|
Visa resultat för omröstning: Tror du att vi är ensamma i universum?
|
|
Ja, vi är ensamma.
|

|
7 |
4.93% |
|
Nej, liv finns men knappast intelligent.
|

|
18 |
12.68% |
|
Nej, även intelligent liv finns.
|

|
90 |
63.38% |
|
Nej och vi är troligen besökta.
|

|
27 |
19.01% |
2005-05-11, 22:23
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av antonio
Finns det ingen anledning att mörklägga en sådan sak ?
Om militären i USA får tag på teknik som ligger långt före vår skulle dom sprida den över hela världen då ??? Och med tanke på alla galna amerikaner så skulle det väl garanterat uppstå kaos & panik om man avslöjade en sådan sak ? Man har ju hört vad som hände när man sände världarnas krig på radion och folk flydde i panik då dom trodde det var en riktig nyhetssändning.
Jag tror iaf så här: Ingen rök utan eld.
/antonio
|
Så aliens åker massa miljoner ljusår i en liten farkost, för bort lite människor, leker lite i sädesfält och blir sedan så fulla på stulen alkohol så de crashar i öknen.
Helt logiskt, om jag var alien skulle jag helt klart göra det.
|
|
|
2005-05-11, 22:26
|
|
|
Living the good life
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av TommyBoy
Att universum är oändligt är inte säkert men det kan ju finnas ett oändligt antal universa.
Appropå resor över långa avstånd, och då snackar vi AE inte Ystad-Haparanda, är det ju inte heller säkert att det är fysiskt möjligt att företa sådana. Det är kanske totalt omöjligt att resa fortare än ljuset oavsett metod.
Sen har vi tidsaspekten:
Om nu tiden är oändlig är det otroligt osannolikt att två intelligenta livsformer skulle finna varandra under den korta tidsram där de existerar samtidigt.
Jag antar att det under de premisser vi känner till är sannolikt att liv av alla slag existerar men att avstånden gör det omöjligt för de intelligenta formerna att kontakta varandra. Mitt svar på pollen blir alltså: tror att intelligent liv av andra former finns men vi har inte blivit besökta.
|
Du är inne på precis samma spår som mig tycker jag, håller med precis i det du säger
|
2005-05-11, 22:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Trance
Så aliens åker massa miljoner ljusår i en liten farkost, för bort lite människor, leker lite i sädesfält och blir sedan så fulla på stulen alkohol så de crashar i öknen.
Helt logiskt, om jag var alien skulle jag helt klart göra det.
|
Det kanske är rymdgubbarnas fredagsnöje att röja på Jorden?
Senast redigerad av Runda Grodan den 2005-05-12 klockan 08:35.
|
|
|
2005-05-11, 23:19
|
|
|
Stenhård medlem
Reg.datum: Dec 2003
|
Liv finns det säkert någon annastans än här. Troligen inteligenta också.
|
|
|
2005-05-11, 23:34
|
|
|
gab the jab!
Reg.datum: Mar 2003
|
jorden är ett sandkorn i sahara öknen.
ja det finns intelligent liv där ute men långt långt långt borta
|
|
|
2005-05-12, 00:54
|
|
|
Hrafnin Flygur
Reg.datum: Dec 2003
|
Med tanke på det oändliga antal planeter som finns i universium är det en ytterst naiv tanke att tro att vi skulle vara ensamma, eller ens de som gått längst i den intellektuella evolutionen
Både dummare och intelligentare liv finns på åtskilliga miljoner planeter.
|
2005-05-12, 05:10
|
|
|
Smoothtalking Buddha
Reg.datum: Feb 2004
|
klart det finns utomjordingar som är intelegenta och klart att dom har besökt jorden, det blir liksom ganska "simpelt" att resa när man gör sin farkost gravitationsfri och desutom riktar gravitation.
-Ilpalazzo-
MGS4GOTP är livets mening. Punkt.
|
|
|
2005-05-12, 06:00
|
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
För mig är liv inte något unikt. Liv kan uppstå spontant. Det är inte svårt att få molekyler att kopiera sig själva i massor.
Jag är övertygat om att det vi skulle kalla " bakterier " finns så nära som på Mars och Titan.
Ifall vi menar inteligent liv med att det är någon livsform vi kan kommunicera med. Med ord, gester, radiosignaler, vad som helst och beräta något för varandra så finns det också. Inte inom de närmsta AE/ljusåren utan längre bort än så. Andra ändan av vintergatan kanske.
|
|
|
2005-05-12, 08:26
|
|
|
Living the good life
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Shadow Warrior
klart det finns utomjordingar som är intelegenta och klart att dom har besökt jorden, det blir liksom ganska "simpelt" att resa när man gör sin farkost gravitationsfri och desutom riktar gravitation.
|
Kan du utveckla lite, förstår inte vad du menar
|
2005-05-12, 08:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Shadow Warrior
|
Förstår inte varför det skulle betyda att de rest hit eller varför det skulle göra rymdresor i nollgravitation lättare. Menar du att de skulle uppnå en fantastisk hastighet genom att skapa en motstående kraft mot tomma rymden?!
Man reser inte flera ljusår för att sedan karva lite i ett par kossor, köra lite anal probing och störta i en öken.
|
|
|
|
2005-05-12, 08:45
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Grahn
Man reser inte flera ljusår för att sedan karva lite i ett par kossor, köra lite anal probing och störta i en öken.
|
Jag förstår inte varför liknande är ett återkommande argument... Om det finns rymdgubbar som vi aldrig har träffat så är det ju lite svårt att veta hur de fungerar och varför de gör saker. Det kan ju vara en fylletrip... eller varför inte nåt religiöst. Det är ju en en annan okänd civilisation vi snackar om. Hinduer vördar kor, aliens kanske probar dem. Varför de skulle göra det vet jag inte men jag är å andra sidan inte så smart att jag kan bygga rymdskepp heller.
Det är aldrig någon som fattar vad jag menar.
Edit. Bland det roligaste som finns är att sätta griller i huvudet på folk. Gör man det "lagom dåligt" som i fallet med cirklarna i sädesfälten så kan man ju ha rätt roligt åt att man har lämnat ett bevis för sin egen existens som ingen tror på. Jag skulle då skrocka gott uppe i mitt tefat men jag är rätt fånig.
Senast redigerad av Runda Grodan den 2005-05-12 klockan 08:49.
|
|
|
2005-05-12, 11:33
|
|
|
WTF?
Reg.datum: Jan 2004
|
Det finns ungefär 100 miljarder(10^11) stjärnor i en galax och någonstans kring 100 miljarder(10^11) galaxer i universum. Det betyder att det finns ca. 10^22 stjärnor i universum.
Säger vi nu att chansen för att en planet ska fastna på lagom avstånd i en bana runt en stjärna är en på en miljon. Att chansen för att denna planet ska ha ungefär rätt kemisk sammansättning är en på en miljon. Att chansen för att liv verkligen ska uppstå på planeten är en på en miljon. Vilket sammantaget ger att chansen för att liv ska finnas på en planet är en på 10^6 x 10^6 x 10^6 = 10^18.
10^22/10^18 = 10^4. Då borde det alltså finns liv på 10000 planeter i universum.
|
|
2005-05-12, 11:35
|
|
|
Living the good life
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Krokodil
Det finns ungefär 100 miljarder(10^11) stjärnor i en galax och någonstans kring 100 miljarder(10^11) galaxer i universum. Det betyder att det finns ca. 10^22 stjärnor i universum.
Säger vi nu att chansen för att en planet ska fastna på lagom avstånd i en bana runt en stjärna är en på en miljon. Att chansen för att denna planet ska ha ungefär rätt kemisk sammansättning är en på en miljon. Att chansen för att liv verkligen ska uppstå på planeten är en på en miljon. Vilket sammantaget ger att chansen för att liv ska finnas på en planet är en på 10^6 x 10^6 x 10^6 = 10^18.
10^22/10^18 = 10^4. Då borde det alltså finns liv på 10000 planeter i universum.
|
Jag skulle gissa på att dedär en kraftig underdrift till och med
|
2005-05-12, 11:46
|
|
|
skit oxå
Reg.datum: Feb 2004
|
Jag tror det finns utomjordingar här på kolo.
|
2005-05-12, 11:50
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Krokodil
|
Men säger vi att chansen för liv är en på 2 så finns det ännu fler! Säger vi dessutom att chansen är en på 2 miljoner att alla heter Kennet så finns det 5000 planeter där alla heter Kennet. Så häftigt!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:34.
|

|