Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-13, 09:31   #436
Bossebäver
Registered User

Bossebävers avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Jedismurf Visa inlägg
Ok!

Brukar köra exempelvis skivstångscurl för att sedan köra triceps dips på stol, sen tillbaka till biceps. Svettas rejält efter ett par omgångar. Så länge man inte skickar två signaler är det ju bara o fortsätta köra så
Men tänk signalerna du skickar till musklerna genom att skriva här? Typiskt lågintensivt arbete vilket ger ett enormt massivt galet kortisolpåslag, how will you survive the horror?
Gammal 2014-10-13, 19:45   #437
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Bumpar den här gamla tråden efter att ha läst igenom nästan alla sidor.
Man vill ju bygga massa, så mycket "ren" muskelmassa som möjligt och för detta är en fördel att ligga på ett mindre överskott av energi samt få den från bra mat. Sen till det hr med konditionsträning & dess nedbrytande effekt.

Det krävs väl att konditionsträningen är ganska långvarig, right? Jag läste här på forumet igår en gamlare (?) studie att det var en effekt på 40-45 minuter och uppåt som det var som mest nedbrytande eller hämmande för muskeluppbyggnaden.

Ehm då till frågan. efter som jag kör 3 styrkepass ( helkropp ) i veckan samt på 2 av 4 vilodagar 30 minuter konditionsträning ( x-trainer ) följt av lite tyngre träning för vader, traps & mage, har det någon större negativ effekt? Det är mest för att förbättra återhämtning så väl som att få bättre kondition & ork/energi i vardagen, vilket jag har märkt skillnad på. Är piggare etc.

Men om man tänker ur muskelbyggarsynpunkt. Har just runt 30 minuters konditionsträning på medel puls någon större hämmande effekt på muskelbygge eller gäller det 45 minuter & uppåt i konditionsträningsväg? Eller är det bara onödigt att ens tänka på? Eller kommer detta bara gynna mitt muskelbyggande genom att med mer rörelse kommer jag få mer LBM än om jag skulle skippat konditionsträningen. För det känns mest logiskt (?) att ju mer man rör sig = ju mer ren muskelmassa ( förutsatt för bra proteinintag & regelbunden styrketräning ) just för att kroppen behöver energi ifrån något.

Blev rätt nyfiken på detta då jag senaste veckan läst en hel del ang detta på forumet, men inte fått fram något riktigt svar eller någon egen klok tolkning av alla studier & påståenden som sagts här förutom att konditionsträning har en negativ påverkan på muskelbygge. Gäller det även om man utför konditionsträningen dagen efter styrkepasset? Dagen innan styrkepasset? Innan styrkepasset ( samma dag )?

Om frågorna redan ställts, och jag bara varit dålig på att läsa/tolka/hitta så ber jag om ursäkt. Men kände att det var skönt att få ur mig lite tankar som präglat mig av ren nyfikenhet, helt enkelt.

Oavsett vad svaret blir kommer jag fortsätta med mina minikondispass för att jag mår väldigt bra av dem psykiskt & gillar att svettas lite

Väldigt mycket text blandat med lite insmugna frågor. Hoppas det är en förståelig text. Försöker bygga ihop en sammanfattning av det hela.

mvh

ps. Har också läst att konditionsträning kan i regel öka fettmassa istället för muskelmassa om man kombinerar styrke & konditionsträning pga av stressande hormon (kortisol va? ) Hur ser det ut & hur fungerar det? Är det några drastiska ökningar? Hur ser konditionsträningen ut på det hållet i så fall?

För jag vet ett par personer som varvar konditionsträning ( ganska mycket cardio & ofta ) tillsammans med styrketräning, och man ser på deras fysik att de i regel har mer fettmassa än en icke-konditionstränande muskelbyggare ( mer än vardagsmotionen ) har.
Bump?
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 20:37   #438
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Den här säger att diskussionen inte stämmer riktigt med verkligheten.

Men det finns säkert en viss intensitet och träningsmängd av respektive träningssort som kommer att vara kontraproduktiv för någon del. Men troligen inte inom normalspektrat styrke- och konditionsträning.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-14, 06:53   #439
Jedismurf
Registered User

Reg.datum: Jun 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Men tänk signalerna du skickar till musklerna genom att skriva här? Typiskt lågintensivt arbete vilket ger ett enormt massivt galet kortisolpåslag, how will you survive the horror?
Om man vill optimera muskelökningen känns det onödigt att göra fel. Orkar inte med troll som dig.

Senast redigerad av Jedismurf den 2014-10-14 klockan 06:57.
Jedismurf är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:45.