Visa resultat för omröstning: Är det etiskt korrekt att beskatta somliga hårdare än andra?
|
Ja - motivera!
|

|
51 |
29.65% |
Nej - motivera!
|

|
113 |
65.70% |
Vet ej / Fortfarande lite korkad
|

|
8 |
4.65% |
2006-09-13, 14:31
|
|
Starkast på gatan
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av antonio
Men för att svara på frågan; man bör beskatta de som tjänar mer lite hårdare men inte "svinhårt" som rubriken lyder. Det ska ju vara skillnad på att jobba med något som krävt halva livet av utbildning kontra ett jobb du får med noll meriter/utbildning. Annars är något väldigt snett.
/A
|
Jag tycker att det är snett som det är idag. Jag har inte pluggat på högskolenivå men är fan så mycket duktigare än flera konsulter som vi haft som är civilekonomer. Varför ska dom ha bättre betalt än mig bara för att dom har en examen trots att dom kanske gör ett sämre jobb?
|
|
|
2006-09-13, 14:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist
De rika klarar sig ändå, därför kan man beskatta dem svinhårt!
|
Det här är Sverige. Alla är redan beskattade svinhårt
|
|
|
2006-09-13, 14:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia4_4
problemet är, varför ska man slita för att tjäna de 60.000 om man ändå ska ge bort hälften. Då kan man nöja sig att jobba för mindre pengar när man ändå slutar på samma summa.
|
Vid 60k i inkomst förlorar du inte mycket på att hamna i en högre skattetabell dock, i gränsen mellan 80-89 -> 89-101k kan du däremot förlora 890:- om din lön skulle höjas med en krona. Generellt sett tjänar man dock alltid på en högre lön. Rätta mig om jag har fel.
|
|
|
2006-09-13, 14:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Där här vi det! Det var PRECIS det argumentet jag menade.
Motivera varför detta är ett bra argument till varför man ska ta så mycket pengar från en persons lön!
|
Men hallå! Vi ska finansiera välfärden för alkisar, narkomaner, kriminella, de som inte kan eller vill jobba och köttmount everest anno 40:talet.
|
|
|
2006-09-13, 14:45
|
|
ett tuff text
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Där här vi det! Det var PRECIS det argumentet jag menade.
Motivera varför detta är ett bra argument till varför man ska ta så mycket pengar från en persons lön!
|
|
2006-09-13, 14:52
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman
|
Vad är det som säger att en fattig inte klarar sig vad gäller svinhård beskattning då? Är ju bara kolla på den stora andelen av världens befolkning som lever på mindre än en dollar om dagen. De lever ändå, och att hålla sig vid liv måste väl ändå vara defínitionen av klara sig?
Folk är så jävla bortskämda.'
|
|
|
2006-09-13, 14:57
|
|
Registered User
|
Om vi säger att lönen uppgår till 7000 kr och att den svinhårda beskattningen är 50 % för enkelhetens skull, då har personen alltså 3500 kr kvar att leva på. Det är nästan en summa som varje student skulle drömma våta drömmar om efter att kurslitteraturen är betald. Och då offrar ändå studenterna fyra år av sin ungdom (oftast) till att leva i total misär för att utbilda sig till något som gynnar staten.
|
|
|
2006-09-13, 15:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2003
|
Tycker det är helt i sin ordning av den enkla anledning att vi alla har olika grundförutsättningar.
Alla kan helt enkelt inte bli läkare, någon måste städa operationssalen när läkaren är färdig med operationen också.
|
|
|
2006-09-13, 15:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Jag ser inga som helst problem med progressiv beskattning. Eftersom statens verksamhet är en förutsättning för att man ska kunna ha en hög inkomst över huvud taget (genom att tillhandahålla infrastruktur, rättsväsende, utbildning, social ordning, försvar o.s.v.) så är det inte mer än rätt att man betalar mer för sina förmåner om man har hög inkomst.
Faktum är att skatten i Sverige redan är ganska platt i internationell jämförelse. Kommunalskatten - platt. Arbetsgivaravgiften - platt. Egenavgifterna i socialförsäkringarna - platt. Momsen - platt. Sverige beskattar låginkomsttagare mer än något annat land.
|
|
|
2006-09-13, 15:11
|
|
ett tuff text
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Om vi säger att lönen uppgår till 7000 kr och att den svinhårda beskattningen är 50 % för enkelhetens skull, då har personen alltså 3500 kr kvar att leva på. Det är nästan en summa som varje student skulle drömma våta drömmar om efter att kurslitteraturen är betald. Och då offrar ändå studenterna fyra år av sin ungdom (oftast) till att leva i total misär för att utbilda sig till något som gynnar staten.
|
Du vet alla studenter bor inte hemma hos föräldrarna utan de måste betala hyra. Dessutom tillkommer kostnader för makaroner, vid högtider får man även räkna med kostnader för ketchup.
|
2006-09-13, 15:12
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Bara löjligt att säga att man behöver leva i total misär som student, man klarar sig utmärkt och i gengäld så får man ofta bestäma väldigt mycket över sin tid.
|
|
|
2006-09-13, 15:26
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman
Du vet alla studenter bor inte hemma hos föräldrarna utan de måste betala hyra. Dessutom tillkommer kostnader för makaroner, vid högtider får man även räkna med kostnader för ketchup.
|
Är ju det jag menar, studenter är nyttiga. Beskatta de fattiga hårdare (de klarar sig) och höj studiebidragen.
|
|
|
2006-09-13, 15:33
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Ju hårdare man arbetar o ju mer man tjänar desto mer pengar ska tas ifrån en? Mja, tack men nejtack.
Så pass mkt egoist är jag att jag vill unna mig framgång och välfärd själv. Om jag sedan vill skänka något till välgörenhet så ska det vara mitt val och ingen annans - dessutom kan jag då välja att plöja ner pengarna till barncancerfonden istället för att Lisa 20 år och arbetsvägrare ska ta de pengarna till sitt bidrag så hon kan mysa på stan o fika med sina balla vänner dag ut och dag in på min bekostnad.
|
|
|
2006-09-13, 15:34
|
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
|
Shadowfire, du inser dock inte att det är tack vare samhället som du har en chans att få dessa lysande och välbetalda jobb?
|
|
|
2006-09-13, 15:35
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
|
Iofs levde jag riktigt bra som student, en hiskelig massa fritid i förhållande till pengar om man jämför mot det arbete jag nu får lägga ner för en högre lön.
Att leva på 6800:- var inget problem för mig iaf och då hade jag både hyra att betala och unnade mig ketchup till nudlarna.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:29.
|

|