Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-11, 21:49   #436
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Reg.datum: Feb 2005
När du bör bryta fastan borde Grandmaster kunna svara på.

Jag har aldrig pysslat med kaffe och sånt, så det blir vatten (+ev kreatin). Är sugen att testa EAA kring lunchtid, har dock inte blivit av.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 17:58   #437
Ch4rles
Registered User

Reg.datum: Mar 2008
Jag är intresserad av detta upplägg, men jag skulle vilja veta om det är okej att vara inkonsekvent med tiden man äter på. Mitt schema är ganska oregelbudet, vissa dagar är det föreläsning 9-13, ibland är det 14-17.
Ch4rles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 20:21   #438
Per B
Förortsbygge

Per Bs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Ch4rles Visa inlägg
Jag är intresserad av detta upplägg, men jag skulle vilja veta om det är okej att vara inkonsekvent med tiden man äter på. Mitt schema är ganska oregelbudet, vissa dagar är det föreläsning 9-13, ibland är det 14-17.
Borde inte vara nåt större problem om du kan lösa det rent praktiskt. Tanken är ju att du ska koncentrera matintaget till tiden runt träningspasset, och om det ligger på lite olika tider varje dag torde inte påverka så mycket.
Per B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 20:51   #439
Ch4rles
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Per B Visa inlägg
Borde inte vara nåt större problem om du kan lösa det rent praktiskt. Tanken är ju att du ska koncentrera matintaget till tiden runt träningspasset, och om det ligger på lite olika tider varje dag torde inte påverka så mycket.
Vad bra. Jag ska testa på det och se om det känns trevligt. Behövs det någon mål innan träningen? Jag tränar bäst på tom mage och undrar om det räcker med EAA.

Ska kosten vara annorlunda på vilodagar?
Gammal 2008-09-02, 04:37   #440
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Vad bra. Jag ska testa på det och se om det känns trevligt. Behövs det någon mål innan träningen? Jag tränar bäst på tom mage och undrar om det räcker med EAA.
EAA före passet bör tas på tom mage. Med mat i magen kommer den speciella effekten, som just fira EAA ger jämfört med intakt protein, att utebli.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 07:17   #441
Per B
Förortsbygge

Per Bs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Behövs det någon mål innan träningen? Jag tränar bäst på tom mage och undrar om det räcker med EAA.
Som Eddie skriver så tappar man vitsen med EAA om man ätit strax innan, men det kanske inte riktigt var vad du funderade över?! För att verkligen orka med ditt styrketräningspass så gäller det ju att du ätit nåt kolhydratrikt som fått chansen att lagras in i musklerna.

Ett exempel på upplägg när du har föreläsning 9-13:

Variant 1
- kl 20 kvällen innan: Middag utan kolhydratrestriktion
- kl 07: Träna utan att äta nåt innan, ta EAA innan (och ev efter passet)
- kl 08:15: Ät en rejäl frukost packad med både protein och kolhydrater
- kl 13: Ät lunch direkt efter föreläsningen
- kl 17: Eftermiddagsmål
- På kvällen fastar du (läs dock om min kommentar om att fasta nedan)

Variant 2
- Kl 08:15: En stadig frukost med gott om kolhydrater
- Kl 13: Träna direkt efter föreläsningen, ta EAA innan (och ev efter)
- kl 14:15: Ät en stadig lunch direkt efter passet
- kl 18: Eftermiddagsmål/middag
- Fasta på kvällen

När du har föreläsning 14-17 kan du anpassa ovanstående upplägg efter det. Men se till att du har ätit nåt kolhydratrikt minst 3,5-4 timmar före passet (i exempel 1 ovan intas detta mål kvällen innan), och ät sen direkt efter passet samt ytterligare en gång efter ytterligare 4-5 timmar.

"Periodisk Fasta" säger ju per definition att du ska fasta periodvis. Men det är då inget jag själv skulle göra, utan då väljer jag istället att äta nåt magert men proteinrikt. Proteinsyntesen är ju förhöjd i storleksordningen 36 timmar efter ett pass, och då tycker då jag att det känns dumt att förneka kroppen de byggstenar den behöver (nämligen aminosyrorna) under en stor del av denna period.

Citat:
Ska kosten vara annorlunda på vilodagar?
Har du som mål att gå ner i vikt så är det ju lämpligt att lägga så mycket som möjligt av energirestriktionen i maten på vilodagar. Du kanske kan vara lite restriktiv med kolhydraterna dessa dagar, men se till att du får i dig nog med protein. Och ät frukt och grönsaker.

Observera att ovanstående upplägg är hur jag valt att tajma näringsintaget när jag haft som mål att gå ner i vikt. Eftersom jag inte fastat då så handlar det ju egentligen inte om nån periodisk fasta, men jag har tagit till mig tankarna om näringstajmingen därifrån.
Per B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 07:42   #442
Ch4rles
Registered User

Precis vad jag ville veta! Jag bockar och bugar. Att EAA skall tas på tom mage för effekt visste jag, men min undran var om det är allt som behövs som "pre-workout meal".

De två olika uppläggen du presenterade var intressanta, jag ska köra på dem. Känns ganska bra att man kan vara lite flexibel med fastetimmarna. Ska testa på detta nu i ett par veckor och ser om det är något för mig.

Förut under deff har jag ätit kanske sex mål om dagen och känt mig konstant hungrig. Det kändes nästan som ett 200-300kcal mål mest gjorde mig hungrigare. Dessutom har jag märkt att om man vet att man ska äta inom de närmsta timmarna så blir man betydligt hungrigare än om man vet att man inte ska det.

T.ex när jag jobbade i sommar åt jag frukost strax innan 5 och sedan lunch vid 12-13. Det hade jag inga problem med. Jag kände av hunger någon gång vid niotiden, men den gick över på några minuter. Ska bli kul att testa på detta!
Gammal 2008-09-02, 07:59   #443
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Precis vad jag ville veta! Jag bockar och bugar. Att EAA skall tas på tom mage för effekt visste jag, men min undran var om det är allt som behövs som "pre-workout meal".
Kolhydrat är en fördel.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-02, 08:07   #444
Ch4rles
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kolhydrat är en fördel.
Ah, så EAA + maltodextrin kanske kan vara en idé? Vad gör förresten snabba kolhydrater för nytta precis innan ett pass? Hämmar de muskelnedbrytningen, för de lär väl inte hinna lagras som glykogen?

Har du något förslag på mängd maltodextrin man kan ta med EAA?
Gammal 2008-09-02, 08:17   #445
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Kolhydraterna måste inte lagras in som muskelglykogen, utan kan användas direkt via exogen kolhydratoxidation. Motverkar även blodsockerfallet aminosyrorna kan ge, förutom den antikatabola mekanismen.

I Tipton och Wolfes studie på EAA-intag före styrketräning användes 35 gram strösocker.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2008-09-03, 20:54   #446
Ch4rles
Registered User

Vad menas med exogen kolhydratsoxidation? Jag har försökt att söka, men hittar inte begreppet i något förklarande sammanhang.

Är det förresten för sent att ta kolhydraterna direkt innan styrkepasset? Det vill säga med aminosyrorna. Läste rekommendationer att man bör få i sig kolhydrater 30-60 min innan passet.
Gammal 2008-09-03, 20:59   #447
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

1. Det är när kolhydraterna tas upp direkt i tarmen, varefter glukos transporteras in i blodet och används som energi direkt, reglerat av levern, utan att behöva lagras som glykogen först.

2. Exogen kolhydratoxidation erhålles även vid intag under själva passet, så det är inte alls för sent. En kombination av fruktos och maltodextrin el glukos ger störst oxidation (50/50 fruktos/glukos).

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/4/1285

Det är vid långvarig konditionsträning det är viktigast för prestationsförmågan. Styrketränande skall redan ha laddat in tillräckligt med muskelglykogen, då den träningsformen inte är så energikrävande.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2008-09-03, 21:11   #448
creperiet
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Det har säkerligen svarats på i någon annan tråd, men jag orkar inte söka nu. Hur kommer det sig att fruktosen hjälper till att öka oxidation?
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-03, 21:12   #449
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Det står förklarat i länken i posten ovan.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2008-09-03, 21:13   #450
Ch4rles
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Exogen kolhydratoxidation erhålles även vid intag under själva passet, så det är inte alls för sent. En kombination av fruktos och maltodextrin el glukos ger störst oxidation (50/50 fruktos/glukos).
Ah, intressant! Så jag antar strösocker funkar tipptopp då, det är väl 50/50 fruktos och glukos?

Citat:
Det är vid långvarig konditionsträning det är viktigast för prestationsförmågan. Styrketränande skall redan ha laddat in tillräckligt med muskelglykogen, då den träningsformen inte är så energikrävande.
Men behövs det då överhuvudtaget till ett medelintensivt styrkepass på säg 45-60 minuter? Om man redan har välfyllda glykogendepåer, blir denna kolhydratsoxidation onödig? Jag vill minnas en tråd för ett tag sedan som slog fast att kolhydrat inte påverkade prestationsförmågan i samband med styrketräning.

Om man har ätit dåligt kvällen innan, kan snabba kolhydrater innan passet vara av extra vikt?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:37.