Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-01, 12:45   #31
nordlander
Johnny Bravo fan

nordlanders avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jo det är en jävla skillnad på att jobba helger/ob...brorsan fick ut 32 papp på att skotta snö på nätter/helger.
Gammal 2005-03-01, 14:43   #32
marst060
Registered User

marst060s avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Mccartney
Ingångslönen för en Ekonom är runt 23500 - 24500kr ungefär samma arbete som du gör....säg det till din chef!
Rekomenderade ingångslönen ja... men i dagens sverige med överflöd av nyexade ekonomer ligger ytterst få på den lönen vid ingång.

Jäkligt bra förmåner måste jag säga!
Där har du väl ett värde på i runda slängar 3500 kronor. Inte inräknat sjukvård. Inte så pjåkigt.
marst060 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-01, 15:29   #33
Köttbullen
Registered User

Köttbullens avatar

Reg.datum: Jul 2004
Köttbullen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-01, 16:07   #34
påven
Registered User

påvens avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Garnax
Senaste månaden tjänade jag 23.000kr före skatt som personlig assistent
jag har 10 000:- mer än dig i lön. ha ha
Gammal 2005-03-01, 16:18   #35
TrasMannen
Kebap Is The Shit

TrasMannens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av påven
jag har 10 000:- mer än dig i lön. ha ha
Men vad blir 58 033kr - 34 098kr
TrasMannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-01, 17:19   #36
nossie
Registered User

nossies avatar

Reg.datum: Oct 2004
http://www.aftonbladet.se/vss/ekonom...610694,00.html

Ericsson vd bara 17MILLE!! i årslön. stackars sate. undra vad dom gör som är så värdefullt.
Gammal 2005-03-01, 21:55   #37
Megatuttarna
Feed me fast

Megatuttarnas avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av nossie
http://www.aftonbladet.se/vss/ekonom...610694,00.html

Ericsson vd bara 17MILLE!! i årslön. stackars sate. undra vad dom gör som är så värdefullt.
Har du någon person som kan dra in ett x antal miljarder netto känns det att den personen mycket väl är värd 17 miljoner som lön för "mödan". Det handlar om enkel ekonomi. Gör pengar åt mig och du avlönas. Vad är 17 miljoner mot ett par miljarder? Styrelsen jobb är att fixa vinst.

Att komma med invändningen om att det inte är han som sköter ruljangsen personligen är inte sättet det skall ses på. Han innehar det yttersta ansvaret och sätter allt i rullning. Hur många kan driva ett bolag som Ericsson och få fram vinster av den rapporterade kalibern egentligen?

Det är inget kvacksalveri, det är skillz. Något som alla sopor kan ifrågasätta men aldrig göra något åt.
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-01, 23:20   #38
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Megatuttarna
Har du någon person som kan dra in ett x antal miljarder netto känns det att den personen mycket väl är värd 17 miljoner som lön för "mödan". Det handlar om enkel ekonomi. Gör pengar åt mig och du avlönas. Vad är 17 miljoner mot ett par miljarder? Styrelsen jobb är att fixa vinst.

Att komma med invändningen om att det inte är han som sköter ruljangsen personligen är inte sättet det skall ses på. Han innehar det yttersta ansvaret och sätter allt i rullning. Hur många kan driva ett bolag som Ericsson och få fram vinster av den rapporterade kalibern egentligen?

Det är inget kvacksalveri, det är skillz. Något som alla sopor kan ifrågasätta men aldrig göra något åt.
Det handlar om solidaritet också. Har du själv stått på ett fabriksgolv från fem på morgonen till två på förmiddagen? Inte? Men försök förstå att det svider i ögonen på en arbetare att veta att vd:n drar in 150 000 i månaden. Ditt snack om skicklighet och ansvar köper jag inte - 17 miljoner är inte försvarbart. Kom tillbaka och säg samma sak när du har förtjänat ditt uppehälle i en bullrig industrilokal i några år.
Gammal 2005-03-02, 01:13   #39
Megatuttarna
Feed me fast

Megatuttarnas avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Löjtnant Blank
Det handlar om solidaritet också. Har du själv stått på ett fabriksgolv från fem på morgonen till två på förmiddagen? Inte? Men försök förstå att det svider i ögonen på en arbetare att veta att vd:n drar in 150 000 i månaden. Ditt snack om skicklighet och ansvar köper jag inte - 17 miljoner är inte försvarbart. Kom tillbaka och säg samma sak när du har förtjänat ditt uppehälle i en bullrig industrilokal i några år.
När handlar det om solidaritet? Kapitalismen är blind för solidaritet. Mest pengar vinner etc. Passar det inte kan arbetaren säga upp sig och ersätts tämligen enkelt; sådant är inte fallet med VD:n.

VD:n har skickligheten och kapaciteten att göra de där miljarderna och få ut sina 17 miljoner som belöning för detta. Så fungerar det. Hade sett det på något annat sätt om du hade ett bolag i dina händer?

Egoistiskt gentemot kollektivet? Helvete heller. Vart var kollektivets solidaritet när VD:n slet arslet av sig på väg upp till sin befattning? Folk tenderar att tro att en VD:s arbetsdag är så mycket kortare och mindre stressfylld än en vanlig arbetares och att han nått sin VD-post efter några års pluggande på Handels bara.

Oförsvarligt? Helvete heller. VD:n gör pengar; just det som företaget betalar för.

Jag har för övrigt haft vanliga knegarjobb, med värre arbetstider än du listat. Visst hade jag det fysiskt jobbigt men när arbetsdagen var slut så var den verkligen det. Chefen tog däremot med sig jobbet överallt. Det fanns ingen psykisk ro utan jobb nästan dygnet runt. Han skötte ruljangsen, ansvaret o s v. Klart som fan att han förtjänar mer lön än jag. Detta var ändå bara ett mindre företag med runt 15 anställda. Tänk dig då ett multinationellt företag som Ericsson.
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:10.