Citat:
Ursprungligen postat av Ch4rles
Behövs det någon mål innan träningen? Jag tränar bäst på tom mage och undrar om det räcker med EAA.
|
Som Eddie skriver så tappar man vitsen med EAA om man ätit strax innan, men det kanske inte riktigt var vad du funderade över?! För att verkligen orka med ditt styrketräningspass så gäller det ju att du ätit nåt kolhydratrikt som fått chansen att lagras in i musklerna.
Ett exempel på upplägg när du har föreläsning 9-13:
Variant 1
- kl 20 kvällen innan: Middag utan kolhydratrestriktion
- kl 07: Träna utan att äta nåt innan, ta EAA innan (och ev efter passet)
- kl 08:15: Ät en rejäl frukost packad med både protein och kolhydrater
- kl 13: Ät lunch direkt efter föreläsningen
- kl 17: Eftermiddagsmål
- På kvällen fastar du (läs dock om min kommentar om att fasta nedan)
Variant 2
- Kl 08:15: En stadig frukost med gott om kolhydrater
- Kl 13: Träna direkt efter föreläsningen, ta EAA innan (och ev efter)
- kl 14:15: Ät en stadig lunch direkt efter passet
- kl 18: Eftermiddagsmål/middag
- Fasta på kvällen
När du har föreläsning 14-17 kan du anpassa ovanstående upplägg efter det. Men se till att du har ätit nåt kolhydratrikt
minst 3,5-4 timmar före passet (i exempel 1 ovan intas detta mål kvällen innan), och ät sen direkt efter passet samt ytterligare en gång efter ytterligare 4-5 timmar.
"Periodisk Fasta" säger ju per definition att du ska
fasta periodvis. Men det är då inget jag själv skulle göra, utan då väljer jag istället att äta nåt magert men proteinrikt. Proteinsyntesen är ju förhöjd i storleksordningen 36 timmar efter ett pass, och då tycker då jag att det känns dumt att förneka kroppen de byggstenar den behöver (nämligen aminosyrorna) under en stor del av denna period.
Citat:
Ursprungligen postat av Ch4rles
Ska kosten vara annorlunda på vilodagar?
|
Har du som mål att gå ner i vikt så är det ju lämpligt att lägga så mycket som möjligt av energirestriktionen i maten på vilodagar. Du kanske kan vara
lite restriktiv med kolhydraterna dessa dagar, men se till att du får i dig nog med protein. Och ät frukt och grönsaker.
Observera att ovanstående upplägg är hur
jag valt att tajma näringsintaget när jag haft som mål att gå ner i vikt. Eftersom jag inte fastat då så handlar det ju egentligen inte om nån periodisk fasta, men jag har tagit till mig tankarna om näringstajmingen därifrån.