Citat:
|
Ursprungligen postat av Löjtnant Blank
Det handlar om solidaritet också. Har du själv stått på ett fabriksgolv från fem på morgonen till två på förmiddagen? Inte? Men försök förstå att det svider i ögonen på en arbetare att veta att vd:n drar in 150 000 i månaden. Ditt snack om skicklighet och ansvar köper jag inte - 17 miljoner är inte försvarbart. Kom tillbaka och säg samma sak när du har förtjänat ditt uppehälle i en bullrig industrilokal i några år.
|
När handlar det om solidaritet? Kapitalismen är blind för solidaritet. Mest pengar vinner etc. Passar det inte kan arbetaren säga upp sig och ersätts tämligen enkelt; sådant är inte fallet med VD:n.
VD:n har skickligheten och kapaciteten att göra de där miljarderna och få ut sina 17 miljoner som belöning för detta. Så fungerar det. Hade sett det på något annat sätt om du hade ett bolag i dina händer?
Egoistiskt gentemot kollektivet? Helvete heller. Vart var kollektivets solidaritet när VD:n slet arslet av sig på väg upp till sin befattning? Folk tenderar att tro att en VD:s arbetsdag är så mycket kortare och mindre stressfylld än en vanlig arbetares och att han nått sin VD-post efter några års pluggande på Handels bara.
Oförsvarligt? Helvete heller. VD:n gör pengar; just det som företaget betalar för.
Jag har för övrigt haft vanliga knegarjobb, med värre arbetstider än du listat. Visst hade jag det fysiskt jobbigt men när arbetsdagen var slut så var den verkligen det. Chefen tog däremot med sig jobbet överallt. Det fanns ingen psykisk ro utan jobb nästan dygnet runt. Han skötte ruljangsen, ansvaret o s v. Klart som fan att han förtjänar mer lön än jag. Detta var ändå bara ett mindre företag med runt 15 anställda. Tänk dig då ett multinationellt företag som Ericsson.