2017-03-09, 09:31
|
|
Sponsored by Soros
Reg.datum: Jul 2009
|
Ja, men det behövs bland annat mer resurser och hårdare straff för våldsbrott (inklusive utvisning för personer som ej är medborgare).
|
|
|
2017-03-09, 09:38
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Hmm, ja det går ju att vrida i den där lite.
- Juridiska processerna och instanserna har jag förtroende för, men jag tycker det är galet att vi fortfarande har nämndemän som helt saknar juridisk utbildning (inget krav för att vara nämndeman i Tingsrätten). Annars tycker jag vi har rätt lite av jäv, korruption etc i Sverige mot för andra länder.
- Lagar och straffpåföljd, här finns massor att se över och mycket är förlegat. Finns för mycket kryphål och finns straff som är låga i förhållande till brottet
- Polisväsendet, där har jag stort förtroende för poliser på fältet och de som faktiskt frontar allt skit. Jag upplever också att polisen är bra och inte korrumperad eller motsvarande som många andra länder. När jag var i Argentina nu vid årsskiftet så kändes skillnaden, där visste jag aldrig när jag skulle försöka muta en polisman eller ej. Däremot har jag noll förtroende för polisledningen och Dan Eliassons påhitt.
Jag tror vi skulle ha ett riktigt bra rättsväsende om vi sprang ikapp lite lagar och straffpåföljder, dunkade på med fler resurser, såg till att polisen trivs med sitt yrke och sparkar Dan Eliasson. Sedan måste regeringen underlätta för rättsväsendet genom att styra upp segregations- och förortsproblemen.
|
|
|
2017-03-09, 10:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria
Ja, men det behövs bland annat mer resurser och hårdare straff för våldsbrott (inklusive utvisning för personer som ej är medborgare).
|
Utvisning i all ära, men med dagens gränser är dem snart i Sverige igen, illegalt då men ändå. Jag är för gränskontoller ala USA style. Skiter i att det blir knöligare att ta sig in.
|
|
|
2017-03-09, 10:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Jag har alltid blivit bemött med respekt av enskilda poliser, både i min yrkesroll och som privatperson. Där emot har jag inget förtroende för att de just nu skall klara av att upprätthålla rättssamhället. Good people in bad organizations osv.
Tyvärr har jag inte heller något förtroende för att de som döms i våra domstolar faktiskt får adekvata straff.
|
|
|
2017-03-09, 10:50
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
För enskilda poliser ja, för hela apparaten, nej.
När migrationsverkets kostnader nästan är DUBBELT så höga och ökar så.. vi blir fler och fler, polisen färre och färre och framför allt sämre och sämre. Grattis.
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
Senast redigerad av Kischen den 2017-03-09 klockan 10:58.
|
|
|
2017-03-09, 11:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Nej av den enkla anledningen nedan:
"Brottsuppklarningsgraden är nu enbart cirka 14 procent av alla anmälda brott. För skadegörelsebrott har den nästan halverats: från 4,0 procent år 2010 till 2,1 procent förra året. Enbart 3,5 procent av bostadsinbrotten klarades upp förra året, och bara 12,6 procent av misshandelsbrotten."
https://www.svd.se/sverige-har-i-pra...m-kriminalitet
|
En sak att ta i åtanke är att väldigt mycket som anmäls inte går att utreda, och kanske inte ens är brott. I Sverige fungerar det så att vem som helst måste få anmäla, det innebär att alla som är dementa och psykiskt sjuka har rätt att anmäla vad som helst. Om en dement man tycker något stulit hans hund (även om han inte haft en hund på 20 år) så kan kommer det generera en anmälan. Mycket anmälningar genereras av folk som är psykiskt sjuka, dementa, eller missbrukare. En stor del av de här "brotten" går aldrig att utreda, men jag kan tänka mig att de snedvrider statistiken otroligt mycket i vissa kategorier. Finns dementa som kontaktar polisen 20-30 gånger per år och stöldanmäler olika saker. Detsamma gäller psykiskt sjuka och missbrukare.
|
|
|
2017-03-09, 12:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten
En sak att ta i åtanke är att väldigt mycket som anmäls inte går att utreda, och kanske inte ens är brott. I Sverige fungerar det så att vem som helst måste få anmäla, det innebär att alla som är dementa och psykiskt sjuka har rätt att anmäla vad som helst. Om en dement man tycker något stulit hans hund (även om han inte haft en hund på 20 år) så kan kommer det generera en anmälan. Mycket anmälningar genereras av folk som är psykiskt sjuka, dementa, eller missbrukare. En stor del av de här "brotten" går aldrig att utreda, men jag kan tänka mig att de snedvrider statistiken otroligt mycket i vissa kategorier. Finns dementa som kontaktar polisen 20-30 gånger per år och stöldanmäler olika saker. Detsamma gäller psykiskt sjuka och missbrukare.
|
Framkommer att inget brott begåtts är det ju inte med i brottsstatistik.
Oavsett om ett brott inte går att utreda så är det ett brott där GM inte blir åtalad och dömd vilket är ett misslyckande för rättssamhället. Att endast 14% blir uppklarade är ett STORT SKÄMT!
|
|
|
2017-03-09, 12:03
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Överlag har jag stort förtroende för rättsväsendet. Men ideologiska politiker sticker sönder det i vissa avseenden och sen är belastningen väldigt stor nu i och med massinvandringen 2015. Sen har vi en omorganisation inom polisen som verkar ta tid att få att bli bra, om den ens är en god idé från början.
Samtidigt får vi komma ihåg att vårt rättsväsen är klart bättre än väldigt många andra länder.
|
|
|
2017-03-09, 12:05
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Framkommer att inget brott begåtts är det ju inte med i brottsstatistik.
Oavsett om ett brott inte går att utreda så är det ett brott där GM inte blir åtalad och dömd vilket är ett misslyckande för rättssamhället. Att endast 14% blir uppklarade är ett STORT SKÄMT!
|
"Brott kan ej styrkas" heter det när man inte kan eller vill gå vidare med ett fall, kan i vissa fall t.o.m. vara en anmälan där BO vet vem GM är.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2017-03-09, 12:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Överlag ja, men det är nog mest för att jag har rest så pass mycket i världen och upplevt allt från icke existerande rättsväsenden till korruption. Jag har sett oskyldigt dömda skjutas på fläcken och jag har sett skyldiga gå fria genom att hosta fram lite sedlar. Jag tycker Sverige överlag har en bra grund, men som föregående talare har skrivit så är den lite förlegad. Den är baserad på då man begick brott 1 mot 1, inte 4 mot 1 och den är heller inte anpassad till att ta hand om utrikesfödda som begår brott.
Jag har dock _förtroende_ för _rättsväsendet_ just för att jag tror att saker och ting ändå oftast går sin laga gång. Däremot ser jag att polisen slackar i mycket vilket i sin tur påverkar rättsgången negativt, men det har inget med förtroende att göra.
|
Tänker också såhär i huvudsak. Har många synpunkter på rättssystemet, men tyvärr verkar det som att det är ett av det bästa mänskligheten skitit ur sig såhär långt, just med tanke på den låga korruptionsgraden. Är glad att det sköts av en någorlunda enhetlig domstol och inte av olika klaner, maffia eller knarkkarteller.
|
2017-03-09, 12:40
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Nej
|
|
|
2017-03-09, 16:11
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Nej. Mitt förtroende för rättsväsendet är väldigt lågt, dessutom är det orättvist. Om jag som svensk vit heterosexuell man skulle elda upp mina grannars bilar, kastat sten och Molotov cocktails på räddningstjänsten och polisen när de dök upp hade jag inte mötts av dialogpolis, kaffe och bullar. Det är en överhängande risk att jag faktiskt hade blivit skjuten. Skulle jag våldta en 12åring hade jag inte fått två månader utan förmodligen tio år.
|
|
|
2017-03-09, 17:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Känns väldigt perspektivlöst att svara nej på denna fråga, om ja eller nej är att välja på. Så ja, klart jag överlag har förtroende.
|
2017-03-09, 17:22
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Överlag ja, i vanliga enskilda fall. Som helhet nej.
|
|
|
2017-03-09, 17:35
|
|
Dardania
Reg.datum: Nov 2013
|
Allt är relativt. I Sverige har jag mkt mer än i jämförelse med hemlandet.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.
|

|