2006-10-12, 13:12
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf A Big
I verkligheten fungerar kroppen med en blandenergi (fett/kolhydrat) och där kroppen tränas upp till något som kallas MetabolFitness som gör att den bränner båda källorna med lätthet. Men det är mycket enkelt nedreglera de här hälsofördelarna med ett överintag av kolhydrater.
|
Hur då? Och nu menar jag inte en tillfällig anpassning till en diet med mer fett som ju just är ett tillfälligt tillstånd och som förändras när man lägger om kosten utan något mer bestående som har någon betydelse i sammanhanget.
Citat:
Självklart varierar behovet av kolhydrater utifrån träningensintesitet och tungt arbete men då flertalet idag arbetar med lågintensiva arbetsuppgifter och korta träningspass, behöver kroppen egentligen bara lite socker för hjärnan och kanske 150 gr kolhydrat för muskelträning och resten är ren fettförbränning.
|
Hårdträningen försvann någonstans på vägen?
Citat:
Det är mycket lätt att störa den här blandförbränningen och nedreglera lipolysen med hjälp av att tro att kroppen helst använder kolhydrater som energi vilket inte är sant.
|
Återigen samma fråga, hur nedreglerar du lipolysen permanent?
Kroppen använder den energikälla som man tillför och vilken betydelse det har om det är mer fett och mindre kolhydrater eller mindre fett och mer kolhydrater kan du kanske förklara?
Fredrik_: Jag antar att det var svar på en fråga som han inte kunde svara på?
|
|
2006-10-12, 13:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Hur då? Och nu menar jag inte en tillfällig anpassning till en diet med mer fett som ju just är ett tillfälligt tillstånd och som förändras när man lägger om kosten utan något mer bestående som har någon betydelse i sammanhanget.
Hårdträningen försvann någonstans på vägen?
Återigen samma fråga, hur nedreglerar du lipolysen permanent?
Kroppen använder den energikälla som man tillför och vilken betydelse det har om det är mer fett och mindre kolhydrater eller mindre fett och mer kolhydrater kan du kanske förklara?
Fredrik_: Jag antar att det var svar på en fråga som han inte kunde svara på?
|
Björn, jag tror inte att du är någon hårt tränande individ som har några speciella behov kolhydrater, om det inte är så att du arbetar som linjemontör och klättrar i el-stolpar på 30 meter om dagarna. Om du är maskinförare så har du mycket på att vinna av att se över ditt kostupplägg när det gäller kolisar.
2006-10-12, 13:23
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Visst har jag ändrat min uppfattning om saker över åren. Konstigt vore det väl annars, och korkat från min sida. Jag har t o m haft funderingar kring "food combining" själv, men ju mer man lär sig om riktig näringsfysiologi, förstår man vad som fungerar och inte fungerar. Nu vet jag, att det är bäst att undvika att se information från kosttillskottstillverkare och artiklar i byggartidningar som fakta.
Ämnet tråden handlar om är dock vanlig näringslära, ingen nydanande näringstajmning kring träning där det inte funnits forskning tidigare.
Tröt dom riktiga argumenten eller? Det är ju du som här kommer med flashigt hokus pokus och pseudovetenskap - då är det du som får förklara varför så och så sker som du påstår, med belägg för det du säger.
|
Jag säger som Berardi i frågan: Critics, criticize all you want, but until you come up with a better system, save your pseudo-intellectual wanking for those more interested in online debates than pushing heavy weights.
2006-10-12, 13:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Det är i och för sig logiskt att man sprider ut näringsintaget under dagen och äter mer kolhydrater i anslutning till träning. Eftersom fettintaget förmodligen bör spridas ut under dagen och helst inte bör ske just i anslutning till träning så innebär ju detta automatiskt att man närmar sig något som påminner om P + C- och P + F-måltider - P + C i anslutning till träningen och P + F under resten av dygnet, vilket väl är precis det som Berardi förespråkar. Dock behöver man inte hålla nere kolhydratinnehållet i P + F-måltiderna annat än det som krävs för att nå sina uppsatta energimål.
Exempel: energifördelningen i kosten är 30% protein, 25% fett och 45% kolhydrater. Vi konsumerar 30% av energin från kolhydrater och 10% av energin i form av protein i anslutning till träning samtidigt som vi håller nere fettinnehållet i just dessa måltider. Resultatet blir att övriga 20% protein, 25% fett och 15% kolhydrater sprids ut på P + F-måltider under resten av dygnet. Dessa måltider består då i genomsnitt av 33% protein, 42% fett och 25% kolhydrater energimässigt, vilket väl ungefär är Berardis avsikt.
|
|
|
2006-10-12, 13:25
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Björn, jag tror inte att du är någon hårt tränande individ som har några speciella behov kolhydrater, om det inte är så att du arbetar som linjemontör och klättrar i el-stolpar på 30 meter om dagarna. Om du är maskinförare så har du mycket på att vinna av att se över ditt kostupplägg när det gäller kolisar.
|
Jag har aldrig påstått att jag hårdtränar, så det kan vi lämna åt sidan.
Svaret på mina frågor blev?
|
|
2006-10-12, 13:26
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
|
Ulf, svara på frågorna.
|
|
|
2006-10-12, 13:27
|
|
Banned User
|
Citat:
Jag säger som Berardi i frågan: Critics, criticize all you want, but until you come up with a better system, save your pseudo-intellectual wanking for those more interested in online debates than pushing heavy weights.
|
Men om all forskning visar på en sak och Beradi säger något annat, som då alltså inte stöds på forskning så undrar jag lite om dina slutser rörande pseudo-onanin.
|
|
|
2006-10-12, 13:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Oj, här har det diskuterats friskt!
Jag har iaf fått svar på det jag undrade, och i mina måltidsplaneringar kommer jag inte försöka utesluta någon makronutrient. Däremot så fortsätter jag äta som jag gör nu kring träning (P + C), så vissa mål kanske blir lite kolhydratsfattigare om jag ska hålla min kostplan.
|
|
|
2006-10-12, 13:33
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
|
Bra att ta till när man inte vet vad man skall säga, när någon ber en förklara det man säger? Måste vara skönt att kunna avfärda meningsmotståndare som Internet Wankers, när man inte vill vara med längre, trots att det var man själv som initierade diskussionen genom att påstå goja.
|
|
|
2006-10-12, 13:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av martynj
Oj, här har det diskuterats friskt!
Jag har iaf fått svar på det jag undrade, och i mina måltidsplaneringar kommer jag inte försöka utesluta någon makronutrient. Däremot så fortsätter jag äta som jag gör nu kring träning (P + C), så vissa mål kanske blir lite kolhydratsfattigare om jag ska hålla min kostplan. 
|
Låter fint.
I anslutning till träning kan det vara en fördel att minimera fettintaget om man vill ha snabbt upptag av energin, men det beror på att magsäckstömningen saktas ned av fett, inte något kombinationshokuspokus.
|
|
|
2006-10-12, 13:41
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Bra att ta till när man inte vet vad man skall säga, när någon ber en förklara det man säger?
|
Grub om det är något som jag kan föklara så är det att jag bedömer att du är väldigt fix i dina tankar och det har du varit ett ganska stort antal ggr under tiden som jag varit här och tittat in men det roliga är att de sanningar som du har varit lika negativ som i det här läget så har det blivit din sanning(ägodel) med tiden. Inte för att jag har några behov av att raljera, utan min avsikt har mer varit ge feedback, dela med mig av en lång erfarenhet och ha en rådgivande roll...
2006-10-12, 13:52
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Allvarligt Ulf, förväntar du dig bli tagen på allvar när du bara svarar Grub med ad hominem? Det är liksom rätt ointressant hur fixerad han är(även om det bör nämnas att den som verkar mest fixerad är du själv), vad som är intressant är att hålla sig till sakfrågan och diskutera fakta. Klarar du inte det?
|
|
|
2006-10-12, 13:54
|
|
Banned User
|
Citat:
Grub om det är något som jag kan föklara så är det att jag bedömer att du är väldigt fix i dina tankar och det har du varit ett ganska stort antal ggr under tiden som jag varit här och tittat in men det roliga är att de sanningar som du har varit lika negativ som i det här läget så har det blivit din sanning(ägodel) med tiden. Inte för att jag har några behov av att raljera, utan min avsikt har mer varit ge feedback, dela med mig av en lång erfarenhet och ha en rådgivande roll...
|
Ser du ingen skillnad mellan att vara fix med något som för närvarande har vetenskapligt stöd och att vara fix med något som inte har det?
|
|
|
2006-10-12, 13:59
|
|
Registered User
|
Jag sitter lite trångt till och har inte tid att göra de sökningar som behövs.
Men jag ser gärna att Grub lägger in de studier som han hänvisar i fulltext så att jag kan bygga upp en indiciekedja om det finns någon sådan.
2006-10-12, 14:02
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Jag tänker inte köpa fullängdsartiklarna åt dig... Jag skriver alltid ut referenser; men köpa dom åt dig tänker jag faktiskt inte göra. Du får allt bemöda dig med att skaffa dom själv. Det är upp till den som påstår något att lämna referenser, men inte att skaffa fram dom.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.
|

|