Ah, I will!
Journalen
Gammal 2013-01-01, 22:52   #475
Squamata
Ceviche

Reg.datum: Nov 2008
Citat:

Du min herre gjorde precis min dag, detta ska jag prova! Försöka se de lite långsiktig istället för kasta på och bli besviken av hur mkt tyngre de blir med 5kg som jag alltid försöker med><..

Journal> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=215431
Squamata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 22:56   #476
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Jag har sett att du frågat lite om upplägg och sånt och vill ge mina fem cent.
Först genom en länk som Mapa har skrivit ihop i sin blogg om RTS och träningsprinciperna där, den rekommenderar jag att läsa igenom, även om du inte väljer att köra på hela upplägget så finns det ett och annat nyttigt att tänka på. http://robin.teambodyscience.se/2012...att-bli-stark/

Som jag tränar just nu har jag 3 övningar för böj och mark, samt 6 övningar för bänk. Dessa fördelas på 4 träningsdagar. I böj kör jag ena passet böj utan bälte, andra passet böj med paus i botten (typ 2-4 sekunder) och tredje passet goodmornings eller frontböj. I mark vanlig mark utan bälte, mark med gummiband (som alltså dras ut när jag lyfter, det blir tyngre och tyngre motstånd ju högre stången kommer) samt raka eller rumänska mark. Nåväl, varje övning är vald för ett syfte att träna vart just min svaghet sitter. Pausböjarna fokuserar på bottenstyrka. Gummibandsmark gör att jag måste dra explosivt från botten för att orka låsa ut i toppen.
Du borde tänka på samma sätt. Jag tror att pausböj skulle vara en bra övning för dig, den är bra för att lära sig teknik också. Så istället för ena dagen tung böj andra dagen lättare böj, kör vanlig böj och pausböj. Samma sak i mark och bänk. Fundera på vart dina svagheter i lyften finns och sök efter övningar som jobbar på dem svagheterna. Lätt förklarat tänk att om du tvingar ett lyft att spendera lång tid i ett visst läge så tränar jag just det läget hårdast. Höga reps i tycker jag är bra för typ mellanläget, paus är bra för botten och gummiband eller kedjor på stången är bra för toppen.

Citat:
Och har du tips på nån bra övning för baksida axlar? Jag har i princip alltdig bara kört militärpress för axlarna samt lite sidolyft.. Vaderna struntar jag nog i dock, det känns inte som att de begränsar på något vis. Men jag tänker kanske fel.
Baksida axlar är sjukt viktigt för bänken och nåt många tjejer missar eller slarvar med. Överlag så tror jag tjejer slarvar med många komplement som skulle gynna deras bänkpress. Vi har många nackdelar med bänken iom att vi har mindre muskelmassa och sämre förutsättningar att bygga överkropp än underkropp (jämfört med killar alltså). Jag kan tycka att det då är ännu mer viktigt att träna upp hela sin överkroppsstyrka, för att kunna öka i bänken. Så fram, ut och baksida axlar, latsen, trapzen, pecsen, och armar.
Kör hantellyft åt sidan men med överkroppen framåtböjd (jag brukar ibland lägga pannan mot en bänk för att kunna hålla kroppen still). http://www.exrx.net/WeightExercises/...eralRaise.html
Kör drag med rep från en cablecross uppifrån. http://www.exrx.net/WeightExercises/...wStirrups.html
Omvända flyes är också en dödande övning. http://www.exrx.net/WeightExercises/...eralRaise.html
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 22:56   #477
Februari
Registered User

Februaris avatar

Försöker lära mig att lägga in youtubeklipp..
Journalen

Senast redigerad av Februari den 2013-01-01 klockan 22:56. Anledning: Och det gick! Äntligen kan jag! :D
Gammal 2013-01-01, 22:58   #478
NNIF
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Squamata Visa inlägg
Du min herre gjorde precis min dag, detta ska jag prova! Försöka se de lite långsiktig istället för kasta på och bli besviken av hur mkt tyngre de blir med 5kg som jag alltid försöker med><..
varför var det så klurigt att komma på att man faktiskt kan höja med mindre än 5kg?
Gammal 2013-01-01, 23:01   #479
Squamata
Ceviche

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
varför var det så klurigt att komma på att man faktiskt kan höja med mindre än 5kg?
1. Jag är blond

2. Jag har alldeles för länge kört pump/kontakt trams och nyligen börjat med progression för o faktiskt bli lite starkare, så är lite nytt för mig att tänka innan man slänger på vikter =P..

Journal> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=215431
Squamata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 23:09   #480
NNIF
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Squamata Visa inlägg
1. Jag är blond

2. Jag har alldeles för länge kört pump/kontakt trams och nyligen börjat med progression för o faktiskt bli lite starkare, så är lite nytt för mig att tänka innan man slänger på vikter =P..
haha visst du, läste i din journal att du dunkade på en tvåa 140 i bengt och ser ut som en kroppsbyggarproffs

men men, detta är februaris journal så vill du något skriv i min ist =)

Senast redigerad av NNIF den 2013-01-01 klockan 23:10.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:46.