Citat:
|
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
"Jag måste få fråga en sak och jag vill ha ärliga svar. Ni som beklagar er över at SD är ditt och datt och kan inte förstå varför man kan rösta på SD?
Kallar ni då också 80-85% av Finlands befolkning och riksdagsledamöter för nazistiska och främlingsfientliga? SD förespråkar ju bara samma invandringspolitik som vi har. Och som även Norge&Danmark har numera!
Jag skulle bra gärna vilja ha ett svar på detta! Tack för mej!"
|
Ja, jag anser att Finlands ställningstagande är under all kritik. Man har - trots en egen flyktinghistoria - valt att inte hjälpa till med ens de europieiska flyktingarna från Balkankriget. För detta har de också kritiserats hårt.
SD har inslag av rasbiologi, konstruerat kulturarv och inbillade motsättningar i sina idéer, men de har naturligtvis som de flesta andra populistiska partier vävt in det i allmängiltigt politiskt material. Ett parti som har sin kärna bestående av folk som förr hade ännu mer öppet bruna idéer klarar inte av att ändra sin framtoning lika fort som Reinfeldt (utan andra jämförelser).
Det finns fler europeiska länder som av snålhet, bekvämlighet eller rädsla valt att låta andra länder ta flyktingproblemet.
allan