2015-10-17, 23:57
|
|
|
Hårdrockare
Reg.datum: Mar 2006
|
Jag har gått nån kurs i teknikhistoria tror jag det var. Iaf, läraren påstod att gamla tidens skogsarbetare kan ha varit det tyngsta fysiska arbete någon gjort, någonsin, någonstans. Sett till brända kalorier per dag. Man åt ister för att hålla uppe kalorierna. Tänk er själva att skidra ut i -25, skotta fram träden, yxa och handsåg hela dan, sen bära ut skiten till en älv som man förövrigt rensat från sten manuellt. Kan ju vara skrönor men jag har hört en farbror som berättat om att han frös fast med håret i timmerkojan på natten. Det var definitivt hårdare förr.
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
|
|
|
|
2015-10-18, 00:00
|
|
Reg.datum: Apr 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin
Jag har gått nån kurs i teknikhistoria tror jag det var. Iaf, läraren påstod att gamla tidens skogsarbetare kan ha varit det tyngsta fysiska arbete någon gjort, någonsin, någonstans. Sett till brända kalorier per dag. Man åt ister för att hålla uppe kalorierna. Tänk er själva att skidra ut i -25, skotta fram träden, yxa och handsåg hela dan, sen bära ut skiten till en älv som man förövrigt rensat från sten manuellt. Kan ju vara skrönor men jag har hört en farbror som berättat om att han frös fast med håret i timmerkojan på natten. Det var definitivt hårdare förr.
|
Ja jo fast saker och ting fick ju ta den tid det tog det fanns ingen tidspress när saker skulle bli gjort utan man jobbade ju på så gott man kunde och ville man vila så vilade man.
|
|
|
2015-10-18, 00:05
|
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk
Ja jo fast saker och ting fick ju ta den tid det tog det fanns ingen tidspress när saker skulle bli gjort utan man jobbade ju på så gott man kunde och ville man vila så vilade man.
|
Man hade en helvetes tidspress. Det var ju det som var orsaken till att man jobbade så mycket. Saker och ting var tvungna att vara klara innan vissa tidpunkter. Skördade du din vete för långsamt så hade du inte tillräckligt för att föda din familj, plöjde du åkern för långsamt hann du inte så tillräckligt med vete, osv.
|
Min bantning just nu!
|
|
|
2015-10-18, 00:05
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Är du go eller? Ingen press?
|
|
|
|
2015-10-18, 00:10
|
|
|
Tänk er när första industrierna kom, med damm, buller, vibrationer, livsfarliga maskiner och dåliga arbetsställningar.
Eller när man byggde de första höghusen,
http://www.folkstreams.net/film,298
|
|
|
2015-10-18, 07:32
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Alla var inte bönder, drängar, industri-, skogs- och gruvarbetare förr, eller hemmafruar med 5barn och man+drängar som skulle ha frukostgröten klar klockan 04:30  Hur hårt tror ni en ung, ogift adelsdam jobbade? Fan, de behövde inte ens klä på sig själva eller ens borsta sitt eget hår, för det gjorde någon annan åt dem
|
|
|
2015-10-18, 13:23
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Alla var inte bönder, drängar, industri-, skogs- och gruvarbetare förr, eller hemmafruar med 5barn och man+drängar som skulle ha frukostgröten klar klockan 04:30  Hur hårt tror ni en ung, ogift adelsdam jobbade? Fan, de behövde inte ens klä på sig själva eller ens borsta sitt eget hår, för det gjorde någon annan åt dem 
|
Fula adelsdamer med dålig hållning ställdes ut i skogen som vargfoder...kanske.
|
|
|
2015-10-18, 13:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
|
antalet adelsdamer var dock betydligt färre än de andra som du räknade upp.
|
|
|
2015-10-18, 16:38
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Man hade en helvetes tidspress. Det var ju det som var orsaken till att man jobbade så mycket. Saker och ting var tvungna att vara klara innan vissa tidpunkter. Skördade du din vete för långsamt så hade du inte tillräckligt för att föda din familj, plöjde du åkern för långsamt hann du inte så tillräckligt med vete, osv.
|
Givetvis kan man inte dra fötterna efter sig hur mycket som helst men jag tror fortfarande inte det var så stressigt.
|
|
|
2015-10-18, 17:17
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Givetvis kan man inte dra fötterna efter sig hur mycket som helst men jag tror fortfarande inte det var så stressigt.
|
Man svalt ihjäl och sånt vilket kanske kan liknas vid en sorts stress på kroppen?
Senast redigerad av Luca Brasi den 2015-10-18 klockan 17:20.
|
|
|
2015-10-18, 17:17
|
|
|
Illrar pillrar
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
|
Det var precis vad det var. Man arbetade för överlevnad, inte för att har råd med semester eller roliga prylar. Det var arbete från morgon till kväll, med yxa, såg, häst och vagn. Man lastade stockarna för hand dessutom.
Dessa fysiska jobb slet ut kroppen. Dåliga kläder, obefintlig ergonomi, hårt klimat och bristfällig föda. Det vi kallar medelåldern idag, där var arbetarna redan helt utslitna fysiskt.
Min farfar och hans bröder jobbade i skogen från de var pojkar, speciellt de äldre bröderna till farfar. Det här kan ha varit på 20-30-talet i norrbotten där det var skitfattigt på den tiden.
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
|
|
|
2015-10-18, 17:30
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2014
|
Lever man bara kanske 35-40 år så gäller det väll att inte sova bort den lilla tid man har.
Sen vilade man säkert en hel del utan att sova. När det var mörkt på kvällen/natten förr så var det MÖRKT... dvs det gick inte att röra sig i naturen så enkelt.
|
|
|
2015-10-18, 17:36
|
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats
Det vi kallar medelåldern idag, där var arbetarna redan helt utslitna fysiskt.
|
Faktum är att när vår pensionsålder fastställdes (65 år) så var 65 år medellivslängden i landet.
|
Min bantning just nu!
|
|
|
2015-10-18, 21:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats
Det var precis vad det var. Man arbetade för överlevnad, inte för att har råd med semester eller roliga prylar. Det var arbete från morgon till kväll, med yxa, såg, häst och vagn. Man lastade stockarna för hand dessutom.
Dessa fysiska jobb slet ut kroppen. Dåliga kläder, obefintlig ergonomi, hårt klimat och bristfällig föda. Det vi kallar medelåldern idag, där var arbetarna redan helt utslitna fysiskt.
Min farfar och hans bröder jobbade i skogen från de var pojkar, speciellt de äldre bröderna till farfar. Det här kan ha varit på 20-30-talet i norrbotten där det var skitfattigt på den tiden.
|
Han har ju dock en liten poäng när det gäller stress. Många har ju inga problem att hantera fysisk stress men har fruktansvärda problem att hantera mental stress och även om du sas jobbar ihjäl dig fysiskt så måste det inte samtidigt innebära att du utsätts för en stor mental stress.
|
|
|
2015-10-18, 21:58
|
|
|
Banned User
|
Citat:
|
Om man med förr menar gamla feodala samhällen så var man ofta tvungen att göra samma sak två ggr dessutom. Först bruka jorden, hugga skog, bygga mur etc. åt den lokala adelsmannen, för att sedan gå hem och göra samma sak på sin egen lilla jordplätt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.
|

|