Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Jag VILL ha en:
PC 116 82.86%
MAC 24 17.14%
Antal röster: 140. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-02, 03:45   #31
heltzonicka
En jävligt trött jäkel!

heltzonickas avatar

Reg.datum: Jul 2002
Nu kanske jag klassas som den största idioten i HaXx0rvärlden men - har inte Macingtosh (stavning?) bara en musknapp? Varför?
heltzonicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 04:08   #32
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av heltzonicka
Nu kanske jag klassas som den största idioten i HaXx0rvärlden men - har inte Macingtosh (stavning?) bara en musknapp? Varför?
Macintosh var Apples stora genombrotts-dator som släpptes i början på året 1984. Man säger "mac / macintosh" om alla apples datorer mer eller mindre. Även om de nu heter "iBook" så kallar man dem för "mac:ar" ibland (inte hört folk säga "macintosh" dock) eftersom det är snabbare och folk fattar lättare. - Krångligt att säga man ska köpa en "apple:are", osv...
Så nej, det är inte en musknapp.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 04:49   #33
tossefar
Besserwisser

Reg.datum: Aug 2004
Fast endast en musknapp är det ju ändå, oavsett vad datormodellen kallas. Alla appledatorer levereras med enknappsmus.
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 04:50   #34
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av heltzonicka
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander
Macintosh var Apples stora genombrotts-dator som släpptes i början på året 1984. Man säger "mac / macintosh" om alla apples datorer mer eller mindre. Även om de nu heter "iBook" så kallar man dem för "mac:ar" ibland (inte hört folk säga "macintosh" dock) eftersom det är snabbare och folk fattar lättare. - Krångligt att säga man ska köpa en "apple:are", osv...
Så nej, det är inte en musknapp.
Ok, eftersom man kallar de si o så har de inte en musknapp? Det var ju en jävla bra teori

Macar hade en musknapp för att de kanske inte tänkte på mer än en musknapp från början? Vad vet jag, senare har det ju blivit en grej att tvinga utvecklarna tänka till lite vad gäller gränssnittet och göra det enkelt att hantera med just EN musknapp istället för att användaren skall behöva trixa med att använda två. För även om det är lätt för dig och mig är det kanske inte helt uppenbart för en del andra, iaf inte till en början. Än mindre när flera knappar skall in samtidigt osv.

Men du kan utan problem ansluta en mus med fler knappar, vet inte hur stor nytta den gör dock, men i spel o så kanske det är trevligt.

Varför har du (antagligen) en där du bara "använder" två? Redan för längelänge sedan fanns det ju möss med tre?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 07:22   #35
kirch
Registered User

kirchs avatar

Reg.datum: Jul 2004
Så länge *NIX är gratis så kommer PC äga Mac totalt. Speciellt nu med xorg 6.9/7.0 med EXA osv. Framtiden ligger hos Linux. Apple får nog fortsätta pumpa ut mp3spelare innan hypen är slut
kirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 08:02   #36
Dipshit
Registered User

Dipshits avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av kirch
Så länge *NIX är gratis så kommer PC äga Mac totalt. Speciellt nu med xorg 6.9/7.0 med EXA osv. Framtiden ligger hos Linux. Apple får nog fortsätta pumpa ut mp3spelare innan hypen är slut
ching chang chong wang wong tsi tso lai
Dipshit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 10:52   #37
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
När man läser aliquis djupsinniga förklaringar förstår nog de flesta vad som är grundfördelen med Apple; det krävs kunnande och en jävla röra i hårddisken för att kunna köra en PC. Om du tillhör den delen av mänskligheten som inte vill, eller kan, lära dig hur en dator organiserar, fungerar och vilka program som går vart så blir Apple ett tämligen självklart alternativ. Har du en gång passerat inlärningströskeln, som en stor del av datorkonsumenterna redan gjort, så blir inte argumentet lika starkt längre.

Min bärbara Toshiba fungerade utmärkt, min nuvarande bärbara Apple likaså. Det tog en tid innan jag lärde mig att putta in informationen där jag ville ha den i PC'n, och nu när jag kan det blir jag irriterad på att Apple'n gör det åt mig, fast inte längre på samma ställe och sätt som i PC'n. Alltid är det något....

Två knappar på musen vore utmärkt, i stället för att hålla inne "alt"-tangenten. Att sätta upp ett trådlöst nätverk eller ansluta en skrivare på Apple'n går på tre sekunder - i PC'n var det ett jädra rotande och först när blodtrycket var likvärdigt med däckstrycket på bilen brukade det lösa sig. Helst då med hjälp av en utbildad tekniker som stöd. Inte minns man vad man gjort för att lyckas från gång till gång heller. Bökigt.

Microsoft Office-programmen fungerar även om de är kackiga och aningen småbuggiga. Bäst är att använda andra programvaror och sända PDF-konverterade filer till kunden.

Hugget som stucket.

Lizard
Gammal 2006-01-02, 11:03   #38
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Det ska väl sägas att en hel del skulle förändras ifall inte folk tradade w4r3z i parti och minut till PC. Det finns visserligen alltfler gratisalternativ som funkar bra men en normalanvändares kostnad för en PC skulle ju öka lite om man betalade för OS, Office etc. Men jag vill inte försvara Apple på något sätt. Det är otroligt frustrerande att försöka uträtta något där allting är iObfuscated, iVisualiserat och iObegripligt.

Dock känner jag endel riktigt haxxors som gått över till den mörka sidan bara för att OSX erbjuder ett bra sätt att köra grafiskt utan att behöva kompilera grafikhantering själv och samtidigt kunna köra X. Enligt egen utsago iallafall.
Gammal 2006-01-02, 11:53   #39
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Ok, eftersom man kallar de si o så har de inte en musknapp? Det var ju en jävla bra teori

Macar hade en musknapp för att de kanske inte tänkte på mer än en musknapp från början? Vad vet jag, senare har det ju blivit en grej att tvinga utvecklarna tänka till lite vad gäller gränssnittet och göra det enkelt att hantera med just EN musknapp istället för att användaren skall behöva trixa med att använda två. För även om det är lätt för dig och mig är det kanske inte helt uppenbart för en del andra, iaf inte till en början. Än mindre när flera knappar skall in samtidigt osv.

Men du kan utan problem ansluta en mus med fler knappar, vet inte hur stor nytta den gör dock, men i spel o så kanske det är trevligt.

Varför har du (antagligen) en där du bara "använder" två? Redan för längelänge sedan fanns det ju möss med tre?
Shit vad fel jag läste, trodde han fråga om "MAC var en MUSKNAPP" :/ hur fan kunde jag läsa så fel. Aja, iaf dagens macar har stöd för två musknappar, och jag har läst att Apple själva ska börja göra möss med mer än två musknappar också.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
Gammal 2006-01-02, 12:51   #40
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

.. wow.. eller inte =P, apple borde ju fortsätta göra det de gör bäst, finns andra företag som kan göra möss.
Gammal 2006-01-02, 13:18   #41
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
.. wow.. eller inte =P, apple borde ju fortsätta göra det de gör bäst, finns andra företag som kan göra möss.
Jojo, men de gör ju redan möss, tror inte det är så svårt att trycka dit två knappar på mössen... Eftersom det har iaf stöd för minst två knappar (de har scroll-stöd också) i själva OS:et.
Gammal 2006-01-02, 13:53   #42
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av High1ander
Jojo, men de gör ju redan möss, tror inte det är så svårt att trycka dit två knappar på mössen... Eftersom det har iaf stöd för minst två knappar (de har scroll-stöd också) i själva OS:et.
De har redan en mus med två knappar och scrollknapp som ser ut att bara ha en

Men särskilt funktioell är den ju inte, antagligen inte särskilt bra heller, och med största sannolikhet dyr. Som allt annat från apple på hårdvarusidan

549kr...

fyra knappar var det ju visst..
Gammal 2006-01-02, 15:10   #43
Wayfaerer
Registered User

Wayfaerers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Saknar alternativet "Både och".
Wayfaerer är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:40.