Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-06-18, 19:31   #31
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Jag tappade i princip 5 år träning 2018-2024 när jag fick både förmaksfladder först som jag fick bort med en ablation 2019 för att några månader senare drabbas av förmaksflimmer. Jag blev ganska kass av det. Hade detta 1-3 ggr i månaden som opererades (ablation) 2023 höll till febr. 2024 och som sedan ökade till 2-3 ggr i veckan fram till början av juni i fjor. Därefter började min nya medicin funka så ja har sluppit skiten nu i ett år. Har satt igång igen med bänkprogram där jag satt 1:a målvikt på 130 kg strikt tävlingslyft, dock utan brygga.🙂 Ligger på ca 125 kg fn. Startade på 100 kg. Har även 40 kg i enarms scottcurl som mål igen. Ligger mellan 32,5-35 kg fn. Startade på 25 kg.
Muskelminne, till viss del. Samma mål som du har skulle troligen vara helt omöjligt för en lika gammal individ som aldrig tränat.

Nu är jag inte direkt jättegammal. Men kroppen är inte lika förtjust i träning nu som när jag var 25 så att säga. En tanke som slagit mig, tänk om man aldrig tränat och fick för sig att börja nu, vid 46 år. Det skulle inte vara roligt alls.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-06-18, 19:33   #32
Langster
Ninja

Langsters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Jag tappade i princip 5 år träning 2018-2024 när jag fick både förmaksfladder först som jag fick bort med en ablation 2019 för att några månader senare drabbas av förmaksflimmer. Jag blev ganska kass av det. Hade detta 1-3 ggr i månaden som opererades (ablation) 2023 höll till febr. 2024 och som sedan ökade till 2-3 ggr i veckan fram till början av juni i fjor. Därefter började min nya medicin funka så ja har sluppit skiten nu i ett år. Har satt igång igen med bänkprogram där jag satt 1:a målvikt på 130 kg strikt tävlingslyft, dock utan brygga.🙂 Ligger på ca 125 kg fn. Startade på 100 kg. Har även 40 kg i enarms scottcurl som mål igen. Ligger mellan 32,5-35 kg fn. Startade på 25 kg.
Kul att du kan träna igen och verkar tycka det är roligt, förresten!

30-års journalen
Gammal 2025-06-18, 19:42   #33
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Kul att du kan träna igen och verkar tycka det är roligt, förresten!
Tackar!😊 Jo det känns kul att kunna ta i igen inte oroa sig för att skiten skulle komma. Man har en bit kvar innan man är i närheten av formen innan problemen.
Man får sikta in sig på 45 års form igen.😁
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_0160.jpg (325.6 KB, 0 visningar)
Gammal 2025-06-18, 20:53   #34
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Tiden går fortare när man är äldre också, subjektivt. En veckas inaktivitet blir snabbt ett år och sen 10-20 år utan att man tänker på det. Sen blir det väldigt svårt att komma igång igen, förstås. Väldigt många har aldrig varit vältränade heller, bara unga med allt vad det medför hälsomässigt.

Dock - lite off-topic, men att försumma kroppen verkar gå otroligt fort för vissa då man ser en hel del unga rent smällfeta individer. Jag undrar ibland över hur mycket sådana människor äter egentligen. Jag är själv matglad, äter gärna och mycket, av vad som helst, jag tränar inte jättemycket egentligen, 3 styrkepass i veckan max + lite promenader istället för att ta bilen på sin höjd. Men jag blir inte smällfet. För att bli så där sjukt jävla fet så att magen hänger ned under XXXXXL T-shirten innan 30 måste kräva dedikation - att typ sitta och äta choklad hela dagarna utan att röra sig alls typ?

Personligen vill jag helst inte väga in genetik så mycket i just fetma, alla kan ju äta så pass lite att de går ned i vikt, men det måste nästan vara något mer än bara ätandet när man ser hur feta en del blir relativt snabbt.
Hunger och hur den påverkar kan mycket väl vara genetiskt. En del står inte ut med att vara utan mat ens nån timme, en del glömmer bort att äta en halv dag. En del kan inte få i sig ens en tugga till när de är mätta,en del kan äta vidare tills matkoma inträder - och kan ändå smaska i sig inte snacks efter maten.
Jag har både glömske delen och matkomadelen, viket är ok ändå.
Värre om man inte kan vara hungrig och samtidigt äta tills man fysiskt inte får i sig mer. Och när man väl blivigt fet blir det jobbigt med allt, vara hungrig är skit, äta lite är värdelöst och träna är jobbigt. Lägg gammal på det..
Gammal 2025-06-19, 06:20   #35
Langster
Ninja

Langsters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Hunger och hur den påverkar kan mycket väl vara genetiskt. En del står inte ut med att vara utan mat ens nån timme, en del glömmer bort att äta en halv dag. En del kan inte få i sig ens en tugga till när de är mätta,en del kan äta vidare tills matkoma inträder - och kan ändå smaska i sig inte snacks efter maten.
Jag har både glömske delen och matkomadelen, viket är ok ändå.
Värre om man inte kan vara hungrig och samtidigt äta tills man fysiskt inte får i sig mer. Och när man väl blivigt fet blir det jobbigt med allt, vara hungrig är skit, äta lite är värdelöst och träna är jobbigt. Lägg gammal på det..
Jag är en sådan individ som kan äta hur mycket som helst, även om jag inte ens är hungrig, bara det är gott. Och det är inte tomt prat, om man skulle låsa in mig i ett rum med oändlig mängd god mat, godis, glass osv ett par månader så skulle jag troligen äta ihjäl mig. Har jag en påse godis, oavsett hur stor den är så äter jag tills det är slut. Godis är kanske ett dåligt exempel i sammanhanget, men min omättliga aptit tror jag snarare är inlärd än genetisk, jag hade den inte innan typ 20 års-åldern, den kom av att börja äta mycket för att bygga muskler och späddes på av hetsätning efter deff-perioder och till viss del av periodisk fasta, faktiskt.
Men slutsatsen jag drar är att det krävs relativt lite träning och restriktion för att inte gå över gränsen till att spåra ut totalt. Att bli sådär superfet måste ändå kräva en enorm dedikation till ätande av uteslutande högkalori-föda och en komplett dekadent livsstil.

30-års journalen
Gammal 2025-06-19, 07:57   #36
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Genetic Obesity Can Be Classified as Monogenic and Polygenic Obesity

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK573068/

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-06-19, 08:28   #37
Langster
Ninja

Langsters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det enda jag får ut av det klippet är att fetma=låg fitness. Dock innebär inte stor muskelmassa automatiskt hög fitness. Det är allt. De tar ju till och med upp att man kan öka sin fitness genom att minska sitt kroppsfett, med konkreta exempel.
Jag förstår inte var generna kommer in i bilden faktiskt. Har inga tvivel om att generna spelar in i hur lätt man lägger på sig fett resp. muskler, men alla kan äta så lite så att de går ned i vikt. Ätardelen har inget med gener att göra och ätandet är en rätt stor faktor i huruvida man blir fet eller inte. I praktiken den enda faktorn faktiskt.

30-års journalen
Gammal 2025-06-19, 09:38   #38
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Reg.datum: Aug 2011
Om man har/haft feta föräldrar som liten brukar barnen också vara feta. Har sett det gång på gång. Tror inte det minsta på att det är genetiskt.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-06-19, 10:29   #39
baggard
Registered User

baggards avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Om man har/haft feta föräldrar som liten brukar barnen också vara feta. Har sett det gång på gång. Tror inte det minsta på att det är genetiskt.

Japp. Så sorgligt att se typ en sjuåring som redan börjar bli tjock och så ser man mamman fet som en badboll. Förstör totalt den stackars ungens uppväxt. Och sedan får kämpa med det i vuxen ålder. Så dom lär sig från tidig ålder att äta skit och/eller äta alldeles för mycket så att bryta alla dom årens dåliga mönster sen när man blir vuxen och vill göra något åt saken kan inte vara lätt.

Senast redigerad av baggard den 2025-06-19 klockan 10:30.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-06-19, 13:35   #40
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Citat:
Så är det faktiskt och de feta föräldrarna har överfört både gener och matvanor.

Om du eller ni öppnar ögonen och studerar omgivningen t ex. på en plats med många människor(Liseberg/Gröna Lund, typ plats där många genotyper möts) är det lätt att se genetiken spelar avgörande roll. Men visst är det så att kosten som de äter spär på problemen.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2025-06-19 klockan 13:36.
Gammal 2025-06-24, 07:26   #41
frys
Registered User

fryss avatar

Reg.datum: Jul 2011
min far som är precis 70 har också börjat träna, löpband och en del maskiner. Väldigt stel i axlarna/ryggen, svårt o sträcka ut sig helt när han kör lats drag och roddar exempel.

Kan också få lite ont i axlarna av pressar, Kan man kanske köra sneda hantelpressar och skippa vanliga axelpressar? tänker att man ändå får stimulansen i framsida?

sen är det svårt och hitta ett bra program för 3 dagar i veckan utan att det blir för många övningar ifall man kör helkropp med maskin, kanske man kan köra halvkropp rullandes på 3 dagar men då kanske man behöver ta i lite mer ifall man kör få set? Tänker annars att 3 set var 4-5 dag e för lite?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-06-24, 08:22   #42
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Ett litet tips som brukar fungera för stela/onda slitna axlar. Det är att använda maskiner med fasta rörelsebanor det underlättar väldigt mycket.

Ett annat tips är att föröka göra träningen lustfylld och inte tråkig och enahanda. Variera övningarna så ofta det fungerar det ger mer lust till att gå till gymmet för de allra flesta.

Gammal 2025-06-24, 11:18   #43
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Citat:
Ett litet tips som brukar fungera för stela/onda slitna axlar. Det är att använda maskiner med fasta rörelsebanor det underlättar väldigt mycket.

Ett annat tips är att föröka göra träningen lustfylld och inte tråkig och enahanda. Variera övningarna så ofta det fungerar det ger mer lust till att gå till gymmet för de allra flesta.
Yes, försöker köra maskiner så långt det går. Ibland vet jag inte om pappa har ont i lederna eller musklerna när han gör en övning. Får alltid vaga svar. Men alla bröstövningar verkar göra ont i just axellederna.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-06-24, 13:07   #44
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Både ja och nej skulle jag säga på denna. Man får lyssna och försöka känna efter vad den andra personen behöver där. Jag har en äldre vän som jag hjälper med träningen och hade jag blandat in för mycket variation så hade det blivit överväldigande för honom. Efter en viss ålder blir det stressigt att hålla för mycket i huvudet, då kan det vara rätt skönt med väldigt simpel och inrutad träning.

Citat:
Yes, försöker köra maskiner så långt det går. Ibland vet jag inte om pappa har ont i lederna eller musklerna när han gör en övning. Får alltid vaga svar. Men alla bröstövningar verkar göra ont i just axellederna.
Hur har han det med rörligheten i axlar och skuldror? Kan det vara att det är där man borde börja?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-06-24, 13:48   #45
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Självklart måste man känna efter vad som passar för individen. Samtidigt är det bra att variera övningar som aktiverar samma muskel eftersom det ger ofta minskat slitage och angriper leden ofta en aning annorlunda. I förlängningen har individen fått ett batteri av övningar och behöver inte känna sig knuten, begränsad, till vissa maskiner på gymmet.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:53.