Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-04, 11:58   #436
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av vespa Visa inlägg
Ta en titt på denna listan: http://www.reddit.com/tb/b9iiv

Hittar du någon annan tävling eller utmaning inom programmering så kommer du finna att C++ programmerare toppar nästan alla.
*gäsp*

Citat:
Om en programmerares mål är att det skall vara så enkelt som möjligt så kanske man inte är så intresserad av programmering.
Nä, det är bara du som är alldeles för l33t.

Citat:
Ursprungligen postat av vespa
Språket är heller inte designat för att det skall vara enkelt, språket är gjort för att man skall kunna lösa en uppgift på bästa möjliga sätt.
BZZT. Det är "designat" för att ge halvtaskig OO ihop med bakåtkompabiltet och hyfsad [dator-]prestanda. Jag värdesätter min tid framför datorns.

Citat:
Det går och göra saker enkelt i C++ med. Man behöver inte använda sig av språkets alla möjligheter. Det finns mängder av tredjepars bibliotek och ta del av så man slipper koda själv.
Vilka är "språkets alla möjligheter" som man inte behöver ta del av? Och vad har språket med andras kod att göra?

Citat:
Har du möjlighet och hitta kompetensen (mycket svårare och hitta C++ programmerare än C# exempelvis) så är valet ganska enkelt.
Men om man har kod som är skriven i C#. Skall man ändå skaffa en C++-programmerare?

Citat:
Är du duktig på C++ så är du även snabbare och få fram enklare applikationer i C++ jämfört med andra språk,
Om du inte är lika bra eller bättre på de andra språken, förstås. Jag kan snabbare & enklare få fram väldigt många program i Python än i C++

Citat:
möjligheterna till och göra smarta lösningar är enormt mycket större.
Orly?

Citat:
Man är inte alls styrd på samma sätt
Förutom att du är tvingad till att manuellt hantera minne, saknar inbyggda vettiga datatyper, closures, m.m.?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-04-04 klockan 12:02.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-04, 12:01   #437
vespa
Registered User

Reg.datum: Dec 2009
mikaelj
Är du duktig på C++ ?
Vad är det största program du gjort kodmässigt?
vespa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-04, 12:01   #438
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ta en titt på denna listan: http://www.reddit.com/tb/b9iiv

Hittar du någon annan tävling eller utmaning inom programmering så kommer du finna att C++ programmerare toppar nästan alla.
Problemet i diskussioner om vilket språk som är bäst är vanligen att de som förespråkar andra inte riktigt har kunskap och förstå varför.

Många säger exempelvis att java, C# är bättre val. Och orsakerna är att det är enklare. Om en programmerares mål är att det skall vara så enkelt som möjligt så kanske man inte är så intresserad av programmering.

C++ programmerare (som är intresserade) brukar ha ett annorlunda mål. Det är ofta utmaningen som lockar. Språket är heller inte designat för att det skall vara enkelt, språket är gjort för att man skall kunna lösa en uppgift på bästa möjliga sätt.

Det går och göra saker enkelt i C++ med. Man behöver inte använda sig av språkets alla möjligheter. Det finns mängder av tredjepars bibliotek och ta del av så man slipper koda själv.
Det den listar är att de som brukar klara sig bra i sådana tävlingar använder C++, det säger ingenting om språket är bra. Angående att folk som inte har kunskap om språk, är det därför c++ är så älskat på lambda-the-ultimate?

Men ok, jag nappar. Varför är c++ ett bättre val än C# för en enterprise app för Windows?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-04, 12:04   #439
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Är du duktig på C++ ?
Svart bälte, minst.

Citat:
Vad är det största program du gjort kodmässigt?
Vilket mått vill du ha? LOC? Funktioner? Variabler? Virtuella metoder?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2010-04-04, 12:05   #440
Jagärsvag
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Är du duktig på C++ så är du även snabbare och få fram enklare applikationer i C++ jämfört med andra språk, möjligheterna till och göra smarta lösningar är enormt mycket större. Man är inte alls styrd på samma sätt
Jag är en sopa så förklara gärna hur möjligheterna är enormt mycket större?
Jagärsvag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-04, 12:08   #441
vespa
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Men ok, jag nappar. Varför är c++ ett bättre val än C# för en enterprise app för Windows?
Vad är sämre med C++ ?
Gammal 2010-04-04, 12:10   #442
Jagärsvag
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Vad är sämre med C++ ?

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jagärsvag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-04, 12:10   #443
vespa
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Svart bälte, minst.

Vilket mått vill du ha? LOC? Funktioner? Variabler? Virtuella metoder?

Ok, om du gjort en stor applikation som säljs. då vet du nog att exempelvis tiden det tar och skriva kod är väldigt liten jämfört med andra problem och få ut en applikation som används mot kund. Eller?
Gammal 2010-04-04, 12:10   #444
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Vad är sämre med C++ ?
Fel svar. Du argumenterar för att C++ är bättre än andra språk (t ex C#), därför frågar Trance vad du baserar det på. Ingen har nämnt att C++ är ett sämre språk. Det är du som skall stödja att det är ett bättre språk.
Gammal 2010-04-04, 12:11   #445
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ok, om du gjort en stor applikation som säljs. då vet du nog att exempelvis tiden det tar och skriva kod är väldigt liten jämfört med andra problem och få ut en applikation som används mot kund. Eller?
Vad har det med C++ att göra?
Gammal 2010-04-04, 12:11   #446
vespa
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Jagärsvag Visa inlägg
[img]........ bild .........[/img]
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
På vilket sätt är kompilering ett problem?
Gammal 2010-04-04, 12:12   #447
vespa
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Fel svar. Du argumenterar för att C++ är bättre än andra språk (t ex C#), därför frågar Trance vad du baserar det på. Ingen har nämnt att C++ är ett sämre språk. Det är du som skall stödja att det är ett bättre språk.
Ok (jag kör tvärtom), C++ är bättre i nästan allt.
Gammal 2010-04-04, 12:14   #448
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Eftersom jag är nyfiken. Jag kan erkänna att jag inte är bäst på c++ utan det var längesedan jag satt med det nu. Det är mycket möjligt att det på ett väldigt enkelt sätt går att göra detta:

Låt oss ta det enkla exemplet som dök upp innan som någons läxa/lab.

Ta en fil med ord som är separerade med mellanslag. Läs in filen, gruppera orden sedan skriv ut dem i en fil i ordning hur ofta de förekommer (samt siffran hur ofta).

Resultatlfil ser ut såhär:

the 53871
and 33695
of 30652
And 12237
to 11864
in 10915
that 10862
he 8581
shall 8471
...osv

Detta exemplet var på hela gutenbergs bibel
http://www.gutenberg.org/etext/10

För enkelhetensskull så kör vi en enkel split på mellanslag vilket gör att man inte får exakta resultat, men nära nog. Annars är de bara att köra med regex.split och ignorecase etc. men det orkar jag inte bry mig om nu.

Kod:
var result = from word in File.ReadAllText(@"d:\test.txt").Split(' ')
				group word by word into g
				orderby g.Count() descending
				select g;

StringBuilder sb = new StringBuilder();
foreach(var r in result)
{
	sb.AppendLine(r.Key + " " + r.Count());
}

File.WriteAllText(@"d:\result.txt", sb.ToString());
Denna koden tog ca 0.7 sek att köra.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-04, 12:14   #449
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ok (jag kör tvärtom), C++ är bättre i nästan allt.
Varför, och vad specifikt är det bättre på? Eller, eftersom du skriver "nästan allt" borde det vara enklare att lista språkets svaga punkter.
Gammal 2010-04-04, 12:19   #450
vespa
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Eftersom jag är nyfiken. Jag kan erkänna att jag inte är bäst på c++ utan det var längesedan jag satt med det nu. Det är mycket möjligt att det på ett väldigt enkelt sätt går att göra detta:

Låt oss ta det enkla exemplet som dök upp innan som någons läxa/lab.

Ta en fil med ord som är separerade med mellanslag. Läs in filen, gruppera orden sedan skriv ut dem i en fil i ordning hur ofta de förekommer (samt siffran hur ofta).

Exempelfil ser ut:

the 53871
and 33695
of 30652
And 12237
to 11864
in 10915
that 10862
he 8581
shall 8471
...osv

Detta exemplet var på hela gutenbergs bibel
http://www.gutenberg.org/etext/10

För enkelhetensskull så kör vi en enkel split på mellanslag vilket gör att man inte får exakta resultat, men nära nog. Annars är de bara att köra med regex.split och ignorecase etc. men det orkar jag inte bry mig om nu.

Kod:
var result = from word in File.ReadAllText(@"d:\test.txt").Split(' ')
				group word by word into g
				orderby g.Count() descending
				select g;

StringBuilder sb = new StringBuilder();
foreach(var r in result)
{
	sb.AppendLine(r.Key + " " + r.Count());
}

File.WriteAllText(@"d:\result.txt", sb.ToString());
Denna koden tog ca 0.7 sek att köra.
Och vet du varför? La du märke till att du använde annan kod, annan kod som någon skrivit åt dig. StringBuilder är förmodligen skriven i C++ av någon programmerare på Microsoft. De skeppar med ett gigantiskt bibliotek av kod i språket.

Det finns MASSOR av kod och ta del av mot C++ med. Men du kan även skriva dina egen generella kod så den passar just dig och få maximal prestanda och enkelhet för att använda den i applikationerna

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.