Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-21, 01:26   #31
Dissector
Steve is teh shit!

Dissectors avatar

Reg.datum: Jun 2005
Nu är jag ganska lost.

PhpBB har jag ju inte installerat ännu. Bara uploadat installationsfilerna, och kommer åt indexsidan.
Vanliga MySQL behöver jag väl inte mer? Det ska väl köras helt från WAMP? Så jag har ingen mysqladmin-mapp.

Jag förstår inte riktigt vad PhpBB-installationen ska göra i databasväg automatiskt? phpmyadmin har jag ju fått uploada separat och jag kan inte slutföra databas-skapandet utan att ha lagt till tabeller verkar det som. Så som det ser ut nu så går databasskapandet helt skiljt från PhpBB
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 01:26   #32
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Tja, då ska det fungera nu mao, om alla fälten fylldes i rätt. När man kör igång installationen vill ju installationsprogrammet ha DSN och en massa annan information.

phpbb har ganska många tabbeller och fält, det är inget man kan gissa sig till eller höfta lite med. Den strukturen skapar programmet själv.

Fast apache ska ju också få veta att phpbb finns, det ska stå i httpd.conf och vad webservern ska göra med det. Exakta konfigureringen av Apache står i manualen till phpbb, men jag orkar inte leta fn
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 01:32   #33
reinholdsson
Registered User

reinholdssons avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector
Nu är jag ganska lost.

PhpBB har jag ju inte installerat ännu. Bara uploadat installationsfilerna, och kommer åt indexsidan.
Vanliga MySQL behöver jag väl inte mer? Det ska väl köras helt från WAMP? Så jag har ingen mysqladmin-mapp.

Jag förstår inte riktigt vad PhpBB-installationen ska göra i databasväg automatiskt? phpmyadmin har jag ju fått uploada separat och jag kan inte slutföra databas-skapandet utan att ha lagt till tabeller verkar det som. Så som det ser ut nu så går databasskapandet helt skiljt från PhpBB
klart du har en phpmyadmin mapp på servern, varifrån körs det annars? Om du inte ändrat något i phpmyadmin så har du antagligen användarnamn root och lösenordet är inget. Du behöver inte skapa tabellerna i databasen i phpmyadmin, det gör phpbb själv. Lägg nu phpbb mappen under htdocs på din server och gå in så körs install där du får fylla i mysql databas, användarnamn och lösen. sen är det bara att tuta och köra.

Nu ska jag lägga mig, lycka till!
reinholdsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 01:32   #34
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dissector
Nu är jag ganska lost.

http://www.devside.net/web/server/windows/phpBB

En bit längre ner på sidan har de en checklista för phpbb.

Det är ett installationsscript som ska köras, som automagiskt lägger upp all information som behöver skapas. Du ska inte behöva göra särskilt mycket alls
Gammal 2006-06-21, 01:50   #35
Dissector
Steve is teh shit!

Dissectors avatar

Reg.datum: Jun 2005
Tack tack TACK LadyG och reinholdsson!

Nu fungerade det =) Jag vägrade inse lite grann efter ett tag, och trodde inte min databas var färdigskapad, men det var den!

Återigen, TACK! Har kommit vidare i installationen nu iallafall och ska se om jag får ordning på forumet =)

:love:
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 13:39   #36
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Varsågod Visst är det skönt när det börjar fungera? Passa på att lära dig PHP om du inte redan kan det, nu när du har en en webserver med PHP och MySQL. Det är jätteskoj att göra sina egna webapplikationer och krafs

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:30.