Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Provoceras du av "sådana"?
Nej 37 72.55%
Ja 9 17.65%
Beror på om jag själv bryr mig om "skitsaken" eller ej 5 9.80%
Antal röster: 51. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-06, 06:08   #31
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
En giraff på zoo tillmäts ett visst värde som inte en gris, kyckling eller ko har. Därför är det lite synd om den. Jämför mygga med ditt husdjur. Man skall helst inte vara aspiskonsekvent i sådana frågor
Lik förbannat verkar många vara högst benägna att vara just det haha
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 06:09   #32
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Nej, det gör jag inte. Däremot blir jag väldigt trött på folk som vill tala om för andra varför just deras problem minsann är "för litet" och vad de minsann "egentligen" borde ägna sig åt; spoon och Stoltz har redan beskrivit det bra. Tänk vad mycket som skulle kunna uträttas om folk med den inställningen engagerade sig i något själva, istället för att ägna tid och energi åt att racka ned på andras engagemang.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 08:19   #33
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
En giraff på zoo tillmäts ett visst värde som inte en gris, kyckling eller ko har. Därför är det lite synd om den. Jämför mygga med ditt husdjur. Man skall helst inte vara aspiskonsekvent i sådana frågor
Det är mer synd om husdjuret än myggan (jag förutsätter här att husdjuret är ett ryggradsdjur) för myggan sannolikt inte är lika benägen att känna lidande och njutning som husdjuret, och därför inte lider lika mycket när man dödar den samt inte missar lika mycket njutning om man förkortar dennes liv. Lägg där till att en dödad mygga troligen inte kommer bli saknad av några myggkompisar, till skillnad från kor som påvisats forma sociala band och visa saknad när deras flockfränder slaktas. På den punkten är det förresten mer synd om korna än giraffen, som var en ung hane som slaktades vid en punkt i sitt liv där unga hanar i det fria brukar bli utkickade ur flocken.

Att kalla det för aspiskonsekvent att inte tycka mer synd om giraffen är bara ett sätt för dig och Bärsärk att försöka komma undan med att vara bekvämt hycklande.
Min bantning just nu!

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2015-10-06 klockan 08:26.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 08:56   #34
Raschmus
Registered User

Raschmuss avatar

Reg.datum: Dec 2007
Jag blir jätteprovocerad.

Även om mitt egna engagemang till världsproblem är förhållandevis litet så kan jag reta upp mig över feministströmmen som har jättebekymmer om att Eva är hemma med barnen men inte Adam, när Dongeta Muhammad varken får rösta eller välja livspartner.

Kränkta minoriteter i Sverige generellt sätt gör mig lätt förbannad. Har du en passion att engagera dig i orättvisor så rikta ögonen utomlands istället för på din granne i ett bostadsområde där mannen inte diskar lika ofta som hans käring.

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 10:12   #35
slackerguru
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
You can tell the size of a man by the size of his problems
slackerguru är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 10:40   #36
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag tycker det är uppfriskande med folk som stör sig på, eller klagar om "skitproblem". Men det finns ju en gräns där det blir awkward istället för roligt.

Att försöka "rädda världen", svältande barn osv är bara hyckleri. Finns ingen som verkligen går in för detta ändå. Bättre att roa andra med sina egna egoistiska skitproblem som man förmodligen också kan känna igen sig i och skratta åt.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 16:10   #37
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Att försöka "rädda världen", svältande barn osv är bara hyckleri. Finns ingen som verkligen går in för detta ändå. Bättre att roa andra med sina egna egoistiska skitproblem som man förmodligen också kan känna igen sig i och skratta åt.
Hur menar du att ingen går in för det?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 16:16   #38
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Jag kanske gör det. Jag provoceras av folk som påstår sig handla efter princip X, men som trivialt visas inte göra det. Då är problemet nästan aldrig att samma person faktiskt är en dålig människa eller agerar "ont" eller fel utan att mekanismerna bakom är några andra. Förmodligen, dessutom, mycket intressantare och mer värdefulla mekanismer at that.

T ex:

- emot barnarbete - bär kläder tillverkade av barn.
- emot bruk av olagliga droger - inga problem med smuggelsprit eller en polares starka piller för lilla tandvärken
- socialdemokrat och invandringsvurmare - anlitar svart städhjälp av papperslösa

Senast redigerad av hurril den 2015-10-06 klockan 16:19.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 16:59   #39
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Hur menar du att ingen går in för det?
Exempelvis att man väljer att inte avstå något för egen del för att värna om någon annan. Istället för att begränsa sin egen konsumtion och skänka till välgörenhet blir det i princip att man avstår en chipspåse och cola i veckan för att hjälpa. Man låtsas bry sig helt enkelt. Går man in för det avstår man att köpa en ny tv, köper en billigare bil, tar en kortare semester, till förmån för att hjälpa svältande barn. Hyckleri helt enkelt som de flesta ängnar sig åt.

Roligare att brinna för något som folk faktiskt bryr sig om på riktigt och kan relatera till. Att man vill ha längre fikaraster på jobbet utan att chefen ska klaga.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 18:29   #40
r1kkie
Registered User

r1kkies avatar

Reg.datum: Jan 2009
Varför lägga en tanka på saker som jag endå aldrig kommer att kunna lös, waste of time.
Det är politikerna/ledarna/högt uppsatta personer som kan direkt påverka men jag kan inte göra ett skit...

Jag bryr mig om de som står mig nära och vice versa och skulle alla på jorden ha den uppfattningen hade många av dagens problem inte existerat men kommer alltid finnas grupper som har en annan uppfattning och ja, synd för dem som är nära dem...

Senast redigerad av r1kkie den 2015-10-06 klockan 18:31.
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:26.