Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-12-04, 21:48   #4486
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Den där överenskommelsen om första säkra land då?
Du tänker på Dublinförordningen, men den står inte över mänskliga rättigheter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dublinf%C3%B6rordningen
Gammal 2023-12-04, 23:20   #4487
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Du tänker på Dublinförordningen, men den står inte över mänskliga rättigheter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dublinf%C3%B6rordningen
Då verkar Dublinförordningen vara fullständigt värdelös.
Gammal 2023-12-05, 08:25   #4488
G.W
Registered User

G.Ws avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Då verkar Dublinförordningen vara fullständigt värdelös.
Välkommen till politiken min son.

Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-05, 09:19   #4489
Magnus N
Skånsk

Reg.datum: Jan 2004
Mycket om inte allt av dessa rättigheter/förordningar etc handlar om vilja. Går hur bra som helst att ignorera dessa om politikerna vill och vågar, därav synd vi haft så klena ledare senaste årtionden
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-05, 09:43   #4490
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Reg.datum: Aug 2001
Lösningen förefaller vara att återinföra tjänstemannaansvar.
Då kanske vi motverkar ledare som mutas att köra sina länder i botten.
Gammal 2023-12-05, 16:40   #4491
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle Visa inlägg
Rätt att söka asyl, ja. Men se flesta länder har lagar som säger att man inte får befinna sig i landet utan giltig legitimation/pass. Så då ska de åka ut direkt.
Där är ett problem då de gör sig av med sina pass, så vart är ut? När skall det verkställas och av vem?

Jag ser ärligt talat inte några möjliga realistiska lösningar som inte kräver fascism, rasism och brott mot mänskliga rättigheter.
Gammal 2023-12-05, 18:21   #4492
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

Reg.datum: Feb 2023
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Där är ett problem då de gör sig av med sina pass, så vart är ut? När skall det verkställas och av vem?

Jag ser ärligt talat inte några möjliga realistiska lösningar som inte kräver fascism, rasism och brott mot mänskliga rättigheter.
Sätt dom på en båt på Atlanten.
Alternativt sätt dom i förvar på en ö. Låt det bli känt vad som händer om man befinner sig i Sverige utan papper.
bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-06, 09:24   #4493
Magnus N
Skånsk

"USA får obehindrad tillgång till 17 olika svenska militärbaser.

Det står klart efter att ländernas försvarsministrar inatt undertecknade ett försvarssamarbetsavtal i Pentagon."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/n...gnerat--nx1b1t

Dock ska detta röstas igenom

"För att avtalet ska träda i kraft behöver riksdagen ratificera med tre fjärdedelars majoritet. Dessutom behöver flera lagar korrigeras. Pål Jonson hoppas att avtalet ska börja gälla under nästa år."
Gammal 2023-12-06, 19:01   #4494
Magnus N
Skånsk

https://www.gp.se/nyheter/sverige/re...3-e645fb1c0ae2

"Regeringen och Sverigedemokraterna har de senaste veckorna förhandlat om en uppdatering av Tidöavtalet, av vissa kallat "Tidö 2.0". Bland annat har företrädare setts på statsministerns residens på Harpsund.

Nu har man kommit överens om ett ny punkt i avtalet som innebär att Konjunkturinstitutet (KI) ska räkna på de "ekonomiska nettoeffekterna av migrationen till Sverige under modern tid"."

Mycket bra, kanske de äntligen kan få svart på vitt vad som gäller.
Gammal 2023-12-06, 19:18   #4495
Lucipha
Registered User

Luciphas avatar

Reg.datum: Aug 2002

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-07, 06:49   #4496
40plus
Registered User

40pluss avatar

Reg.datum: Mar 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
https://www.gp.se/nyheter/sverige/re...3-e645fb1c0ae2

"Regeringen och Sverigedemokraterna har de senaste veckorna förhandlat om en uppdatering av Tidöavtalet, av vissa kallat "Tidö 2.0". Bland annat har företrädare setts på statsministerns residens på Harpsund.

Nu har man kommit överens om ett ny punkt i avtalet som innebär att Konjunkturinstitutet (KI) ska räkna på de "ekonomiska nettoeffekterna av migrationen till Sverige under modern tid"."

Mycket bra, kanske de äntligen kan få svart på vitt vad som gäller.
Fy fan vad rasistiskt att räkna på det istället för att bara anta att det är en plusaffär eftersom halvmannen Betnér och någon S-kopplad tankesmedja minsann sagt detta.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-07, 08:55   #4497
tomten1
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
När han fick jobbet på Tesla var han stolt över att jobba på ett företag som stod för framtid och utveckling. Nu har Olof Sjöström strejkat en dryg månad. För DN berättar han om sina villkor på företaget.
– Vi har inga löneförhandlingar utan man blir bedömd på en skala 1–5.

Elbilsteknikern Olof Sjöström i Umeå tar emot samtalet i sin elbil, en fem år gammal Hyundai Ioniq. Egentligen vill han köra Tesla men inflationen och räntan har satt stopp för inköpet. För några år sedan jobbade han på en verkstad där han renoverade och servade Scanialastbilar. Olof Sjöström som gillar utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle tyckte elektrifieringen inom lastbilsbranschen gick för långsamt.

– Jag är intresserad av elbilar och ny teknik. Tesla ligger i framkant. Jag valde att satsa och se hur det går, säger han.

Men först var han lite tveksam. Hans fackliga engagemang inom IF Metall gjorde att han funderade extra kring avsaknaden av kollektivavtal. Ett huvudbry som nu är orsaken till att han och andra IF Metallmedlemmar gått ut strejk mot elbilsjätten.

Olof Sjöström framhåller de djupa kunskaper om elbilar som han fått under sina tre år på Tesla. Som tekniker har han fått vara delaktig i hela processen under felsökningar. Och utvecklingen går hela tiden framåt.

– Det som var sant i går behöver inte vara sant i dag, säger Olof Sjöström.

Däremot fungerar inte arbetsmiljöarbetet.

– Ingen har koll på arbetstidslagen eller arbetsmiljölagen. Chefer har inte koll på vilka kemikalier vi jobbar med och inga riskbedömningar görs.

– Men största problemet är att ingen vågar lyfta bristerna i arbetsmiljön, säger Olof Sjöström.

Just tystnaden på arbetsplatsen är något han återkommer till. Avsaknaden av tryggheten som kollektivavtalet ger, menar han, gör att många inte vågar yttra sig eller ha en åsikt om det som är mindre bra.

– Grundtryggheten finns inte, folk kan få sluta från en dag till annan. Det är inte omöjligt att de säger upp alla som strejkar för att slippa skriva avtal, säger han.

Olof Sjöström är en av nio strejkande på Teslas verkstad i Umeå, en av de orter där facket lyckats mobilisera flest medlemmar till konflikten.

Teslas företrädare är tydliga med att de inte är intresserade av att teckna kollektivavtal, varken i Sverige eller i något annat land. Hittills har förhandlingarna med IF Metall inte tagit parterna närmare varandra.

Elbilsjätten har hävdat att företaget erbjuder likvärdiga eller bättre avtal än kollektivavtalet.

– Vi tjänar hyfsat, jag uppskattar att snittlönen för oss ligger runt 35 000 kronor i månaden. Men i slutändan är det chefen som sätter lönen, vi har inget inflytande, säger Olof Sjöström.

Han förklarar att systemet som lönerna sätts utifrån bygger på en femgradig skala där de som hamnar på treor är duktiga medarbetare som presterar bra.

– Det är ingen förhandling utan man blir inkallad och får veta vilken poäng man får. Senast hamnade jag på en trea och fick två procents löneökning.

Enligt Olof Sjöström så innebär en etta i princip att personen får sluta på Tesla. De som hamnar på nivå två ska också vara i onåd och har ögonen på sig från chefen.

– De som hamnar högt som på fyror har gjort något riktigt bra eller kanske varit inställsamma. För att nå upp till en femma vet jag inte vad man ska ha uppfunnit, säger han.

– Men ett stort problem är att ingen riktigt förstår det godtyckliga lönesystemet.

Hur ser det ut med pensionen på Tesla?

– Från 25 års ålder betalas tjänstepension in, 4,5 procent av inkomsten. Kollektivavtalet innebär också 4,5 procent men där finns också deltidspension som ger ytterligare 2,1 procent, det har vi inte.

– Vi har ingen arbetstidsförkortning heller.

Övertidsersättningen?

– Den är bra, vi får mer än kollektivavtalet eftersom den räknas ut procentuellt utifrån månadslönen, säger Olof Sjöström.

Ni erbjuds aktier i företaget?

– Jag fick 8 000 dollar i aktier när jag började som betalats ut under fyra år. Men det räcker med att Elon Musk twittrar något konstigt så dyker aktiekursen.

– Har man gjort ett bra arbete kan man få något som kallas Performance award, sist fick jag 500 kronor. Det kan man välja att få i aktier. Jag har inte blivit rik på aktierna men de som jobbat längre har nog gjort sig en hacka.

Låter som att Tesla erbjuder hyfsade villkor?

– Visst, jobbar man mycket övertid blir det pengar. Men problemet är brist på trygghet och inflytande. Folk vågar inte yttra sig kritiskt.

Du väljer att prata öppet om att du strejkar. Riskerar du din framtid på Tesla?

– Jag tar den risken, det kan säkert slå tillbaka på mig. Det är fullt möjligt att de sätter press på mig, men jag vill kunna berätta sakligt utan att riskera något, säger Olof Sjöström.

– Min dröm är att jobba på ett Tesla med kollektivavtal. Utländska företag ska inte få komma hit och göra hur fan de vill.

Dagens Nyheter har sökt Tesla.
https://www.dn.se/ekonomi/teslamedar...etsmiljolagen/

Senast redigerad av tomten1 den 2023-12-07 klockan 09:05.
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-07, 08:57   #4498
Magnus N
Skånsk

Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Fy fan vad rasistiskt att räkna på det istället för att bara anta att det är en plusaffär eftersom halvmannen Betnér och någon S-kopplad tankesmedja minsann sagt detta.
Visst är det

Men att få med L/Kd/reinfeldt moderaterna på detta är genuint positivt. Sedan får man såklart hoppas inte hela saken begravs i något träsk på myndigheten. Men får hålla sig optimistisk
Gammal 2023-12-07, 10:06   #4499
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
"– Grundtryggheten finns inte, folk kan få sluta från en dag till annan. Det är inte omöjligt att de säger upp alla som strejkar för att slippa skriva avtal, säger han."

Har man inte kollektivavtal gäller LAS. blir man summariskt uppsagd från en dag till en annan är det ju bara olagligt. Man är ju inte rättslös bara för att man saknar kollektivavtal
Gammal 2023-12-07, 10:35   #4500
tomten1
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
"– Grundtryggheten finns inte, folk kan få sluta från en dag till annan. Det är inte omöjligt att de säger upp alla som strejkar för att slippa skriva avtal, säger han."

Har man inte kollektivavtal gäller LAS. blir man summariskt uppsagd från en dag till en annan är det ju bara olagligt. Man är ju inte rättslös bara för att man saknar kollektivavtal
Det är möjligt att kringgå LAS genom att, på finslipade sätt, få folk att sluta själva. Det är ytterst sällan människor vill bränna broar och starta en rättsprocess, istället väljer de att bara gå vidare och förhoppningsvis behålla referenser från det föregående jobbet.

Senast redigerad av tomten1 den 2023-12-07 klockan 10:37.
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:56.