Citat:
Ursprungligen postat av XXXL
Det hela låter bra på papper men vad händer när de väl blir känslor?
|
Premissen var (väl) att det
bara handlade om en önskan att få ligga med någon som råkar vara en bra vän. Det behöver inte uppstå känslor (av den natur som jag utgår från att du syftar på).
Jag har en sådan vänrelation just nu där vännen ifråga vet om detta. Sen "några till" som inte är medvetna (men där kanske vissa misstänker sexuell attraktion - vad vet jag).
Hennes sansade reaktion till det tillfälle som klargjorde det hela har gjort att hon stigit mycket i mina ögon som vän.
Men där är inte såna känslor så jag är helt ok med att "bara" vara hennes vän. Om där finns fler möjligheter i framtiden eller inte, har ingen bäring på vår nuvarande vänskap. Dvs om jag hade kunnat förutspå framtiden och i den sett att vi bara kommer att vara vänner, hade jag fortsatt vara det. Något som inte hänt under den mentala tortyr det innebär att befinna sig i en stereotypisk/klassisk "friendzone". I en sådan bör killen, om han är 100% övertygad (vilket är vad jag menar med att "se in i framtiden"), överge relationen (ex: jennis killkompis som tidigare varit på tapeten) efter insikt.
Där finns givetvis fler sådana här relationer till bekanta och andra vänner, men de har jag inte klickat med så bra som den här tjejen att jag känner mig bekväm (eller nån som helst anledning till) att ta upp det. Kan inte gå runt o berätta för varenda tjej man träffar om man kan tänka sig att / vill ligga med dem :P
Någon som fortsätter vara exakt samma person före och efter ett sådant klargörande är en riktig vän. Det gäller då förstås båda parter. Visst kan man förvänta sig en kraftig reaktion. Men om det märks att det verkligen inte spelar nån roll så är det ett väldigt bra vänmaterial (med eller utan potential för sex).
Vad det handlar om här är något som är några magnituder svårare att hitta än sex.
Inb4 jag återigen får höra att jag är kär. Lol på det i förväg