Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-19, 10:16   #31
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Ett litet klipp från artikeln Allan länkar till.
Citat:
Ursprungligen postat av SvD
Men bara fyra dagar efter att Hudas familj utplånades var det ändå dags för en ny israelisk aktion, efter att palestinierna hade avfyrat några nya raketer, vilka som vanligt inte åstadkommit större skada.
En israelisk raket som från luften avfyrades mot en bil med tre islamiska aktivister som transporterade en dödlig last av Katyusha-raketer fick bilen att kollidera med en telefonstolpe. När en andra raket avfyrades hade en folkmassa samlats kring bilvraket och åtta helt oskyldiga personer blev till ... ja ni vet.
Bland dem fanns två ambulansmän, som skulle hjälpa eventuella överlevande, och ytterligare fem personer, två av dem småbarn.

En känd israelisk skribent kommenterar med bitter ironi: ”När de mördar oss så är det en massaker, när vi mördar dem är det ’pinpointed killing’ (riktade attacker). Allt de gör är fasansfull terror. Allt vi gör är självförsvar, utfört av en rättfärdig och moralisk armé.”
Jag har svårt att ta ställning i konflikten eftersom båda sidor använder sig av terrormetoder. Båda sidor har svårt att göra eftergifter och båda sidor använder vedergällningsattacker (vilket leder till en hämndspiral som aldrig tar slut).

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-19, 10:27   #32
paddanboy
Registered User

paddanboys avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tusenkonstnar
Lite på samma vis som många muslimer som bor här i väst men inte alls vill beblanda sig med oss i ursprungsbefolkningen...
Det råder en allmän skeptism att gifta sig mellan kulturgränser och folkgrupper i varje land du besöker. Jag skulle inte ta ett blandförhållande med ro om jag hade barn och mina barn skulle vara en del av detta. Men människan är fri och tiderna förändras, men folks traditioner tar längre att avveckla.

När man går in i en ömsesidig diskussion med en annan människa från en annan kultur och religion så är det värsta man kan göra att hävda sig absoulut rätt och tro man har sanningen på sin sida.
Det är ju från det perspektivet vi i väst går in och försöker diskutera, allt annat än demokrati går inte diskutera, allt skall vara demokratiskt. Problemet är ju att det egentligen inte går att använda odemokratiska metoder för att uppnå demokrati såsom vi på senare tid alltjämt fått sett mer av.

CIAs flygningar i Europa
Guatanamo
Utelämnande av 'terrorister'
Afganistan
Irak

osv för att nämna några av hela stacken

Alla dessa dras med tvivelaktiga och odemokratiska metoder...

//
Segrare skriver alltid historien.
paddanboy är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-19, 11:17   #33
Zarrtosht
God JUL!! xD

Zarrtoshts avatar

Reg.datum: Apr 2006
Om Israel lyckats komma med en lösning för 40 - 50 år sen skulle det inte ens funnits judehatare lol... vafan är de hatade för tror ni?
Zarrtosht är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-19, 11:19   #34
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Zarrtosht
Om Israel lyckats komma med en lösning för 40 - 50 år sen skulle det inte ens funnits judehatare lol... vafan är de hatade för tror ni?
Eller om palestinerna hade valt att lägga ner vapnen och förhandlat fram en fredlig lösning.

Menar du att de tyckte att israelerna var hyvens killar från början?

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-19, 11:42   #35
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av paddanboy
Tycker Bolio babblar enbart.

Det finns likheter mellan Israel och Nazi-Tyskland. Titta på deras apartheidpolitik, eller hur staten i vissa fall, nu och förut omöjligjort förhållanden mellan ickejudar och judar. Det är allmänt känt att judar har som tradition att gifta sig med judar, inte för att man skall tvinga folk att gifta sig med varandra, men samtidigt visar detta på hur de vill bevara sitt folk och religion. De ser detta som en rasfråga precis som i Tyskland på 30-40-talet.

Detta är ju en av orsakerna till varför judarna ens kan ses som folkgrupp idag, skulle de inte hålla på dessa saker så skulle de sugas upp i majoritetsbefolkningen i diaspora.
Vilken apartheidpolitik pratar du om paddanboy? Vad är det för fel på att judar vill gifta sig med andra judar? Vill du att din syster gifter sig med en somalier? På vilket sätt ser judarna det som en rasfråga?

Jag vill gärna se var denna diskussion leder...
Gammal 2006-06-19, 11:45   #36
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Citat:
Det har man gjort - många gånger om, bl.a. i Camp David som nämndes tidigare. Det är alltid araberna som vägrar.

Påstår du att antisemitism/judehat är något som existerat i 50 år? Antisemitism har funnits i årtusenden. Hatar du judar Zarrtosht?
Gammal 2006-06-19, 11:46   #37
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Så det är enbart på Israel det ligger. Varför skall omkringliggande länder och Palestiner inte ställas krav på? Sedan är judehatet rätt gammalt.

Som jag har sagt innan, jag tror inte på någon som försöker utmåla denna konflikt som att det är enbart andra partens fel.
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2006-06-19, 12:12   #38
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Som jag har sagt innan, jag tror inte på någon som försöker utmåla denna konflikt som att det är enbart andra partens fel.
Jo jag. Det är helt och hållet arabernas fel. Israel är helt oskyldigt. De vill enbart väl.
Gammal 2006-06-19, 12:18   #39
Trance

Trances avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bolio
Jo jag. Det är helt och hållet arabernas fel. Israel är helt oskyldigt. De vill enbart väl.
Det tror jag inte. Irgun etc. Sedan har vi ju tortyren som använts rätt rejält.

Jag tror inte några kan vara inblandade i en sådan konflikt så länge och hålla sig helt humana och goda.
Gammal 2006-06-19, 12:32   #40
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Citat:
Det tror jag inte. Irgun etc. Sedan har vi ju tortyren som använts rätt rejält.

Jag tror inte några kan vara inblandade i en sådan konflikt så länge och hålla sig helt humana och goda.
Vad är det med Irgun? Vilken tortyr?
Gammal 2006-06-19, 12:47   #41
Bärs
Registered User

Bärss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Så det är enbart på Israel det ligger. Varför skall omkringliggande länder och Palestiner inte ställas krav på? Sedan är judehatet rätt gammalt.

Orsaken till konflikten, flyktingarna etc. är 100 % arabernas fel precis som orsaken till kriget mellan Polen och Tyskland 1939 till 100 % var Tysklands fel. Man hittar säkert polska soldater som betedde sig fel i försvaret mot tyskarna, och man hittar enskilda israeler som betett sig fel i försvaret mot araberna. Vad är poängen?
Gammal 2006-06-19, 12:58   #42
Bärs
Registered User

Bärss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av paddanboy
Det är allmänt känt att judar har som tradition att gifta sig med judar, inte för att man skall tvinga folk att gifta sig med varandra, men samtidigt visar detta på hur de vill bevara sitt folk och religion. De ser detta som en rasfråga precis som i Tyskland på 30-40-talet.

Är man alltså rasist med förkärlek för folkmord för att man vill bevara sin kultur? Skall judar nu också ställas till svars för att de försöker bevara sin kultur?

Gäller detta alla folk, eller är det enbart judar som blir nazister när de inte medvetet strävar efter att utplåna sig själva?Är t.ex. alla etniska grupper i Ryssland som kämpar mot förryskningen holocaustkulturer? Har mari-folket rätt att existera eller måste de bli ryssar?

http://www.ugri.info/mari/
Gammal 2006-06-19, 13:05   #43
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Det resonemanget som Bärs för just nu blir ännu mer intressant när man tar i beaktande att paddanboy är sverigedemokrat.
Gammal 2006-06-19, 13:21   #44
Diggler
csdfgdsagfdsgfdsgfgf

Digglers avatar

Reg.datum: Nov 2004
Om man lämnar gamla antisemitiska fakta som att Judarna brännde ner Rom under Neros tid och orsakade pestvågor på medeltiden för en stund, så varför kan inte Hamas bli kritiserade utan att någon passar på att kasta skit på Judar/Israel?

Hamas har terrorister och kallblodiga mördare i sina led. Hamas verkar inte vara några trevliga typer.
Gammal 2006-06-19, 13:24   #45
Trance

Trances avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bolio
Vad är det med Irgun? Vilken tortyr?
En terrorgrupp som inte var trevlig? Utförde terrordåd mot britterna t.ex.

Sedan tortyren är rätt allmänt känd och det var rätt stora protester från Mossad när de officiellt blev förbjudna att utöva tortyr. Tror du mig inte får jag väl leta källor.

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:13.